Login
 

Takeaway.com IPO: 23 euro

Door Nico Inberg op 30 sep 2016 om 07:30 | Views: 19.161 | Categorie: Beurs vandaag | Onderwerpen: aandeel uitgelicht, Takeaway.com

Takeaway.com IPO: 23 euro

De beursgang van Takeaway.com is een succes. De inschrijvingsprijs is uitgekomen op 23 euro, wat het bedrijf waardeert op net geen 1 miljard: 993 miljoen euro. Het totale aantal uitstaande aandelen wordt 43.186.176. 

De totale waarde van de beursgang komt neer op 328 miljoen euro, exclusief de green shoe. Die hangt dus nog boven de markt. De komende 30 dagen mogen de begeleidende banken die uitventen. 

Het eerste gedeelte van de beursgang, dat bestemd is voor het bedrijf zelf, bestaat uit 7.608.696 nieuwe aandelen. Dat levert het bedrijf zelf 175 miljoen euro op. De greenshoe bestaat uit 2,1 miljoen aandelen. 

In ieder geval hebben we er weer een mooi bedrijf bij op de beurs, dat voldoende stof tot nadenken zal geven de komende jaren.  

Het nieuw opgehaalde geld wordt gebruikt om de marketinginspanningen in onder andere Duitsland te financieren, het overbruggingskrediet voor de overname van Just Eat af te betalen en andere kredietfaciliteiten af te betalen. Bijna 90 miljoen houdt het bedrijf over voor verdere groei via bijvoorbeeld acquisities.

De bestaande aandelen

De bestaande aandelen die verkocht worden komen uit de koker van de grote investeerders. Jitse zelf verkoopt nauwelijks iets van zijn grote belang. In het geval dat de overtoewijzingsoptie niet wordt uitgeoefend, casht hij slechts 355.745 aandelen (7,2 miljoen euro), mocht er wel extra vraag zijn, dan plaatst hij er meer: rond de 900.000, en krijgt hij ruim 18,5 miljoen euro thuisbezorgd.

Na de IPO is zijn belang geslonken tot circa 36%. In onderstaande tabel ziet u de aantallen aandelen die de verkopende partijen aanbieden. Gribhold is uiteraard van Jitse. Leesbril erbij of klik voor groot:   

 

 

De grootste verkoper is Macquairie Capital (had eerst 13,45%) neemt als het allemaal lukt zo goed als helemaal afscheid. De andere twee grote investeringsfondsen, Prime III (van 13,45% naar circa 8,7%) en PTV III (van 20,3% naar circa 13,1%) doen het kalmpjes aan.

Ook de oprichters van het Duitse Lieferando, dat Takeaway in 2014 overnam voor 62,9 miljoen euro, cashen. Zij werden destijds uitbetaald in aandelen Takeaway en die keuze bleek juist. Ze verkopen nu het merendeel van hun belang, alhoewel COO Jorg Gerbig het rustig aan doet. 

Waarom de beursgang? 

Er zijn eigenlijk twee redenen. Een aantal investeerders willen cashen, want er worden 10,6 miljoen bestaande aandelen aangeboden. Dat is hun goed recht, vragen staat vrij. Het is overigens ook uw goed recht daar niet op in te gaan. 

U ziet hierboven in de tabel welke partijen er wel, en welke er niet uit willen. Meer nog dat het feit dat ze nu willen cashen, is van belang dat de beursnotering het veel gemakkelijker maakt om in de toekomst uit te stappen. 

De belangrijkste reden is echter dat het bedrijf geld nodig heeft om verder te groeien. Om winstgevend te worden is een leidende marktpositie cruciaal. Daarom zullen er eerst veel marketinginspanningen moeten worden gedaan om die positie te bevechten. Momenteel is er nog ruim 5 miljoen euro in kas, en dat is te weinig om verdere expansie te financieren.

De deelmarkten

U ziet hier de tien deelmarkten van Takeaway.com, met daarnaast de namen van de websites per land. Momenteel bewerkt men tien landen: negen Europese en Vietnam.

 

 

Online menukaart

Het concept is duidelijk: het bedrijf beheert per land een website waarop alle lokale restaurants hun menukaart uitstallen. Mensen thuis kiezen via de app van Takeaway.com wat ze willen bestellen. Chinees, pizza, friet of sushi, alles is te krijgen.

Takeaway.com krijgt een percentage van de opbrengst en kan eventueel zelfs geld vragen aan de restaurants voor een plaats op de site, of bijvoorbeeld een hogere plaats op de lijst met restaurants. 

