Huiskamervraag: weet u hoeveel meter aan draad en kabels er in een personenauto
zit? Zo ja, dan moet u zich er over verbazen dat
Draka
slechts marginaal winstgevend is. Zo nee, het antwoord vindt u onderaan.
In de eerste helft van 2005 kwam het nettoresultaat voor eenmalige posten op slechts 1,0 miljoen euro op een omzet van bijna 900 miljoen euro. Nou is de marge van dik 30% die Microsoft haalt voor weinigen weggelegd, maar de 0,1% van Draka oogt wel erg mager.
Het is wel zo eerlijk om daarbij aan te tekenen dat de onderneming het niet
gemakkelijk had in de eerste jaarhelft. Een stijgende koperprijs vertaalde zich
in hogere kosten en de marktgroei viel iets terug na een toename van 7%
in de tweede helft van 2004.
Het ziet er wel naar uit dat Draka een betere tweede jaarhelft achter de rug heeft. Op 9 maart wordt duidelijk hoe goed.
Nex an de hand
De onderneming zelf toonde zich tijdens een trading update eind november
2005 al optimistisch met de voorspelling dat het bedrijfsresultaat fors zou
stijgen. Volgens de zogenaamde Schaal van Mock wijst het gebruik van
het woordje fors er op dat op een toename van ten minste 45%
mag worden gerekend.
Uit de cijfers die het Franse kabelbedrijf Nexans eerder deze maand publiceerde, blijkt wat een dergelijke stijging kan betekenen voor de nettowinst. De omzet van deze concurrent nam in 2005 slechts met 5% toe, maar het brutoresultaat steeg met 40% en de nettowinst groeide zelfs met ruim 86%.
Een dergelijke hefboomwerking is niet ongebruikelijk in de kabelsector en de markten waarop de bedrijven opereren komen deels overeen. Zo lijkt de kans groot dat Draka op 9 maart jaarcijfers bekend maakt die overeenkomsten vertonen met de resultaten die Nexans begin februari al een koerswinst van bijna 17% opleverde.
Vet van de botten
De vooruitzichten voor het lopende jaar en de financiële situatie van Draka zijn minstens even belangrijk voor de koersvorming als de definitieve jaarcijfers. Het concern heeft er vorig jaar alles aan gedaan om de organisatie zoveel mogelijk te stroomlijnen en het financiële plaatje recht te trekken.
Bij Draka Cableteq, de divisie voor de productie van bijvoorbeeld stroomkabels voor onder meer de auto- en oliesectoren, is in 2005 al een last genomen voor een reorganisatie waarbij 330 banen verdwenen zijn. Vanaf lopend jaar moet dit jaarlijkse kostenbesparingen van 15 miljoen euro opleveren.
In 2004 heeft de onderneming de fabricatie van communicatiekabels gebundeld
met die van Alcatel
in Draka Comteq, wat in de tweede helft van vorig jaar 4 miljoen euro
aan synergievoordelen opleverde. Bovendien wist de onderneming de aflopende
leningen te herfinancieren, zodat een mogelijke cashcrunch is afgewend.
Meer mans met Nexans
Na het interne en financiële puzzelen van vorig jaar lijkt 2006 in het teken
te staan van het marktherstel, waar Draka van gaat profiteren. Voor beleggers
ligt dat waarschijnlijk net even iets anders. Zij zijn met een koersstijging
van ruim
50% sinds juli vorig jaar al buitengewoon
ruim op betere tijden vooruit gelopen.
Ondanks deze sterke rally is Draka op de beurs toch ver achtergebleven bij
Nexans. Dat is niet zonder reden, want de Franse branchegenoot staat er in veel
opzichten beter voor. De winst per aandeel van de onderneming kan in het lopende
jaar naar schatting met bijna 20% toenemen naar 5,30
euro.
De winstgroei van de nederlandse kabelaar pakt ongetwijfeld veel hoger uit,
maar dat is louter en alleen een gevolg van het lage winstniveau in 2005. Het
nettoresultaat voor incidentele posten kan hierdoor stijgen van 0,10 à 0,20
euro over het afgelopen jaar naar 0,60 à 0,90 euro in 2006.
Overwinning op punten
Het groeitempo van het Nederlandse bedrijf is dit jaar duidelijk superieur,
maar Nexans is op veel andere punten in het voordeel:
Een verwachte koers/winstverhouding (k/w) van 10,5 tegenover ruim 17 voor
Draka.
Een nettoschuldpositie (kaspositie minus schulden) van 200 miljoen euro tegenover ruim 400 miljoen euro voor Draka.
Een doelstelling voor de operationele marge in 2007 van 5,2%
à 5,5% tegenover 5,0%
voor Draka.
Dit hoeft niet te betekenen dat er voor Draka geen perspectief meer is,
maar de huidige k/w die aanzienlijk hoger ligt dan het historisch gemiddelde
laat weinig ruimte voor een verdere opwaardering. Met een alternatief als
Nexans binnen de sector is er weinig aanleiding om erop te speculeren dat
de winstcijfers goed ontvangen worden.
Ten slotte wilt u natuurlijk nog weten dat er in de gemiddelde personenauto
2 tot 10 kilometer draden en kabels zit. Voor de échte kabelliefhebbers:
in de nieuwe Airbus A380 zit maar liefst 750 kilometer...
Michiel Pekelharing is
financieel journalist en redacteur bij IEX.nl. Pekelharing neemt geen posities
in op de financiële markten. De informatie in deze column is niet bedoeld als
professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde
beleggingen. Uw reactie is welkom op michiel@iex.nl