Toen ik dit weekend een pompoen uitholde voor
Halloween,
bedacht ik mij iets te schrijven over de
Halloween-indicator.
Marcel Tak deed dit al eerder op deze site (
klik
hier), net als Ben Jacobsen van de Rotterdamse Erasmus Universiteit (
klik
hier).
Dit laat niet onverlet eens op een andere manier te kijken naar seizoenspatronen.
Daarom richt ik mij op de Black Friday Indicator. Ja, die bestaat echt
- niet te verwarren overigens met de beruchte Black Mondays uit de
beurshistorie.
Black Friday is de vrijdag na Thanksgiving (de vierde donderdag van november). Het is de dag dat Amerikanen massaal aan het inkopen slaan. Winkeliers houden vanaf
die dag grote uitverkoop.
Vanaf dat moment schrijven ze zwarte cijfers (maken winst) en vandaar de naam
Black Friday. Om te kijken in hoeverre dit is terug te vinden in de data,
heb ik de kwartaalcijfers van Wal-Mart
er op nageslagen.
Leve het vierde kwartaal
Waarom? Nou, Wal-Mart gaat er namelijk dit jaar stevig tegenaan gaat met haar
aanbiedingen.
Analyse van de omzetcijfers over de afgelopen vijf jaar levert het volgende
beeld op:
In het vierde kwartaal boekt Wal-Mart (gemiddeld genomen) 29,2% van haar totale
jaaromzet,
In het eerste kwartaal van een jaar valt dit terug tot gemiddeld 22,4%,
Gemiddelde omzetstijging in het vierde kwartaal ten opzichte van het derde: 21,0%,
In het eerste kwartaal valt dit dan weer terug met gemiddeld zo'n 15,0%.
Dit jaar viel het mee met een omzetdaling van 13,8%,
Aangezien dit patroon jaarlijks terugkeert, zijn de jaar-op-jaar mutaties minder relevant.
Het is duidelijk dat een bedrijf als Wal-Mart het wat betreft omzet duidelijk
van het vierde kwartaal moet hebben. De omzet is belangrijk, maar uiteindelijk
gaat het om de winstgevendheid. Als proxy daarvoor heb ik de winst per aandeelcijfers
(wpa) in een spreadsheet gezet en dit levert het volgende plaatje
op:
Het vierde kwartaal blijkt het meest winstgevende voor Wal-Mart: gemiddeld
genomen wordt in dit kwartaal 31,9% van de totale jaarwinst geboekt,
In het eerste kwartaal van een het jaar valt dit terug tot 20,6%,
Gemiddelde winststijging in het vierde kwartaal ten opzichte van het derde: 43,2%.
Consumentenvertrouwen
Mooi. Het vierde kwartaal is in meerdere opzichten het belangrijkste voor Wal-Mart. Kan ik hier iets mee als belegger? Ofwel, is dit het moment om in Wal-Mart te stappen? Hiervoor heb ik de slotkoersen genomen van de afgelopen twintig kwartalen. Wat blijkt?
Gemiddeld daalde de koers van Wal-Mart in het eerste kwartaal met 0,2%,
Het tweede en derde kwartaal waren perioden om van Wal-Mart af te blijven;
gemiddeld daalde de koers over deze kwartalen met 4%,
Ja hoor, winnaar is het vierde kwartaal: gemiddeld steeg de koers van het
aandeel over deze periode met 4,7%.
Kortom, op basis van het seizoenseffect, is er voldoende reden om in Wal-Mart
te stappen. Toch waarschuw ik voor al te veel optimisme. Het consumentenvertrouwen,
zoals gemeten door de Universiteit
van Michigan, is ook een goede indicator voor de koers van Wal-Mart, zoals
u aan de grafiek afleest.
Hoewel de forse daling in oktober verklaard kan worden door de nasleep van orkanen, lijkt dit mij voldoende reden enigszins voorzichtig om te gaan met bovenstaande conclusies.
San Lie is hoofd Beleggingsadvies Nederland van ABN Amro. Hij schrijft zijn columns voor IEX op persoonlijke titel. Hij heeft op dit moment geen positie in genoemde aandelen. De informatie in zijn columns is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Lie belegt privé alleen in beleggingsfondsen en heeft geen positie in Wal-Mart.
San Lie is Hoofd Portfoliomanagement bij ASN Beleggingsfondsen. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.