Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

TomTom nooit omhoog?

TomTom nooit omhoog?

TomTom gaat samenwerken met Peugeot op het gebied van fleetmanagement. Het onderdeel van TomTom dat de deal afsloot, Telematics, gaat de bedrijfswagens uit de stal van Peugeot aansluiten op haar webfleet systeem. 

De overeenkomst is nieuw in haar soort. Peugeot is de eerste autofabrikant die TomTom weet te strikken om op deze manier webfleet te faciliteren. In ruil daarvoor krijgt TomTom de informatie aangeleverd uit deze wagens. Financiele details worden niet gegeven, zoals meestal. 

Telematics onderbelicht

Telematics is een wat onderbelicht onderdeel van TomTom. Bij alle koopadviezen die het bedrijf krijgt, is de waarde van de kaartentechnologie de grote drijver.

Sinds drie autofabrikanten uit Duitsland de kaartenbak van Nokia, HERE, kochten voor 2,8 miljard euro, laten analisten de fantasie de vrije loop. Er is echter meer binnen TomTom dan de kaartendivisie. 

Telematics verzorgt fleet management voor bedrijven, oftewel het beheren van hun wagenpark. Door slimme technologie, eenvoudig te bedienen vanachter een pc op kantoor, kunnen de wagens van bedrijven beter aangestuurd worden.

Lagere transportkosten, slimmere routes en het continu weten waar de wagens zich bevinden zijn een aantal van de voordelen.

Via webfleet management worden meer dan 650.000 wagens aangestuurd. De omzet hieruit voor TomTom stijgt dan ook behoorlijk: over geheel 2015 135 miloen euro (+23%), en in het eerste kwartaal van dit jaar al 37 miljoen euro, 6 miljoen meer dan een jaar eerder. 

Op de totale omzet van TT komt inmiddels 17% van Telematics. U ziet dat in onderstaand plaatje (bron: TomTom):

 

 

Wat mij fascineert aan TomTom is dat de juichende koopaanbevelingen, die mij terecht lijken, niet worden omgezet in koerswinst. Laten we niet kijken naar de koersen van vroeger, maar begin dit jaar, op 5 januari, piekte de koers nog op 12,175 euro. Gedurende de loop van het jaar stuurden beleggers het aandeel de verkeerde kant op:

 

 

 

Dat TT maar niet wil stijgen kan deels te maken hebben met de lage nettowinst. Vorig jaar behaalde TT een nettowinst per aandeel van 21 cent, voor dit jaar verwacht men iets hoger uit te komen op 23 cent. Over het eerste kwartaal werd 3 cent verdiend. Logisch?

Niet bepaald. Dat TT de nettowinst niet als meest belangrijke target ziet is juist goed. Rondom het bedrijf gonst het van de activiteiten. De concurrentie doemt op uit alle hoeken en gaten, waardoor innovatie en investeringen belangrijker zijn dan een zo hoog mogelijke nettowinst per aandeel.

Of TT ooit overgenomen gaat worden? Zou best kunnen. Dat het nog niet gebeurd is geeft wel aan dat de directe noodzaak er bij de grote autofabrikanten, dan wel technologiebedrijven er nog niet is. Ik geloof ook niet dat Harold Goddijn meteen zit te wachten op een overname van zijn geesteskind. 

TomTom heeft in ieder geval de achteruitgang in de verkoop van PND's (Personal Navigation Devices, de originele TomTom's) kunnen compenseren met omzet uit andere sectoren. Een GPS sporthorloge, de actiecamera, het fleet management systeem, zorgen voor de broodnodige differentiatie binnen het bedrijf.

Dat partijen zich blind staren op de winst per aandeel lijkt mij wat kortzichtig. De echte waarde van het bedrijf zit hem waarschijnlijk in de bak aan data die er binnenkomt, en de verschillende producten die men op basis van de aanwezige kennis en informatie kan ontwikkelen. 

Dat is misschien moeilijk te kwantificeren, maar wat helpt is dat het bedrijf zichzelf kan bedruipen en een solide balans heeft. Wat een eventuele opwaardering slechts een kwestie van tijd maakt. 

 


Tot 1 december 2020 was Nico Inberg verbonden aan IEX. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Inberg kan posities innemen op de financiële markten. Reacties, of vragen?Mail naar nico.inberg@iexgroup.nl.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nico Inberg

Nico Inberg maakte deel uit van onze Beleggersdesk: een team van 7 beleggingsexperts op het gebied van fundamentele en technische analyse. Onze fundamentele experts zijn op en top professionals met tientallen jaren ervaring in het vak. Zij bestuderen jaarverslagen, kwartaalrapportages, prospectussen, brancherapporten, de pre...

Meer over Nico Inberg

Recente artikelen van Nico Inberg

  1. nov '20 IEX Weekend: ING, Pharming, ABN en PostNL 1
  2. nov '20 BAM: Pas op de plaats
  3. nov '20 HAL: Deal or no deal?

Gerelateerd

Reacties

32 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 28 juni 2016 15:18
    Klopt. Leuk om de BU Telematics eens wat meer te bekijken (naast de BU Maps, Licensing en Consumer).