Even de onlangs gepubliceerde cijfers van dit halfjaar op een rij: 

 

De groei zit er wel in, halverwege dit jaar staat de teller al op 50 miljoen euro aan omzet. Daar komt in de tweede jaarhelft ook nog de omzet van het voor 22,5 miljoen euro overgenomen Just Eat (4,2 miljoen euro in 2015) bij in Nederland en België.

The winner takes it all

De clou van dit hele verhaal is dat je als sterkste uit de bus moet zien te komen in elke deelmarkt. Het is net als met Monopoly: wie uiteindelijk de straten krijgt van een bepaalde stad krijgt alle revenuen daar. The winner takes it all.

Die wijsheid heb ik niet zelf bedacht maar wordt alom verkondigd door de CEO's van bijvoorbeeld Just Eat en Takeaway.com. De overname van de Nederlandse en Belgische activiteiten van Just Eat door Takeaway.com moeten we in dat kader zien.

Het is grappig hoe de media dit oppikten. In Nederland leek het net alsof Takeaway.com flink op overnamepad was. Zie de headline van de NOS van 2 augustus bijvoorbeeld: 

 

In de Britse pers kwam ik echter deze kop tegen:    

 

In dat Britse artikel vertelt de CEO van Just Eat, David Buttress, heel eerlijk hoe de situatie ervoor staat. Hij wil beslist marktleider zijn in de landen waar zij actief zijn. Omdat in Nederland en Belgie Takeaway.com al aboslute nummer één is, verkoopt hij de business hier nu liever voor een goede prijs, dan via een dure marketingoorlog te proberen die nr 1-positie aan te vallen.

Hij zegt letterlijk:

“We have always been clear that the competitive dynamics of our industry demand clear market leadership to drive sustainable profitability.”

En even verderop:

"We are the clear leader in our remaining 12 markets and it is appropriate that our time and resources are focused on building on the strong growth we are seeing across those businesses in future.”

Die overige twaalf landen van Just Eat bijten Takeaway.com voorlopig nauwelijks. Ziet u de overlap tussen beide bedrijven? Het zijn er nog drie...

 

Dat betekent wel dat Takeaway in bijvoorbeeld Noorwegen en Spanje weinig meer te zoeken heeft. Daarom is bij Takeaway.com is het vizier vooral gericht op Duitsland. Gelukkig zijn Duitsers gezonde eters. 

Al het verdiende geld gaat naar de marketingcampagne om de nummer 1-positie daar te verkrijgen. Leest u gerust dit verhaal van Jeroen Bos en Gijs ten Brinker in het FD eens. Die zijn er redelijk diep ingedoken, en noemen de situatie op de Duitse markt een "bloedbad".

De grootste concurrent daar heet Delivery Hero, en dat is een volle dochter van Zalandomoeder Rocket Internet. Dit soort websites uitbouwen is hun raison d'etre.

Volgens de Duitsers, en ik citeer nu uit het FD-verhaal, komt slechts 16 tot 17% van hun omzet uit Duitsland , maar zijn ze bereid diep te gaan om de nr. 1-positie, die momenteel kennelijk gedeeld wordt met Takeaway.com, te verdedigen.

Overigens zit de groei er bij Delivery Hero goed in, kijk naar de recente groeicijfers: 

Delivery Hero behaalde op jaarbasis een omzet van 200 miljoen euro, en in Q1 dit jaar (loopt wel van april tot juli) 72 miljoen euro. Bijna een verdubbeling bij een jaar geleden. 

Hieronder ziet u waar Delivery Hero allemaal zit. Niet alleen in Europese landen, er worden ook veel zwarte bonen (Zuid-Amerika) en kebab ( Arabische landen) uitgereden. De twee kemphanen komen elkaar verder alleen tegen in Polen en Zwitserland.  

 

 

Rocket Internet doet niets anders dan dit soort websites in de markt zetten. Zalando is hun bekendste, maar er zijn er nog een stuk of wat.

De namen zeggen mij niets, maar Home24 (233 miljoen euro omzet), Westwing (219), Linio (183), Jumia (288), Jabong (122), Zalora (208), Namshi (107), Dafiti (254) en Lamoda (235) en GFG (930) zijn allen portals die minimaal een paar honderd miljoen omzet al draaien. En daarbij sterk groeien. 

De waardering

In de krant las u al dat Takeaway.com door de begeleidende banken waarschijnlijk gewaardeerd zal worden op 1 à 1,2 miljard euro. Die banken kijken naar de vergelijkbare bedrijven in andere landen.

