Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Philips Lighting: back to reality

Philips Lighting: back to reality

De voormalige lichtdivisie moet een stapje terug vandaag. De beursintroductie in mei was achteraf gezien een groot succes, alhoewel in de aanloop ernaar toe nogal wat twijfels waren. 

Sowieso had Philips het liever onderhands verkocht, maar die piste ging niet door. Uiteindelijk verkocht Philips 25% op 20 euro via de beursgang. Hoewel in aanloop naar die beursgang de interesse matig te noemen was, waardoor de prijsrange van 18,50-22,50 euro aanvankelijk naar beneden (19-20 euro) werd bijgesteld, was de eerste handelsdag een groot succes. 

Het aandeel steeg met 10% tot 22 euro. Later kalfde het weer wat af, maar half juli werd opnieuw de sokken erin gezet en sindsdien hobbelt het wat heen en weer tussen de 23 en de 24 euro.  

 

 

Het laatste zetje omhoog kwam van overnamegeruchten inzake de Duitse concurrent Osram. Chinezen zouden dat willen overnemen voor 8,1 miljard euro. Maar daar loopt de fantasie inmiddels ook aardig uit.

 

 

Vandaag is het dus hommeles op de chart. Onderliggend wordt er wel veel meer geld verdiend, doordat men veel minder kosten maakt, maar de dalende omzet is zorgwekkend. Het is een probleem dat al langer speelt, een known known, zouden ze in Amerika zeggen. 

De omzetontwikkeling (comparable sales) daalt redelijk hard, met 3,3%. De nettowinst kwam uit op 51 miljoen euro, maar dat cijfer moeten we snel vergeten. Daar zitten veel eenmalige kosten in. Het operationele resultaat geldt als uitgangspunt.

 

Dit is wat er al kwartalen lang gebeurt met de comparable sales Die dalen, door een grote teruggang in de afzet van lampen. De bedoeling is dat de LED-lampjes die omzet gaat vervangen, maar het groeitempo (absoluut gezien) ligt lager dan de krimp bij de oude lampjes. PostNL heeft ook zo'n businessmodel.  

 

 

Nou moeten we ook weer niet al te spastisch doen over die omzetdaling, want de valuta zat ook nogal tegen. Dat was dit kwartaal 2,1%. Het pond, weet u nog, en de Argentijnse Peso, de Chinese Renminbi.... 

 

Dat verlicht de zaak een beetje. Lighting deelt de handel in in vier verschillende takken. De omzetontwikkeling de afgelopen jaren geeft meteen aan waar voor de toekomst de focus ligt. De omzetverdeling (als percentage van de totale omzet) per business unit toont een duidelijke verschuiving van Lamps naar LED de afgelopen jaren:

Laten we de ontwikkelingen bij verschillende takken eens langslopen.

Lamps: minder omzet, meer winst

De omzet uit de traditionele lampen kalft af, maar Lighting weet er nog wel zoveel mogelijk winst uit te peuren. De winst loopt op, ondanks de krimp in afzet.

 

Ja, bij Lighting zijn ze blij met de afname van slechts 13,3% bij Lamps. Dat is een stuk beter dan de vorige kwartalen. Door voorraadafbouw is het werkkapitaal een stuk efficienter geworden en dat scheelt aardig.

LED: groei vlakt hard af

U ziet hier dat de omzet nog steeds groeit, maar dat de groei zelf wel behoorlijk afkomt. Schrikbarend zelfs, vergeleken met een jaar geleden. LED heeft de toekomst, maar dat weet inmiddels iedereen, vandaar dat de concurrentie uit bijvoorbeeld China steeds krachtiger wordt.  

Professional: waar is de groei? 

In het overzichtje van de afgelopen jaren zagen we dat Professional bijna de koppositie van Lamps had overgenomen. Door te teruggang bij Lamps is dat nu helemaal een feit, maar bij Professional valt de groei inmiddels ook vies tegen. Softer outdoor market in European countries, zou dat met het mooie weer te maken hebben of zo?

 

 Dan nog de kleinste tak, Home. Groeit goed, en voor t eerst in lange tijd kost het geen geld. Nou ja, een miljoentje dan. Maar dat lijntje helemaal rechts ziet er mooi uit.  

De oorzaak van de omzetdaling ligt vooral bij Professional, waar met name de afzet in Turkije en het Midden-Oosten tegenvalt. Als tegenhanger tegen al die negativiteit behaalt het concern wel steeds meer winst. De brutomarge liep op van 7,5% naar 10% van de omzet. 

De komende kwartalen zullen we dan ook vooral dat verhaal te horen krijgen. De omzetontwikkelingen zien er gewoon niet goed uit en daar waarschuwt Lighting ook voor. Onder het kopje Outlook lezen we het volgende:

We are on track to deliver an increase in year-on-year operational profitabilility and robust cash flow for the full year 2016. We are more cautious about comparable sales growth, as we anticipate softer market conditions in the Middle East and Turkey as well as in some European countries to continue in the fourth quarter. This will likely delay our return to positive comparable sales growth beyond the fourth quarter into 2017.

 

Dus, voorlopig geen omzetgroei, maar focus op de kosten en schuldafbouw (dit kwartaal van 795 naar 614 miljoen euro). Daar moeten we het dan maar mee doen. Misschien was de aanvankelijke scepsis tegen de beursgang zo gek nog niet. Want over een dikke maand loopt de eerste deadline voor Philips, dat graag de resterende 75% ook wil verkopen, al af. 

