TomTom gaat samenwerken met Peugeot op het gebied van fleetmanagement. Het onderdeel van TomTom dat de deal afsloot, Telematics, gaat de bedrijfswagens uit de stal van Peugeot aansluiten op haar webfleet systeem.
De overeenkomst is nieuw in haar soort. Peugeot is de eerste autofabrikant die TomTom weet te strikken om op deze manier webfleet te faciliteren. In ruil daarvoor krijgt TomTom de informatie aangeleverd uit deze wagens. Financiele details worden niet gegeven, zoals meestal.
Telematics onderbelicht
Telematics is een wat onderbelicht onderdeel van TomTom. Bij alle koopadviezen die het bedrijf krijgt, is de waarde van de kaartentechnologie de grote drijver.
Sinds drie autofabrikanten uit Duitsland de kaartenbak van Nokia, HERE, kochten voor 2,8 miljard euro, laten analisten de fantasie de vrije loop. Er is echter meer binnen TomTom dan de kaartendivisie.
Telematics verzorgt fleet management voor bedrijven, oftewel het beheren van hun wagenpark. Door slimme technologie, eenvoudig te bedienen vanachter een pc op kantoor, kunnen de wagens van bedrijven beter aangestuurd worden.
Lagere transportkosten, slimmere routes en het continu weten waar de wagens zich bevinden zijn een aantal van de voordelen.
Via webfleet management worden meer dan 650.000 wagens aangestuurd. De omzet hieruit voor TomTom stijgt dan ook behoorlijk: over geheel 2015 135 miloen euro (+23%), en in het eerste kwartaal van dit jaar al 37 miljoen euro, 6 miljoen meer dan een jaar eerder.
Op de totale omzet van TT komt inmiddels 17% van Telematics. U ziet dat in onderstaand plaatje (bron: TomTom):
Wat mij fascineert aan TomTom is dat de juichende koopaanbevelingen, die mij terecht lijken, niet worden omgezet in koerswinst. Laten we niet kijken naar de koersen van vroeger, maar begin dit jaar, op 5 januari, piekte de koers nog op 12,175 euro. Gedurende de loop van het jaar stuurden beleggers het aandeel de verkeerde kant op:
Dat TT maar niet wil stijgen kan deels te maken hebben met de lage nettowinst. Vorig jaar behaalde TT een nettowinst per aandeel van 21 cent, voor dit jaar verwacht men iets hoger uit te komen op 23 cent. Over het eerste kwartaal werd 3 cent verdiend. Logisch?
Niet bepaald. Dat TT de nettowinst niet als meest belangrijke target ziet is juist goed. Rondom het bedrijf gonst het van de activiteiten. De concurrentie doemt op uit alle hoeken en gaten, waardoor innovatie en investeringen belangrijker zijn dan een zo hoog mogelijke nettowinst per aandeel.
Of TT ooit overgenomen gaat worden? Zou best kunnen. Dat het nog niet gebeurd is geeft wel aan dat de directe noodzaak er bij de grote autofabrikanten, dan wel technologiebedrijven er nog niet is. Ik geloof ook niet dat Harold Goddijn meteen zit te wachten op een overname van zijn geesteskind.
TomTom heeft in ieder geval de achteruitgang in de verkoop van PND's (Personal Navigation Devices, de originele TomTom's) kunnen compenseren met omzet uit andere sectoren. Een GPS sporthorloge, de actiecamera, het fleet management systeem, zorgen voor de broodnodige differentiatie binnen het bedrijf.
Dat partijen zich blind staren op de winst per aandeel lijkt mij wat kortzichtig. De echte waarde van het bedrijf zit hem waarschijnlijk in de bak aan data die er binnenkomt, en de verschillende producten die men op basis van de aanwezige kennis en informatie kan ontwikkelen.
Dat is misschien moeilijk te kwantificeren, maar wat helpt is dat het bedrijf zichzelf kan bedruipen en een solide balans heeft. Wat een eventuele opwaardering slechts een kwestie van tijd maakt.