    Als het management eens een meerjarenprognose zou afgeven dan werd het allemaal wat beter inzichtelijk. De deals lopen nu binnen en de 'boekhouders' roepen allemaal ik zie het nog niet in de winst. Waarderen gaat over de toekomst en niet over het verleden, maar daar willen velen nog niet aan. Komt allemaal vanzelf goed!
  2. flatliner 28 juni 2016 15:23
    TT heeft momenteel een k/w verhouding van 56. Gezien de risk-off modus op de beurzen is het aandeel op bijna 7 euro nog riant betaald. De 12 euro van vorig jaar was natuurlijk compleet bezopen en een ideale bulltrap. Natuurlijk is er ook nog assetwaarde en toekomstverwachting, maar gezien er vooralsnog niet gekapitaliseerd wordt en er hoge investeringen nodig blijven vind ik persoonlijk hogere koersen op dit moment niet te verantwoorden.
  3. trend follower 28 juni 2016 15:27
    quote:

    flatliner schreef op 28 juni 2016 15:23:

    TT heeft momenteel een k/w verhouding van 56. Gezien de risk-off modus op de beurzen is het aandeel op bijna 7 euro nog riant betaald. De 12 euro van vorig jaar was natuurlijk compleet bezopen en een ideale bulltrap. Natuurlijk is er ook nog assetwaarde en toekomstverwachting, maar gezien er vooralsnog niet gekapitaliseerd wordt en er hoge investeringen nodig blijven vind ik persoonlijk hogere koersen op dit moment niet te verantwoorden.
    Jammer dat je zo kortzichtig bent!
  4. flatliner 28 juni 2016 15:37
    quote:

    trend follower schreef op 28 juni 2016 15:27:

    [...]Jammer dat je zo kortzichtig bent!
    Jammer? Want? TT gaat een mooie toekomst tegemoet? Weet ik, over een paar jaar. Maar TT blijft behoudens een onverwachte strategische move voorlopig dood geld. Je kan wachten op dat bericht om de boot niet te missen, dat is een optie. Je kan ook aan zien komen dat de beurzen (en TT) nog lager gaan graviteren en daar op handelen. Iedereen zijn strategie..
  5. ovanspaend 28 juni 2016 15:45
    Als iets te mooi is om waar te zijn dan is het dit waarschijnlijk ook.

    TT is momenteel nog steeds duur. Boekwaarde / beurswaarde is hoog en er is ook weinig cash per aandeel. Dit terwijl er veel geïnvesteerd moet worden.

    TT gaat een lange zit worden. M.i. moeten ze zich alleen nog focussen op kaarten en fleetmanagement en stoppen met het maken van van sporthorloges en camera's maken en geld investeren in fleet of kaarten.

    Blijf aandeel volgen maar operationeel en financieel zal het toch echt beter moeten om deze koers te rechtvaardigen.

  6. trend follower 28 juni 2016 15:55
    quote:

    flatliner schreef op 28 juni 2016 15:37:

    [...]

    Jammer? Want? TT gaat een mooie toekomst tegemoet? Weet ik, over een paar jaar. Maar TT blijft behoudens een onverwachte strategische move voorlopig dood geld. Je kan wachten op dat bericht om de boot niet te missen, dat is een optie. Je kan ook aan zien komen dat de beurzen (en TT) nog lager gaan graviteren en daar op handelen. Iedereen zijn strategie..
    TT waarderen o.b.v. K/W is nutteloos. Winsten realiseren is een keuze. TT heeft ervoor gekozen om juist de winsten niet te realiseren dmv extra investeringen en door maximale af te schrijven op assets.
  7. [verwijderd] 28 juni 2016 16:00
    De geringe verhandelbaarheid van amper 50% nodigt uit tot kunst en vliegwerk van hedgefunds, als particulier moet je hier niet tussen zitten.

    het toewerken naar stoplosses zowel naar boven als naar beneden, particulieren weer naar binnen lokken of aanzetten tot verkoop.

    een range van €5,000/€7,000 als maximum haalbare....
  8. flatliner 28 juni 2016 16:01
    quote:

    trend follower schreef op 28 juni 2016 15:55:

    [...]

    TT waarderen o.b.v. K/W is nutteloos. Winsten realiseren is een keuze. TT heeft ervoor gekozen om juist de winsten niet te realiseren dmv extra investeringen en door maximale af te schrijven op assets.
    Indien je onder de € 6,91 gekocht hebt kan je daar tevreden mee zijn ja.
  9. [verwijderd] 28 juni 2016 16:07
    quote:

    ovanspaend schreef op 28 juni 2016 15:45:

    Als iets te mooi is om waar te zijn dan is het dit waarschijnlijk ook.

    TT is momenteel nog steeds duur.

    Het ligt anders. TomTom haalt grote orders binnen maar de omzet ligt in de toekomst. PSA is de grootste klant die gescoord is, maar TT stuurt nog geen rekeningen. Geldt ook voor Volvo en andere deals. Tegelijkertijd worden er nu wel kosten gemaakt om straks aan die autofabrikanten te leveren.

    Doordat de markten zo enorm kort op de bal zitten, maakt men zich wel zorgen over de huidige kosten die de WPA drukken, zonder zich te beseffen dat er ook omzetgroei komt waarvoor nu al de kosten genomen worden.
  10. [verwijderd] 28 juni 2016 16:40
    De meeste reacties zijn denk ik wel juist en serieus te nemen vind ik.
    k/w inderdaad zeer hoog en de winstgroei is negatief -7,93.
    geen dividend
    T2 heeft inderdaad zijn flow verloren en is zo nmiddels een stoffig aandeel geworden.

    Het is een echt lange termijn aandeel, dus gewoon kopen en niet meer naar omkijken.
32 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links