Van beleggers
voor beleggers
desktop iconOne Monitor

Inloggen

  • Geen account? Registreren

Wachtwoord vergeten?

Belegger-erger-je-niet

Dat computerspelletjes zijn, populair weet u inmiddels. Een Windows PC wordt al standaard met spelletjes geleverd en veel huishoudens hebben een zogenaamde gameconsole zoals bijvoorbeeld de Playstation, XBox of Game Cube.

De kinderen hebben vaak ook nog een Gameboy en sinds kort een Sony PSP. Ik bestudeer al enige tijd de spelletjesmarkt en bedacht mij dat het wellicht interessant is om aan te geven hoe een belegger op de gamestrend kan inspelen.

Ik geef u een - niet uitputtend - overzicht van een aantal soorten games en de (beursgenoteerde) bedrijven die er achter zitten.

Om te profiteren van consoles moet u grote bedrijven kopen, bij wie ze maar een klein deel van de bedrijfsvoering vormen. De marktleiders zijn:

  • Sony,
  • Microsoft,
  • Nintendo,
  • Sega.

    Gokken
    Helaas wordt nauwelijks of zelfs helemaal geen geld verdiend aan deze consoles, die uiteindelijk maar één doel dienen: zoveel mogelijk games verkopen, want daar wordt het geld mee verdiend. De meeste consoleproducenten hebben trouwens zelf een studio in huis, waar ze hun eigen spelletjes ontwikkelen.

    Het meeste geld verdienen ze echter doordat ook alle andere gameontwikkelaars een (kleine) premie per spel moeten betalen aan de consoleproducent. Als u iets meer van gokken houdt, dan is het beter om een pure gamestudio te kopen. Een goed voorbeeld hiervan is het Franse Ubisoft, de grootste speler in Europa.

    In het afgelopen financiële jaar verkocht Ubisoft voor 538 miljoen euro aan spelletjes en verdiende hier 27 miljoen euro aan. Om u een idee te geven: het meest favoriete spel was Splinter Cell, waar het bedrijf meer dan 12,5 miljoen exemplaren van verkocht. Het gaat hier om een consumentenwaarde van meer dan 400 miljoen euro.

    De spelers
    Dit bedrag is vergelijkbaar met een goede film, terwijl de ontwikkelingskosten voor spelletjes (nog) veel lager zijn dan voor een gemiddelde film. Dit geeft ook aan waar de risico's zitten. Een jaar zonder hittitels kan leiden tot slechte of tegenvallende cijfers voor de studio. De Top 4 in Europa wordt gecompleteerd door:

  • SCI (dat Eidos kocht),
  • Infogames,
  • Vivendi (relatief klein onderdeel van het bedrijf: 3% van de omzet).

    In de VS zijn er een aantal grotere spelers zoals:

  • Electronic Arts (EA),
  • Activision,
  • Midway,
  • THQ,
  • Take-Two.

    36 maal de winst
    EA is het grootste en bekendste bedrijf. Het verkocht in het afgelopen kwartaal voor 675 miljoen dollar aan spelletjes en verdiende hier 51 miljoen dollar aan. Beleggers zijn bereid om voor EA zo'n 36 keer de winst voor 2006 te betalen, want de onderneming wordt als de meest dominante speler in de markt gezien.

    Andere grote spelers zijn Japanse bedrijven:

  • Square Enix,
  • Konami,
  • Namco.

    MMORPG
    Een ander aspect aan het eerder genoemde Vivendi is dat het bedrijf eigenaar is van het Massive Multiplayer Online Role-Playing Game (MMORPG) World of Warcraft. Bij dergelijke games spelen gebruikers online met zijn allen tegen elkaar in een virtuele wereld. Om te kunnen spelen moet de gebruiker een abonnement afsluiten.

    Dat MMOPRG populair zijn blijkt wel uit Vivendi's derde kwartaalcijfers: de gamesomzet groeide met 151% naar 158 miljoen euro, met name door World of Warcraft. Het kan alleen nóg directer. Het Chinese Shanda Interactive beheert namelijk de meest populaire Chinese MMORPG's en is bovendien genoteerd aan de Nasdaq.

