Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Draka van een aandeel?

Huiskamervraag: weet u hoeveel meter aan draad en kabels er in een personenauto zit? Zo ja, dan moet u zich er over verbazen dat Draka slechts marginaal winstgevend is. Zo nee, het antwoord vindt u onderaan.

In de eerste helft van 2005 kwam het nettoresultaat voor eenmalige posten op slechts 1,0 miljoen euro op een omzet van bijna 900 miljoen euro. Nou is de marge van dik 30% die Microsoft haalt voor weinigen weggelegd, maar de 0,1% van Draka oogt wel erg mager.

Het is wel zo eerlijk om daarbij aan te tekenen dat de onderneming het niet gemakkelijk had in de eerste jaarhelft. Een stijgende koperprijs vertaalde zich in hogere kosten en de marktgroei viel iets terug na een toename van 7% in de tweede helft van 2004.

Het ziet er wel naar uit dat Draka een betere tweede jaarhelft achter de rug heeft. Op 9 maart wordt duidelijk hoe goed.

Nex an de hand
De onderneming zelf toonde zich tijdens een trading update eind november 2005 al optimistisch met de voorspelling dat het bedrijfsresultaat fors zou stijgen. Volgens de zogenaamde Schaal van Mock wijst het gebruik van het woordje fors er op dat op een toename van ten minste 45% mag worden gerekend.

Uit de cijfers die het Franse kabelbedrijf Nexans eerder deze maand publiceerde, blijkt wat een dergelijke stijging kan betekenen voor de nettowinst. De omzet van deze concurrent nam in 2005 slechts met 5% toe, maar het brutoresultaat steeg met 40% en de nettowinst groeide zelfs met ruim 86%.

Een dergelijke hefboomwerking is niet ongebruikelijk in de kabelsector en de markten waarop de bedrijven opereren komen deels overeen. Zo lijkt de kans groot dat Draka op 9 maart jaarcijfers bekend maakt die overeenkomsten vertonen met de resultaten die Nexans begin februari al een koerswinst van bijna 17% opleverde.

Vet van de botten
De vooruitzichten voor het lopende jaar en de financiële situatie van Draka zijn minstens even belangrijk voor de koersvorming als de definitieve jaarcijfers. Het concern heeft er vorig jaar alles aan gedaan om de organisatie zoveel mogelijk te stroomlijnen en het financiële plaatje recht te trekken.

Bij Draka Cableteq, de divisie voor de productie van bijvoorbeeld stroomkabels voor onder meer de auto- en oliesectoren, is in 2005 al een last genomen voor een reorganisatie waarbij 330 banen verdwenen zijn. Vanaf lopend jaar moet dit jaarlijkse kostenbesparingen van 15 miljoen euro opleveren.

In 2004 heeft de onderneming de fabricatie van communicatiekabels gebundeld met die van Alcatel in Draka Comteq, wat in de tweede helft van vorig jaar 4 miljoen euro aan synergievoordelen opleverde. Bovendien wist de onderneming de aflopende leningen te herfinancieren, zodat een mogelijke cashcrunch is afgewend.

Meer mans met Nexans
Na het interne en financiële puzzelen van vorig jaar lijkt 2006 in het teken te staan van het marktherstel, waar Draka van gaat profiteren. Voor beleggers ligt dat waarschijnlijk net even iets anders. Zij zijn met een koersstijging van ruim 50% sinds juli vorig jaar al buitengewoon ruim op betere tijden vooruit gelopen.

Ondanks deze sterke rally is Draka op de beurs toch ver achtergebleven bij Nexans. Dat is niet zonder reden, want de Franse branchegenoot staat er in veel opzichten beter voor. De winst per aandeel van de onderneming kan in het lopende jaar naar schatting met bijna 20% toenemen naar 5,30 euro.

De winstgroei van de nederlandse kabelaar pakt ongetwijfeld veel hoger uit, maar dat is louter en alleen een gevolg van het lage winstniveau in 2005. Het nettoresultaat voor incidentele posten kan hierdoor stijgen van 0,10 à 0,20 euro over het afgelopen jaar naar 0,60 à 0,90 euro in 2006.

Overwinning op punten
Het groeitempo van het Nederlandse bedrijf is dit jaar duidelijk superieur, maar Nexans is op veel andere punten in het voordeel:

  • Een verwachte koers/winstverhouding (k/w) van 10,5 tegenover ruim 17 voor Draka.
  • Een nettoschuldpositie (kaspositie minus schulden) van 200 miljoen euro tegenover ruim 400 miljoen euro voor Draka.
  • Een doelstelling voor de operationele marge in 2007 van 5,2% à 5,5% tegenover 5,0% voor Draka.