Het eerder genoemde Just Eat in Engeland, en Grubhub in de VS, zijn beursgenoteerd. Kijk naar onderstaand overzicht om de verschillende ratio's van deze twee bedrijven te zien, in vergelijking met Takeaway.com. 

 

Kerncijfer Grubhub Just Eat Takeaway.com
Market Cap 3,1 mrd. euro 4,3 mrd. euro 0,9 a 1,1 mrd. euro
Price/sales 8,5 13,7 11,7 - 15,1
aandelenkoers afgelopen 12 mnd 50% 45% ?
k/w 84 144 -
groei H1 '16 37% 59% 42%

 

Het zijn duizelingwekkende ratio's, die alleen kunnen worden waargemaakt als de groei zich voorlopig nog even zo doorzet. U ziet dat de Engelse en Amerikaanse tegenhangers allebei winstgevend zijn.

De ratio price/sales (waarde/omzet) lijkt extreem hoog, is het ook, maar daar zit een bepaalde groeiverwachting in verwerkt. De groeipercentages liggen tussen de 40 en 60%.

Dat kan natuurlijk niet eeuwig doorgaan, maar voorlopig zit de groei er goed in. Die ratio price/sales verschilt overigens flink per branche en kan daarom alleen per sector bekeken worden. Kijk maar eens naar deze getallen bij zo maar wat willekeurige bedrijven:

 

Bedrijf Beurswaarde (euro) Omzet '15 (euro) Price/sales '15
ASML 42 mrd. 6,5 mrd. 6,5
RELX 33 mrd. 8,2 mrd. 4
Unilever 116 mrd. 53 mrd. 2,2
Aalberts 3,25 mrd. 2,5 mrd. 1,3
BAM 1,1 mrd. 7,4 mrd. 0,15

 

Dan hebben we het wel nog steeds over omzet, en niet over winst. Van die omzet moet alles nog betaald worden, niet in het minst de enorme marketinginspanningen.

Vriendenprijs

Overigens werden de Nederlandse-Belgische activiteiten van Just Eat overgenomen voor een price/sales (totale waarde van het bedrijf gedeeld door de omzet) van 5,35. Takeaway.com betaalde 22,5 miljoen euro voor 4,2 miljoen euro (2015) aan omzet. Het non-aanvalsverdrag zal die prijs wat gedrukt hebben.   

Het lijkt er weer een beetje op dat de oude internettijden terugkomen. Vele partijen strijden om de hegemonie, maar men zegt zelf al dat er slechts ruimte is voor één. 

Of Takeaway.com uiteindelijk 1 miljard euro waard is hangt daarom af van de marketinguitgaven de komende jaren. Daarom is er nu geld nodig. Veel geld. 


Sinds 1 juni 2016 is Nico Inberg verbonden aan IEX. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Inberg kan posities innemen op de financiële markten. Inberg is te volgen op Twitter: @inbergfc. Reacties, of vragen?Mail naar nico.inberg@iexgroup.nl.

Beurs vandaag Meer»

22 okt Vooruitblik: Europe First! Nico Inberg 14
20 okt Weekslot: AEX -0,29% Nico Inberg 10
20 okt Liveblog: ASR & Aegon! Pharming Redactie 11

Gerelateerd

aandeel uitgelicht

Volgen
 
Klik hier om dit onderwerp te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden van het laatste nieuws.

Takeaway.com

Volgen
 
Klik hier om dit onderwerp te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden van het laatste nieuws.

Reacties

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
46 Posts, Pagina: 1 2 3 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
tinybolus
0
Duitsers zijn natuurlijk gezonde eters.

Zo is dat, schnitzels met de brommer!

Dit is nou precies het type onderneming waarin ik nooit mijn geld zou stoppen. Ik vind het geen sympathieke business, die ook nog eens enkel en alleen draait op het eten-of-gegeten worden...
MvanderJagt
0
Goed artikel Nico,

persoonlijk ben ik niet overtuigd van de lange termijn waarde van de businessmodellen van deze partijen. Hoewel de groei er goed in lijkt te zitten. Ik zie echter teveel mogelijkheden voor concurrentie en klantloyaliteit zal niet stijgen denk ik.

Branchevervaging is voor alle partijen actief op internet een concurrentie verhogende factor (misschien in de toekomst een pizza'tje bestellen bij het het speelgoed voor de kinderen via bol.com die ooit als boekhandel begon?). Daarnaast zullen veel mensen in mijn ogen blijven vertrouwen op de word-of-mouth om goede plaatsen om eten te bestellen te vinden (alternatieve kanalen zijn ook concurrentie).

