Takeaway.com komt naar de beurs. RTLZ-commentator Durk Veenstra - het is zijn primeur - heeft kennelijk betrouwbare bronnen en hij kon het nieuws gisteren niet langer voor zich houden:
Het bedrijf is al langer in de lucht dan we denken, oprichter Jitse Groen begon in 2000 al met Thuisbezorgd.nl. Inmiddels is het bedrijf goed op stoom gekomen, het is actief in negen Europese landen én in Vietnam, waar de loempia's natuurlijk niet aan te slepen zijn.
Beproefd recept
Het is een beproefd recept en de nachtmerrie van elke old school-onderneming: een internetbedrijf dat je business overneemt, omdat zij een gebruikersvriendelijk internetportaal maken van waaruit je het hele scala aan mogelijkheden in één keer bij de hand hebt.
Takeaway.com werkt als een portal met daarachter de échte restaurants. Als je een niet al te sterke markpositie hebt kan je je maar beter aansluiten bij zo'n portal.
Heel veel is er nog niet bekend qua waardering van het bedrijf, maar dit is wat we alvast krijgen voorgeschoteld: de IPO gaat bestaan uit een primary en een secondary offering. De primary offering is circa 175 miljoen euro groot en wordt geplaatst onder Nederlandse beleggers.
De secondary offering gaat naar buitenlandse partijen en wordt in de vorm van een private placement weggezet. Hoe groot die is, kon Takeaway.com nog niet zeggen en hoeveel de oprichters en grootaandeelhouders gaan verkopen, is ook nog niet bekend.
Groen, de CEO en grote man achter dit bedrijf, wil in ieder geval 95% van zijn huidige belang aanhouden. Dan even wat cijfertjes:
Gross Merchandise Value '15 |
651 mln. euro |
omzet '15 |
77 mln. euro |
klanten |
6,8 mln. |
verbonden restaurants |
30.486 |
orders in 2015t |
34 mln. |
Met de Gross Merchandise Value (GMV) wordt de waarde van het bezorgde voedsel bedoeld. Takeaway.com krijgt daarvan kennelijk gemiddeld 11,8% aan fee.
Men schat dat de totale markt voor delivery food in de huidige tien markten 9 miljard euro waard is, waarvan Takeaway.com momenteel ruim 7% in handen heeft.
Geld nodig voor uitbreiding
Takeaway.com kan dit concept natuurlijk eindeloos herhalen, alleen is daar wel geld voor nodig. Een deel van het op te halen geld wordt daarom gebruikt voor verdere expansie. De groei zit er inmiddels goed in: de laatste jaren groeide de omzet met 56 à 58%.
Onderstaand de negen Europese landen waar ze actief is en dat land helemaal rechts is niet Japan, maar Vietnam:
In de meeste Zuid-Europese landen heet de website gewoon naar ik neem aan het meest verhandelde product. Toch verbaast het me hoeveel verschillende restaurants aangesloten zijn.
Snackbar 'De Gouden Zon'
Hier in mijn eigen woonplaats vind ik bijvoorbeeld een ijssalon, alle pizzeria's, een spare ribs-restaurant en zelfs snackbar De Gouden Zon bij het aanbod op internet. Of de koeriers zo blij zijn met Thuisbezorgd.nl is nog maar de vraag.
Het levert natuurlijk meer werk op, maar volgens onze market watcher Nick Bakker, die een tijdje op zo'n scooter door Den Haag reed, liepen de fooien wel behoorlijk terug. Dat heeft dan weer te maken met de wijze van betalen.
Nick: "Cash afrekenen betekende eigenlijk altijd wel een fooitje. Maar wanneer je orders moest uitvoeren van Thuisbezorgd.nl, dat met iDeal betaald was, kreeg je soms niets, of nauwelijks fooi".
Meer eten
We zijn wel steeds iets meer gaan eten de afgelopen jaren. Het aantal orders steeg in de periode 2013-2015 met 54% gemiddeld, terwijl de omzet met 56 tot 58% omhoog ging. Of bespeur ik hier eindelijk inflatie?
Over circa twee weken komt het officiele prospectus uit. Dat ligt momenteel nog bij de AFM ter beoordeling. Dan weten we ook welk percentage van het bedrijf verkocht wordt, wat de geschatte opbrengst wordt en wat de waardering wordt waartegen het bedrijf naar de beurs komt.