    Dit hoeft niet te betekenen dat er voor Draka geen perspectief meer is, maar de huidige k/w die aanzienlijk hoger ligt dan het historisch gemiddelde laat weinig ruimte voor een verdere opwaardering. Met een alternatief als Nexans binnen de sector is er weinig aanleiding om erop te speculeren dat de winstcijfers goed ontvangen worden.

    Ten slotte wilt u natuurlijk nog weten dat er in de gemiddelde personenauto 2 tot 10 kilometer draden en kabels zit. Voor de échte kabelliefhebbers: in de nieuwe Airbus A380 zit maar liefst 750 kilometer...


    Michiel Pekelharing is financieel journalist en redacteur bij IEX.nl. Pekelharing neemt geen posities in op de financiële markten. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie is welkom op michiel@iex.nl

  • Michiel Pekelharing is financieel journalist en redacteur bij IEX.nl. Pekelharing neemt geen posities in op de financiële markten. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

    Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

    Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

     

    Auteur: Michiel Pekelharing

    Michiel Pekelharing versterkt sinds april 2005 de redactie van IEX. Hij maakte de overstap van Reed Elsevier, waar hij voor Beleggers Belangen en Money schreef. Daarvoor was hij als freelance journalist actief voor verschillende kranten en financiële websites.

    Meer over Michiel Pekelharing

    Recente artikelen van Michiel Pekelharing

    1. okt '07 Emerging Mark
    2. feb '09 Kijk, een zwaluw 4
    3. feb '09 Dividendvalkuil 3

    Gerelateerd

    Reacties

    5 Posts
    | Omlaag ↓
    1. [verwijderd] 24 februari 2006 19:04
      goed artikel. Ik weet niet hoe het bij Nexans is maar Draka heeft mi veel EV per aandeel. Ook de 'vrije kasstroom' (nettowinst + afschrijvingen en andere bijzondere afwaarderingen - investeringen) gedeeld door het aantal aandelen ligt bij Draka wel hoog en kan de komende jaren sterke toenemen. Samen gezien met de doelstelling van de operationele marge voor 2007 blijf ik er positief voor de toekomst van Draka!

      mvg

      Arjan
    2. Pietpaaltjes77 24 februari 2006 19:38
      uhh kabeltjes voor in de auto. Lijkt mij eigenlijk een typisch product voor chinese producenten. Passen mooi in de container en hop naar de auto producten.

      MAW is er wel toekomst voor deze producten in europa? Autoproducenten moeten momenteel elk dubbeltje omdraaien om de marges op pijl te houden. Recent is bijvoorbeeld Carlos Ghan aangetrokken bij Renault om de kosten verder te drukken en concurrentie aan te kunnen met auto's uit lage lonen landen.

      Kabels voor een airbus en geavanceerde glasvezelkabels zijn natuurlijk een ander verhaal.
    3. folg2 25 februari 2006 16:14
      Mercedes, die grote problemen heeft omdat zij volgens eigen zeggen "ver vooruitlopen" op electronisch gebied hebben in hun grote auto's één kabel systemen toegepast. Dan ging men met "coderouters" naar alle delen van het voertuig.(lees veel minder kabel a la Draca en co) Kritiek van het shovinistisch Duits autoland,dat japanners beter zijn, heeft hun de klok doen terugdraaien. De opkomst van Hybrides (lees electrisch)auto's gebruiken ook vèèl meer kabel dan voorheen (hoge spanning en voeding) Het verhaal van de 12volt accu om te bouwen naar 42volt gaat niet door omdat componenten fabrikanten a la microelectronics teveel problemen hebben met de printplaten.
      Ook Bush heeft in zijn "state of ..." wetenschappers nageaapt door te zeggen dat er niet alleen hybrides maar ook plug-in hybrides moeten komen (plug-in: worden thuis met nachtstroom opgeladen waardoor ze 20 à 50km zonder de omploffingsmotor kunnen rijden en zodoende in de stad en bij langzaam verkeer altijd electrisch rijden. Hierdoor kan het verbruik dalen tot 2 op 100km)
      Alles hierboven geschreven plijt voor een renaissance van de kabel.
      Paardevoet: als men een soort robust wifi systeem vindt voor de auto dat nu steeds meer toepassingen krijgt in domotica, dan is mijn betoog voor niets geweest en zijn al dit soort kabelaars 'vogels voor de kat'.
      Zo zie je maar dat iedereen gelijk heeft.
    5 Posts
    |Omhoog ↑

    Meedoen aan de discussie?

    Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

    Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

    Gesponsorde links