Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Oerend hard

Het programma Top Gear van Jeremy Clarkson is een echte hype. Het humoristische autoprogramma weet alle saaiheid van technische data te ontstijgen. Keer op keer weten ze geweldige tests te verzinnen.

Een race tussen een auto en een vliegtuig bijvoorbeeld. Of een klimwedstrijd tussen de nieuwe Audi A4 3.2 V8 die de Gorge du Verdon oprijdt en twee bergbeklimmers die een steile wand van anderhalve kilometer beklimmen.

Het programma bewijst dat auto's weer helemaal hot zijn. De vele sportwagens die de revue passeren in Top Gear zijn een duidelijk signaal dat er weer geld aan deze machines wordt uitgegeven.

Sinds enkele weken kan er ook al met turbo’s in twee autofabrikanten belegd worden. Helaas voor mij zijn dit alleen nog maar in de Amerikaanse autoproducenten: Ford en General Motors.

Porsche Turbo of Turbo Ford
Aangezien ikzelf net als Clarkson van Top Gear een voorliefde heb voor Duitse auto's, zou het leuk zijn om turbo's op Porsche te hebben. Het is de goedkoopste manier om een Porsche Turbo te hebben, met ook nog de potentie genoeg winst te maken om er uiteindelijk een te gaan rijden.

Misschien kan dat ook met een Turbo Ford. In november 2005 is de dalende trend van Ford tot een einde gekomen. De koers is nu bezig met een groot bodempatroon en het aandeel noteert iets minder dan 8 dollar. In april 1999 stond de koers nog op 38,69 dollar! Nu heeft Ford een bodem gevormd op 7,50 dollar.

  • De Relatieve Sterkte Indicator (RSI) breekt al voorzichtig de dalende weerstandslijn. Dit betekent dat de koers dicht bij een trendomkeer is.
  • Wanneer Ford boven de 8,50 dollar stijgt, is er definitief sprake van bodemvorming. Het is nu wachten op de bevestiging, maar ik plaats het aandeel vast op mijn watchlist.
  • Als Ford boven de 8,50 dollar komt, kan er op 7,40 een stoploss gelegd worden.

Volgooien
Is autorijden nog wel leuk met de huidige benzineprijzen? Blijkbaar wel, want niemand is minder kilometers gaan rijden. Tel maar eens de koppen in de auto die naast u in de file staat. Eén inzittende per wagen is normaal en een volgepakte heilige koe vormt een uitzondering.

Dit geeft mij mooi de kans om de benzineprijs tegen het licht te houden. Hiervoor stap ik over naar de grafiek van West-Texas Light Intermediate (Crude Oil). De winst op een turbopositie die we in december hadden ingenomen bij de uitbraak uit de dalende weerstandslijn, hebben we veilig gesteld toen de vorige top genaderd werd.

Dat is maar goed ook, want de vorige toppen tussen 68 en 70 dollar zorgden voor veel winstnemingen. De prijs van Crude Oil daalde weer naar de lange termijn steunlijn en vorige bodem op 57,55 dollar. Deze steun ving de daling mooi op.

Duurdere olie
De laatste dagen blijft de RSI boven 40 niveau en staat op het punt de dalende weerstandslijn uit te nemen. Dat wijst erop dat in de koersgrafiek binnenkort ook de dalende weerstandslijn doorbroken kan worden. Het eerste koersdoel is dan 64 dollar en daarna kan de koers richting 69 dollar stijgen.

De olieprijs beweegt in een brede zijwaartse bandbreedte tussen 58 en 69 dollar. Boven de 69 dollar wordt de lange termijn opgaande trend hervat. Wanneer de koers van Crude Oil onder de 58 dollar terecht komt is de stijgende trend voorbij.

Autorijden wordt dan nóg veel leuker. Zover komt het waarschijnlijk niet, want op basis van de koersgrafiek moet ik er vooralsnog van uitgaan dat op termijn de weerstand op 69 dollar wordt uitgenomen.

Brandstof besparen
Natuurlijk kunt u brandstof besparen door net als de Dukes uit Hasselt naar de vijfde versnelling te schakelen bij 60km per uur. Mwah, dit maakt autorijden er niet leuker op. Een betere brandstofbesparing is een Tom Tom op het dashboard: nooit meer omrijden en alle files vermijden.

Wat Google is op de digitale snelweg, is Tom Tom op het zwarte asfalt. De onderneming kwam op 27 mei naar de beurs en de openingskoers was 17,50 euro. In rap tempo steeg het aandeel naar 40,85 euro in september 2005.

Die stijging was natuurlijk niet vol te houden. Er kwamen winstnemingen en de verkoopdruk nam toe. Op 27 oktober werd er zelfs een lange, negatieve candle gevormd. De hoogste koers op die dag was 38,90 euro en de laagste 25,85 euro.

Route omhoog
Na die dag is de daling regelmatig verlopen met gestaag lagere bodems en toppen. De dalende trend van Tom Tom is goed af te lezen aan de RSI. De bodems werden gevormd met een op 25 en de toppen tussen 55 en 65. De laatste dagen is echter wat interessants gebeurd.

Eind februari maakte de koers nog een diepere bodem, terwijl de RSI een gelijke bodem maakte. Dit is een positieve divergentie. Vorige week brak de koers boven de dalende weerstandslijn, maar vond weerstand op de vorige top op 29,74 euro.

De dalende trend is ten einde, als de RSI steun weet te vinden op het 40-niveau en de koers vervolgens uitbreekt boven 29,74 euro. Tom Tom gaat op mijn watchlist en als de weerstand doorbroken wordt, krijg ik een melding van mijn syteem. Tot die tijd reageer ik op de andere signalen.


Jaap Muns is directeur van Trade For A Living en technisch analist bij TurboTraders.nl. Hij is lid van de Amerikaanse brancheorganisatie voor Technisch Analisten, de MTA en was een van de eerste Nederlanders die de Amerikaanse businesstitel Chartered Market Technician (Erkend Technisch Analist) werd toegekend. Muns heeft op moment van publicatie geen positie in genoemde aandelen en turbo's. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.Uw reactie is welkom op muns@iex.nl.

Jaap Muns is technisch analist. Hij is lid van de Amerikaanse brancheorganisatie voor Technisch Analisten, de MTA en was een van de eerste Nederlanders die de Amerikaanse businesstitel Chartered Market Technician (Erkend Technisch Analist) werd toegekend. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.Uw reactie is welkom op muns@iex.nl.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Jaap Muns

Jaap Muns was een van de eerste Nederlanders die de titel van Chartered Market Technician (erkend TA-er) mocht voeren en is tevens lid van de Amerikaanse MTA. Zijn jarenlange ervaring als helicopterpiloot komt hem nog dagelijks van pas bij het bestuderen van grafieken. Als geen ander vertrouwt hij blindelings op indicatoren,...

Meer over Jaap Muns

Recente artikelen van Jaap Muns

  1. jan '06 ABN Turbo 2
  2. sep '06 TA: Zijwaarts 106
  3. sep '06 TA: Weerstand 232

Gerelateerd

Reacties

4 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 17 maart 2006 15:57
    beste belegger74, in onze turbotelex hebben we vorige week de AEX besproken
    www.turbotraders.nl/tt.nieuws.asp?id=2

    inmiddels heeft de AEX de vorige top vanochtend getest. Breekt de AEX boven 467,53 dan bevestigd de AEX de stijgende trend en continueert de stijging binnen het stijgende trendkanaal. Stoploss op 460,35 voor de agressieve belegger.

4 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links