Vanaf ca. 27 november (180 dagen na IPO-datum 27 mei) mag Philips weer aan de verkoopkant opereren. In ieder geval verstandig dat even af te wachten, lijkt mij. 


Tot 1 december 2020 was Nico Inberg verbonden aan IEX. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Inberg kan posities innemen op de financiële markten. Reacties, of vragen?Mail naar nico.inberg@iexgroup.nl.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nico Inberg

Nico Inberg maakte deel uit van onze Beleggersdesk: een team van 7 beleggingsexperts op het gebied van fundamentele en technische analyse. Onze fundamentele experts zijn op en top professionals met tientallen jaren ervaring in het vak. Zij bestuderen jaarverslagen, kwartaalrapportages, prospectussen, brancherapporten, de pre...

Meer over Nico Inberg

Recente artikelen van Nico Inberg

  1. nov '20 IEX Weekend: ING, Pharming, ABN en PostNL 1
  2. nov '20 BAM: Pas op de plaats
  3. nov '20 HAL: Deal or no deal?

Gerelateerd

Reacties

5 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 20 oktober 2016 16:01

    Goede beschouwing Nico. Het lijkt een beetje de trend: betere marges, maar niet echte omzetgroei. Dat laatste kan komen stagnatie in koopkracht maar ook door gewoon te weinig productinnovatie en echte creativiteit bij Nederlandse bedrijven zoals Shell, AKZO, Philips.

    Aan die koopkracht kan je als bedrijf weinig doen, maar aan het laatste wel en ik heb het gevoel dat het bij bepaalde bedrijven stagneert vanwege onvoldoende produktinnovatie en ingezakt management.

    Komt in het specifieke geval van Philips bij. Het wekt nu niet echt vertrouwen als je snel van je overige lighting aandelen af wilt. Komt bij dat ze nog wat te koop hebben staan en het voor de buitenwacht volstrekt onduidelijk is wat dat precies is.

    Hoewel ik grote vraagtekens heb of Philips het op de medische apparatenmarkt gaat redden tegenover giganten zoals GE en Siemens heb ik voorlopig wel wat aandeeltjes Philips omdat er iets van de grote uitverkoop moet binnenkomen aldaar. Het is daarna voor mij timen van het moment van verkoop.

    Groet, Jonas
  2. [verwijderd] 20 oktober 2016 17:27
    quote:

    jonas schreef op 20 oktober 2016 16:01:

    Goede beschouwing Nico. Het lijkt een beetje de trend: betere marges, maar niet echte omzetgroei. Dat laatste kan komen stagnatie in koopkracht maar ook door gewoon te weinig productinnovatie en echte creativiteit bij Nederlandse bedrijven zoals Shell, AKZO, Philips.

    Aan die koopkracht kan je als bedrijf weinig doen, maar aan het laatste wel en ik heb het gevoel dat het bij bepaalde bedrijven stagneert vanwege onvoldoende produktinnovatie en ingezakt management.

    Komt in het specifieke geval van Philips bij. Het wekt nu niet echt vertrouwen als je snel van je overige lighting aandelen af wilt. Komt bij dat ze nog wat te koop hebben staan en het voor de buitenwacht volstrekt onduidelijk is wat dat precies is.

    Hoewel ik grote vraagtekens heb of Philips het op de medische apparatenmarkt gaat redden tegenover giganten zoals GE en Siemens heb ik voorlopig wel wat aandeeltjes Philips omdat er iets van de grote uitverkoop moet binnenkomen aldaar. Het is daarna voor mij timen van het moment van verkoop.

    Groet, Jonas
    Dag Jonas,

    Eens met dat innovatiedeel. Alles gaat richting LED, concurrentie wordt sterk daar en de innovatiekracht zal straks de marktpositie bepalen. Tot die tijd nog even fijn wat kosten besparen hier en daar, ook nooit weg.

  3. [verwijderd] 20 oktober 2016 18:25

    Nico innovatie daar gaat het om en dan ook de mensen. Het gaat niet om tijdklokgegevens etc, maar om resultaat en de aanpak.

    Als manager keek ik er niet eens naar, want ik wist het toch wel wat ze ongeveer uitspookte.

    Neem nu bijvoorbeeld Ajax waar ik helemaal gek van was als kind in Amsterdam Watergraafsmeer. Het liep niet goed na het vertrek van VicBuckingham en toen hadden ze de JOS-trainer Rinus Michels genomen.

    En toen veranderden er zaken niet alleen door Rinus, maar ook door mensen in het bestuur die zagen dat verandering nodig was. De jongens uit de Indische Buurt kwamen erbij en Jonas was zomaar een maat binnen de eerste generatie F-site.

    Cruyffie kwam op zijn 17, Suurbier, Krol, Muhrens etc. Mijn favoriet Vasovic bleef maar lopen de duwen en trekken. Geweldige kerel. Mooie tijd en dat niet alleen vanwege aanwezig geld, want Ajax was veel armer dan de toen grote clubs. Het was de deskundigheid en passie, vernieuwszin van mensen zoals Michels en Van Praag die tot het latere succes hebben geleid.

    Later weer Van Gaal, maar goed het gaat hier over beleggen. Wat ik bij veel bedrijven nu mis is toch wel de drive, de passie. Het lijkt wel alsof goed management betekent een soort nette ambtenaar aan de top. Lid geweest van het corps en dochters op de hockey, vrouw elke week naar de schoonheidsspecialiste om wat op te lappen enzo.

    Nou daarmee win je dus niet de oorlog in de wereldmarkten!

    Groet, Jonas
5 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links