De voorpagina's van
The Wall Street Journal en
The Financial Times
staan vol met een kalende man, brildragend en een snor. Zijn naam is Dr. Z. -
óók wel bekend van de tv en spotprentjes. Nee, ik ben het niet.
Het is Herr Doctor Dieter Zetsche, CEO van Daimler Chrysler. In Amerika
werd er een tv-reclame gelanceerd waarin hij Chryslers aanprijsde als Dr. Z.
Ik vond deze reclamecampagne leuk, maar het was in de VS een volkomen mislukking.
Dr. Z. is dan ook snel afgevoerd als tv-ster. Als CEO mag hij (nog) blijven
zitten. Na alle problemen bij Ford
en General Motors
was uiteindelijk ook Daimler Chrysler aan de beurt, want het concern kreeg een lagere credit
rating aan zijn broek.
De verliezen stapelen zich ook op. Alleen Chrysler al verloor 1,2 miljard euro in het derde kwartaal, ofwel een verlies van 1 euro per aandeel Daimler Chrysler.
Energiezuinig
In 2007 en daarna wordt de situatie niet veel beter. Ik verwacht niet dat Amerikanen
veel nieuwe auto's kopen en ze willen ook iets zuiniger wagens. Zo'n 70% van
de Chryslers zijn SUV's of pick-up trucks. Als ik de Chrysler 300c zie, krijg
ik niet het beeld van een energiezuinige auto. De voorraden bij Chrysler lopen
dan ook fors op.
Nee, deze dochter blijft voorlopig nog wel een gapend gat in de verlies en winst rekening van deze Duitse reus. Gelukkig maakt de rest van Daimler Chrysler nog wel winst.
Kaskoe
Hoe ziet het rekensommetje er uit?
Het aandeel staat nu op ruim 39 euro,
De verwachte winst in 2007 is 3,50 euro. Daarbij gaan de meeste analisten er van uit dat de verliezen bij Chrylser in 2007 zijn weggepoetst,
Het aandeel heeft daarom een koers/winstverhouding (k/w) van negen. Dit is vrij normaal voor een autobedrijf,
Het bedrijf heeft 7 miljard euro in kas, ofwel 7 euro per aandeel.
Gokje wagen
Ik zou zeggen dat Daimler Chrysler in is voor herstel, net als General Motors
en Ford. Alleen de grootste winst maakt u door het goede aankoopmoment te kiezen.
Kijk het rustig aan. Mocht het aandeel nog wat verder kelderen, kijk dan eens
of het een leuk gokje is. Hebt u het eenmaal, verkoop het dan niet weer rücksichtlos.
Leg een doorlopende verkooplimiet in, zodra u het aandeel hebt gekocht.
Het is duidelijk geen lange termijnbelegging. U kunt bijna beter in een auto
investeren, dan in het aandeel. De afschrijving is een stuk lager. Zoals bij
General Motors was te zien, kan het de moeite lonen. Het is dit jaar het beste
aandeel in de Dow
Jones.
Ha, ik mag een dezer dagen een nieuwe leaseauto uitkiezen. Wie weet, kijk ik eens bij de Chrysler/Dodge dealer. Wij kale, brillende en snorrende mannen moeten elkaar steunen en Dr. Z. kan wel wat hulp gebruiken.
Corné van Zeijl is
senior portfolio manager bij SNS Asset
Management, waar hij verantwoordelijk is voor de Nederlandse aandelenportefeuilles.
Van Zeijl schrijft zijn columns op persoonlijke titel. Professioneel houdt hij
posities aan in de meeste grote Nederlandse beursfondsen. Een overzicht van
de over- en onderwegingen vindt u hier.
De informatie in zijn columns is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies
of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie is welkom
op vanzeijl@iex.nl.