De voormalige lichtdivisie moet een stapje terug vandaag. De beursintroductie in mei was achteraf gezien een groot succes, alhoewel in de aanloop ernaar toe nogal wat twijfels waren.
Sowieso had Philips het liever onderhands verkocht, maar die piste ging niet door. Uiteindelijk verkocht Philips 25% op 20 euro via de beursgang. Hoewel in aanloop naar die beursgang de interesse matig te noemen was, waardoor de prijsrange van 18,50-22,50 euro aanvankelijk naar beneden (19-20 euro) werd bijgesteld, was de eerste handelsdag een groot succes.
Het aandeel steeg met 10% tot 22 euro. Later kalfde het weer wat af, maar half juli werd opnieuw de sokken erin gezet en sindsdien hobbelt het wat heen en weer tussen de 23 en de 24 euro.
Het laatste zetje omhoog kwam van overnamegeruchten inzake de Duitse concurrent Osram. Chinezen zouden dat willen overnemen voor 8,1 miljard euro. Maar daar loopt de fantasie inmiddels ook aardig uit.
Vandaag is het dus hommeles op de chart. Onderliggend wordt er wel veel meer geld verdiend, doordat men veel minder kosten maakt, maar de dalende omzet is zorgwekkend. Het is een probleem dat al langer speelt, een known known, zouden ze in Amerika zeggen.
De omzetontwikkeling (comparable sales) daalt redelijk hard, met 3,3%. De nettowinst kwam uit op 51 miljoen euro, maar dat cijfer moeten we snel vergeten. Daar zitten veel eenmalige kosten in. Het operationele resultaat geldt als uitgangspunt.
Dit is wat er al kwartalen lang gebeurt met de comparable sales Die dalen, door een grote teruggang in de afzet van lampen. De bedoeling is dat de LED-lampjes die omzet gaat vervangen, maar het groeitempo (absoluut gezien) ligt lager dan de krimp bij de oude lampjes. PostNL heeft ook zo'n businessmodel.
Nou moeten we ook weer niet al te spastisch doen over die omzetdaling, want de valuta zat ook nogal tegen. Dat was dit kwartaal 2,1%. Het pond, weet u nog, en de Argentijnse Peso, de Chinese Renminbi....
Dat verlicht de zaak een beetje. Lighting deelt de handel in in vier verschillende takken. De omzetontwikkeling de afgelopen jaren geeft meteen aan waar voor de toekomst de focus ligt. De omzetverdeling (als percentage van de totale omzet) per business unit toont een duidelijke verschuiving van Lamps naar LED de afgelopen jaren:
Laten we de ontwikkelingen bij verschillende takken eens langslopen.
Lamps: minder omzet, meer winst
De omzet uit de traditionele lampen kalft af, maar Lighting weet er nog wel zoveel mogelijk winst uit te peuren. De winst loopt op, ondanks de krimp in afzet.
Ja, bij Lighting zijn ze blij met de afname van slechts 13,3% bij Lamps. Dat is een stuk beter dan de vorige kwartalen. Door voorraadafbouw is het werkkapitaal een stuk efficienter geworden en dat scheelt aardig.
LED: groei vlakt hard af
U ziet hier dat de omzet nog steeds groeit, maar dat de groei zelf wel behoorlijk afkomt. Schrikbarend zelfs, vergeleken met een jaar geleden. LED heeft de toekomst, maar dat weet inmiddels iedereen, vandaar dat de concurrentie uit bijvoorbeeld China steeds krachtiger wordt.
Professional: waar is de groei?
In het overzichtje van de afgelopen jaren zagen we dat Professional bijna de koppositie van Lamps had overgenomen. Door te teruggang bij Lamps is dat nu helemaal een feit, maar bij Professional valt de groei inmiddels ook vies tegen. Softer outdoor market in European countries, zou dat met het mooie weer te maken hebben of zo?
Dan nog de kleinste tak, Home. Groeit goed, en voor t eerst in lange tijd kost het geen geld. Nou ja, een miljoentje dan. Maar dat lijntje helemaal rechts ziet er mooi uit.
De oorzaak van de omzetdaling ligt vooral bij Professional, waar met name de afzet in Turkije en het Midden-Oosten tegenvalt. Als tegenhanger tegen al die negativiteit behaalt het concern wel steeds meer winst. De brutomarge liep op van 7,5% naar 10% van de omzet.
De komende kwartalen zullen we dan ook vooral dat verhaal te horen krijgen. De omzetontwikkelingen zien er gewoon niet goed uit en daar waarschuwt Lighting ook voor. Onder het kopje Outlook lezen we het volgende:
We are on track to deliver an increase in year-on-year operational profitabilility and robust cash flow for the full year 2016. We are more cautious about comparable sales growth, as we anticipate softer market conditions in the Middle East and Turkey as well as in some European countries to continue in the fourth quarter. This will likely delay our return to positive comparable sales growth beyond the fourth quarter into 2017.
Dus, voorlopig geen omzetgroei, maar focus op de kosten en schuldafbouw (dit kwartaal van 795 naar 614 miljoen euro). Daar moeten we het dan maar mee doen. Misschien was de aanvankelijke scepsis tegen de beursgang zo gek nog niet. Want over een dikke maand loopt de eerste deadline voor Philips, dat graag de resterende 75% ook wil verkopen, al af.
Vanaf ca. 27 november (180 dagen na IPO-datum 27 mei) mag Philips weer aan de verkoopkant opereren. In ieder geval verstandig dat even af te wachten, lijkt mij.