Daarnaast speelt denk ik klantloyaliteit ook een belangrijke rol: is Takeaway.com (of een concurrent) "eigenaar" van de klant of de restaurateur die het eten bereidt en bezorgd? In mijn ogen de laatste: ik weet in mijn eigen buurt in ieder geval de beste adresjes voor al het eten dat ik lekker vind. Om de klantloyaliteit bij Takeaway.com te houden, of klanten die weglopen te vervangen, moet er waarschijnlijk tot in de eeuwigheid vrij zwaar in marketing geinvesteerd worden.

Als ik de case van Grubhub kort over de duim doorreken met een DDM H-model met 10% return, 37% initiele groei die in 10 jaar geleidelijk wordt afbouwd naar een 3% long term groei kom ik niet verder dan een K/W van 39. En dan heb ik niet het idee dat ik conservatieve aannames gebruik (lange supergroei periode en, gezien de commerciele risico's, lage return). Om aan een K/W van 84 te komen moet de winst initieel met 100% per jaar groeien. Het lijkt er inderdaad sterk op dat oude internet tijden herleven.

__AQR__
0
Wie gaat dit in hemelsnaam tegen deze waardering kopen?

Koop toch een paar leuke ETFs.
Beter gespreid, lage kosten, en een betere waardering vooral.

Bijvoobeeld:
75% VEVE - Vanguard FTSE Developed World UCITS ETF
25% VFEM - Vanguard FTSE Emerging Markets UCITS ETF

Veel succes en wijsheid allemaal.

rekeozsejtleraped
0
Koop uitsluitend op Duitse leest georganiseerde ondernemingen. Deze zijn, gezien hun bedenkelijke verleden, wel erg goed in het organiseren van logistiek een verhaal. (De veldmaarschalk met enkele generaals, die hun hoog opgeleide legers aansturen om de markt te veroveren.)
Rudie000
0
Lijkt me een prima investering voor de korte termijn. Op de lange termijn is het bussiness model onhoudbaar. Of de toko wordt gewoon overgenomen met een premie. ik zeg: een hot en run emissie.
Paulus29
1
__AQR__
0
Dus wie schrijft in op deze IPO? Particulieren? Of zijn er echt nog institutionele beleggers te vinden die deze meuk goed geprijsd vinden? Dit kan toch niet waar zijn?
wiegveld
0
Thuisbezorgd is het visitekaartje maar ook de schrik van veel bezorgrestaurants.
Kost ze gewoon veel geld als iemand via thuisbezorgd bestelt. Ze hebben veel liever dat je rechtstreeks belt.
Ik geloof dus ook niet heel erg in het verdienmodel.
Lijkt sterk op booker.com. Ook daar doen hotels mee met 1-2 kamers om airplay te hebben, maar liever hebben ze dat je tegen dezelfde prijs rechtstreeks bij hen boekt.
kees5555
1
rekeozsejtleraped
0
quote:

wiegveld schreef op 17 sep 2016 om 22:27:


Thuisbezorgd is het visitekaartje maar ook de schrik van veel bezorgrestaurants.
Kost ze gewoon veel geld als iemand via thuisbezorgd bestelt. Ze hebben veel liever dat je rechtstreeks belt.
Ik geloof dus ook niet heel erg in het verdienmodel.
Lijkt sterk op booker.com. Ook daar doen hotels mee met 1-2 kamers om airplay te hebben, maar liever hebben ze dat je tegen dezelfde prijs rechtstreeks bij hen boekt.


Rechtstreeks boeken door particulieren wordt enorm gewaardeerd, de service is ook hoger dan via een booking-site. Voor de zakelijke markt is een reservering- of bestelcommissionair wel verrekte handig. De meerkosten zijn toch fiscaal te verrekenen.
hansfl
0
quote:

__AQR__ schreef op 16 sep 2016 om 21:47:


Dus wie schrijft in op deze IPO? Particulieren? Of zijn er echt nog institutionele beleggers te vinden die deze meuk goed geprijsd vinden? Dit kan toch niet waar zijn?


Wat is het risico dan voor die institutionele beleggers die voor Euro 250.000 achter een computer hangen?? Kun je me dat uitleggen?? Daar ben ik heel geinteresseerd in want dat kun je niet..


__AQR__
0
Ik ken geen institutionele beleggers die voor EUR 250.000 achter een computer hangen. Geen idee wat je daarmee bedoeld.

