De rapen zijn gaar daar in het VK :-)
Ja, lach er maar om, maar intussen rinkelen de ruiten ook in Windsor Castle :-)
Het is even slikken vandaag met die -3% vandaag voor Unilever. Vooralsnog zou ik er niet teveel achter zoeken. Relletje met Tesco over inderdaad prijzen voor die Marmite en Ben & Jerry's. De koers komt net van een all time high en vandaag er is dan die KW3-rapportage. Geen echte meevaller helaas, die is in de prik.
Op zo'n hoge koers van een toch al duur aandeel - Unilever doet bijvoorbeeld 20 keer de verwachte winst voor de komende twaalf maanden - is dat vaak het sein om even met de handjes in de zakken langs de zijlijn te gaan staan. Misschien is dit het verhaal vandaag. Veel hebt u echter niet te klagen gehad over Unilever in de laatste jaren.
Sinds de bodem in 2009 is de koers verviervoudigd en pakte u grofweg 3% dividendrendement mee.
Keurige cijfers
In al die jaren groeide omzet en winst ook harder dan de markt en u ziet dat dit niet onopgemerkt is gebleven op de beurs. Voor de komende jaren verwachten de analisten dat de tent blijft groeien. Dit vis ik uit Reuters Eikon:
Verwachte winst per aandeel:
- 2016: 1,88 euro (+3%)
- 2017: 2,02 euro (+8%)
- 2018: 2,19 euro (+8%)
Omzet:
- 2016: 53,07 mld euro (-)
- 2017: 55,51 mld euro (+5%)
- 2018: 58,27 mld euro (+5%)
Dividend:
- 2016: 1,27 (+12%)
- 2017: 1,36 euro (+7%)
- 2018: 1,46 (+8%)
Direct klantencontact
Voor al dit fraais betaalt u ook een stevige prijs op de beurs, op de huidige koers doet de verwachte koerwinstverhouding voor de komende twaalf maanden 20,5 en daarop beurt u dan 3,3% dividendrendement. Moeten er geen nieuwe Tesco's opstaan. Dit levert onzekerheid op de beurs op en dat is altijd funest voor een koers.
Zo heeft Unilever ooit ook ferm slag geleverd met bijvoorbeeld Albert Heijn en dat leverde geen blijvende schade op. Helaas schaart Unilever in haar rapportage het VK onder - nog wel? - Europa. Dit is echt alles wat het concern meldt hierover en wat Marmite ook maar is (full disclosure: niet te hachelen!), het is geen thee. Komt ie:
Strong price competition in UK tea & laundry
Het is héél speculatief, maar ik moet hierbij meteen denken aan de overname van de Dollar Shaving Club en dat gerucht over mogelijke overname van het bedrijf (sorry, naam vergeten) van actrice Jessica Alba (die naam ben ik dan weer niet vergeten). Wellicht is dit de vraag over en ook fantasie in Unilever: direct klantencontact of niet?
Veel meer dan duurzaam waarmee Unilever zelf koketteert - bekijk de Twitter-timeline van CEO Paul Polman maar eens - en wat ik zelf als marketingtalk voor de bühne beschouw, vind ik deze ontwikkeling interessant. Dit twitterde collega Nico vandaag:
Fantasie
Met de Aldi's. Lidls. Actions, maar ook Amazons, Ubers, Airbnb's et cetera van deze wereld is er een race naar de prijsbodem in gang gezet, waar toch ook Unilever met haar dure A-merken wel eens over nadenkt toch, Rotjeknor? Wat dat betreft is het gedoe met Tesco misschien even een mooi alarmbelletje.
Of wat dacht u van een overname van Takeaway ofzo? Weet u, als ik nou iets handig zou vinden, is het een bedrijf dat op de dag en exacte tijdstip dat ik het wil ál mijn boodschappen, wat ik verder online overal heb gekocht én mijn warme hap van die dag aflevert. Niet tien, maar één bezorger of drone dus.
Nu loop ik erg op ongewisse toekomstmuziek vooruit, maar er zit nog fantasie genoeg in Unilever. Buy? Technisch is het misschien een goed moment - de koers staat precies op de steunlijn van de opgaande trends sinds vorig jaar - en fundamenteel staat ze bijna 10% onder de all time high. Buy the dip?