Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Chrysler is SUV

De voorpagina's van The Wall Street Journal en The Financial Times staan vol met een kalende man, brildragend en een snor. Zijn naam is Dr. Z. - óók wel bekend van de tv en spotprentjes. Nee, ik ben het niet.

Het is Herr Doctor Dieter Zetsche, CEO van Daimler Chrysler. In Amerika werd er een tv-reclame gelanceerd waarin hij Chryslers aanprijsde als Dr. Z. Ik vond deze reclamecampagne leuk, maar het was in de VS een volkomen mislukking.

Dr. Z. is dan ook snel afgevoerd als tv-ster. Als CEO mag hij (nog) blijven zitten. Na alle problemen bij Ford en General Motors was uiteindelijk ook Daimler Chrysler aan de beurt, want het concern kreeg een lagere credit rating aan zijn broek.

De verliezen stapelen zich ook op. Alleen Chrysler al verloor 1,2 miljard euro in het derde kwartaal, ofwel een verlies van 1 euro per aandeel Daimler Chrysler.

Energiezuinig
In 2007 en daarna wordt de situatie niet veel beter. Ik verwacht niet dat Amerikanen veel nieuwe auto's kopen en ze willen ook iets zuiniger wagens. Zo'n 70% van de Chryslers zijn SUV's of pick-up trucks. Als ik de Chrysler 300c zie, krijg ik niet het beeld van een energiezuinige auto. De voorraden bij Chrysler lopen dan ook fors op.

Nee, deze dochter blijft voorlopig nog wel een gapend gat in de verlies en winst rekening van deze Duitse reus. Gelukkig maakt de rest van Daimler Chrysler nog wel winst.

Kaskoe
Hoe ziet het rekensommetje er uit?

  • Het aandeel staat nu op ruim 39 euro,
  • De verwachte winst in 2007 is 3,50 euro. Daarbij gaan de meeste analisten er van uit dat de verliezen bij Chrylser in 2007 zijn weggepoetst,
  • Het aandeel heeft daarom een koers/winstverhouding (k/w) van negen. Dit is vrij normaal voor een autobedrijf,
  • Het bedrijf heeft 7 miljard euro in kas, ofwel 7 euro per aandeel.

    Gokje wagen
    Ik zou zeggen dat Daimler Chrysler in is voor herstel, net als General Motors en Ford. Alleen de grootste winst maakt u door het goede aankoopmoment te kiezen. Kijk het rustig aan. Mocht het aandeel nog wat verder kelderen, kijk dan eens of het een leuk gokje is. Hebt u het eenmaal, verkoop het dan niet weer rücksichtlos.

    Leg een doorlopende verkooplimiet in, zodra u het aandeel hebt gekocht. Het is duidelijk geen lange termijnbelegging. U kunt bijna beter in een auto investeren, dan in het aandeel. De afschrijving is een stuk lager. Zoals bij General Motors was te zien, kan het de moeite lonen. Het is dit jaar het beste aandeel in de Dow Jones.

    Ha, ik mag een dezer dagen een nieuwe leaseauto uitkiezen. Wie weet, kijk ik eens bij de Chrysler/Dodge dealer. Wij kale, brillende en snorrende mannen moeten elkaar steunen en Dr. Z. kan wel wat hulp gebruiken.


    Corné van Zeijl is senior portfolio manager bij SNS Asset Management, waar hij verantwoordelijk is voor de Nederlandse aandelenportefeuilles. Van Zeijl schrijft zijn columns op persoonlijke titel. Professioneel houdt hij posities aan in de meeste grote Nederlandse beursfondsen. Een overzicht van de over- en onderwegingen vindt u hier. De informatie in zijn columns is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie is welkom op vanzeijl@iex.nl.

  • Corné van Zeijl is analist en strateeg bij Actiam. Van Zeijl schrijft zijn columns op persoonlijke titel. De informatie in zijn columns is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

    Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

    Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

     

    Auteur: Corné van Zeijl

    Corné van Zeijl is analist en strateeg bij Actiam. Daarnaast is hij beurscommentator bij onder meer RTL Z en BNR en schrijft hij columns voor verschillende media. Van Zeijl begon zijn carrière als analist voor Staalbankiers in 1986. In 1989 maakte hij de overstap naar vermogensbeheerder bij Robeco. Tussen 1994 en 2003 was ...

    Meer over Corné van Zeijl

    Recente artikelen van Corné van Zeijl

    1. dec '13 2014: Nieuwe eurocrisis? 8
    2. okt '12 Tabée Van Zeijl 51
    3. sep '12 Héle mooie grafieken 1

    Gerelateerd

    Reacties

    4 Posts
    | Omlaag ↓
    1. [verwijderd] 5 oktober 2006 19:49
      DR.Z weet wel waar het over gaat. Dit in tegenstelling tot z'n voorganger die een afgrijselijke kapitaalsvernietiging op z'n geweten heeft. Ja, het zal tijd kosten maar van de grote drie zal chrysler de flexibelste blijken en sneller klaar zijn voor de "nieuwe" amerikaanse consument.
    2. folg2 6 oktober 2006 07:39
      Als de olie terug rond de 50$ zal schommelen in 2007 dan zal in 2008 de amerikaan terug een "gas guzeling" machine kopen.(imago&komfort)Er zijn veel soorten verslavingen en "keeping up" is er een van. In 1980 maakte we helzelfde mee; ook daaruit leerde GM&co maar weinig. De flexibiliteit zal Carcorian gelijk geven. Onbegrijpelijk: men pakt de amerikanen hun pensioenprestaties af en ze zeggen, we hebben het toch zolang gehad. Voor europa zou dat het einde van het bedrijf zijn.
      Wat ik vooral onthoud is dat een contractuele afspraak moet wijken voor het grote geld. Een dollarbiljet is ook een contract, dat straks moet wijken voor "inflation&devaluation", stupid America(ns) en hun "funny money". Greenspan had de geld "gasklep" helemaal open gezet.Bernanke gaat er nu nog een "turbo" bovenop zetten. Kijken hoelang de race nog duurt vooralleer de $motor exploids!
    4 Posts
    |Omhoog ↑

    Meedoen aan de discussie?

    Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

    Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

    Gesponsorde links