Wat ik wel weet is dat institutionele beleggers in staat geacht worden om de waardering van bedrijven te beoordelen. De waardering die op takeway wordt geplakt lijkt me bizar hoog. Vind ik niet, maar ook bijvoorbeeld een professional als Corne van Zeijl. (https://fd.nl/beurs/1167642/hoe-uniek-is-takeaway-com)

NicoInberg
0
quote:

kees5555 schreef op 19 sep 2016 om 08:52:


Het is grappig hoe de media dit oppikte.

... oppikten (meervoud dus)


Goed gezien Kees. Media is meervoud natuurlijk
hansfl
0
[Modbreak IEX: Gelieve elkaar niet persoonlijk aan te vallen, bericht is bij dezen verwijderd.]

__AQR__
0
Weet iemand wie er voorrang heeft bij verkoop bestaande / uitgifte nieuwe aandelen? Ik kan het niet vinden in de prospectus.

Stel de emissie is geen succes en er wordt slechts 200 mio opgehaald, hoeveel gaat er dan naar de bestaande aandeelhouders?
NicoInberg
0
quote:

__AQR__ schreef op 19 sep 2016 om 13:37:


Weet iemand wie er voorrang heeft bij verkoop bestaande / uitgifte nieuwe aandelen? Ik kan het niet vinden in de prospectus.

Stel de emissie is geen succes en er wordt slechts 200 mio opgehaald, hoeveel gaat er dan naar de bestaande aandeelhouders?


Het enige dat vermeld staat (ook in dit artikel, zie het cijferoverzicht) is welke partijen de eerste pluk aandelen verkopen, en welke de greenshoe vullen.
__AQR__
0
Ik heb meerdere keren geprobeerd de tabel te doorgronden, maar mij lukt het niet. Het prospectus is 389 pagina's waar je je letterlijk doorheen moet worstelen. Niet echt iets voor particuliere beleggers volgens mij.

Wel staat er het volgende in de 'retail brochure' (soort prospectus for dummies):

"Takeaway.com vindt het belangrijk dat particuliere beleggers aan bod komen bij de beursgang. Daarom genieten particuliere beleggers in Nederland bij de beursgang een voorkeursbehandeling bij de toewijzing van de Aangeboden Aandelen. Aan iedere daarover in aanmerking komende particuliere belegger in Nederland worden in beginsel de eerste 250 (of minder) Aandelen toegewezen waarop de belegger heeft ingeschreven."


Ik vraag me serieus af of een belegging in takeaway.com met zo'n hoog prijskaartje en dito risicoprofiel ueberhaupt geschikt is voor de particuliere beleggers.

De verkopende aandeelhouders, begeleidende bank en AFM denken kennelijk van wel.

MvanderJagt
1
quote:

wiegveld schreef op 17 sep 2016 om 22:27:


Thuisbezorgd is het visitekaartje maar ook de schrik van veel bezorgrestaurants.
Kost ze gewoon veel geld als iemand via thuisbezorgd bestelt. Ze hebben veel liever dat je rechtstreeks belt.
Ik geloof dus ook niet heel erg in het verdienmodel.
Lijkt sterk op booker.com. Ook daar doen hotels mee met 1-2 kamers om airplay te hebben, maar liever hebben ze dat je tegen dezelfde prijs rechtstreeks bij hen boekt.


Er zit denk ik wel verschil tussen het concept van Booking.com en thuisbezorgd.

Zelf maak ik incidenteel gebruik van booking.com. Eigenlijk altijd om een goede en redelijk geprijsde hotelkamer te vinden in een buitenlandse stad voor een citytrip of overnachting als je het reizen in 2 dagen opknipt. oid (hoewel ik ook andere bronnen raadpleeg).

Wanneer ik booking.com gebruik probeer ik over het algemeen iets te vinden in een vreemde omgeving en booking.com heeft het aanbod keurig bij elkaar geplaatst. Thuisbezorgd probeert mij daarentegen een dienst te slijten in een omgeving waarin ik al heel bekend ben, namelijk mijn eigen buurt waar ik al enige jaren woon en de weg goed ken. Makelaars of intermediairs heb je alleen nodig als je de weg niet goed kent en je hebt er hulp bij nodig.
hansfl
0
46 Posts, Pagina: 1 2 3 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Auteur Meer»

Nico Inberg

Sinds 1 juni 2016 is Nico Inberg verbonden aan IEX. Inberg heeft ruim twintig jaar ervaring op de beurs als voormalig partner van handelshuizen Optiver en Cebulon. Inberg is te volgen op Twitter: @...

Recente columns van Nico Inberg:

22 okt Vooruitblik: Europe First! 14
20 okt Weekslot: AEX -0,29% 10
20 okt Sligro: Emté, weg ermee? 4
Gesponsorde links