    Het bedrijf deed het na zijn beursgang in mei van 2004 goed, maar daalde de laatste tijd gestaag. Op deze niveaus kost deze pure play nog steeds vijftien keer de winst voor 2006. Niet duur in vergelijking met EA, maar de markt vreest dat de groei er uit is. Onterecht? Concurrenten The9 en NCSoft zijn vergelijkbaar en misschien alternatieven.

    Casual games
    Behalve de MMORPG-business doet Shanda ook aan casual games. Dit zijn eenvoudige spelletjes die u vaak gratis online kunt spelen en/of kunt downloaden en kopen. Hoewel er hier in Nederland een voorbeeld van is met het niet-beursgenoteerde Zylom, zijn er zover ik weet geen beursgenoteerde bedrijven op dit vlak in Europa.

    Grote internetportals zoals bijvoorbeeld Yahoo en Microsoft's MSN bieden ook allerlei casual games aan. In de VS zit Real Networks behalve in muziek en spelers ook in deze business en is Pogo, dat onderdeel is van EA, ook een bekende speler op dit vlak. Bovendien ken ik:

  • Macrovision,
  • Sohu,
  • NHN,
  • Gung Ho.

    Mobiel
    Tot slot is er dan nog de mobiele variant van de diverse games. Dit terrein is in mijn ogen gehyped in de laatste jaren. Ik heb twijfels over het verdienmodel van dergelijke games, omdat er, in tegenstelling tot het internet, op het mobiele net ook een operator zit die hier wat wil verdienen. De bekendere spelers zijn:

  • Gameloft,
  • Superscape,
  • Aspiro,
  • Vivendi.

    In de VS maakt, behalve de eerder genoemde EA en Real Networks, bijvoorbeeld ook Infospace mobiele spelletjes. In de VS zijn ook een aantal pure plays te vinden zoals Jamdat en in Japan G-Mode. Om u een idee te geven, Jamdat handelt op dit moment op zo'n twintig keer de winst voor 2006. In China vindt u Linktone en Tom.

    Oh ja, ook alle grote consolebedrijven maken mobiele games. Ziet u het bos nog tussen al deze digitale bomen?


    Klik hier om te reageren en te discussiëren

    Ron Belt is corporate finance-adviseur en voormalig technologie-analist bij ABN Amro. Als echte beroepsdeformant houdt Belt een groot aantal spreadsheets bij over allerlei beursgenoteerde ondernemingen. Op moment van publicatie heeft Belt geen positie in Apple. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Belt heeft op het moment van publicatie geen positie in genoemde fondsen. Uw reactie is welkom op belt@iex.nl.

  • Ron Belt is corporate finance-adviseur en voormalig technologie-analist bij ABN Amro. Als echte beroepsdeformant houdt Belt een groot aantal spreadsheets bij over allerlei beursgenoteerde ondernemingen. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

    Auteur: Ron Belt

    Ron Belt is corporate finance adviseur. Daarvoor was hij, tot 2000, toonaangevend technologie-analist bij ABN Amro en één van de oprichters, samen met Frans van Schaik en Corneille Kouwenberg, van GO Capital. Als echte beroepsdeformant blijft Ron zich, naast zijn advieswerkzaamheden, ook bezig houden met allerlei analistenkwe...

    Meer over Ron Belt

    Gerelateerd

    Reacties

    Plaats een reactie

    Meedoen aan de discussie?

    Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

    Gerelateerde instrumenten

    1. Electronic Arts 146,390 11 jun
      +0,730
      +0,50%
    2. Microsoft Corp 257,890 11 jun
      +0,650
      +0,25%
    3. Ubisoft Entertainment 59,840 17:35
      +0,400
      +0,67%
    4. Vivendi 29,190 17:35
      +0,130
      +0,45%
    5. Yahoo! Inc 52,580 jun '17
      0,000
      0,00%

    Dagelijkse nieuwsbrief

    Ja, ik wil elke dag de laatste kooptips en analyses van verschillende aandelen ontvangen.

    Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

    Gesponsorde links