In januari van 2004 inspireerde
Prudent
Speculator mij om aandelen
Apple
te kopen. Destijds handelde het bedrijf (nog) op 10 dollar, gecorrigeerd voor
de aandelensplitsing. Binnen een maand behaalde ik
10%
rendement en maakte ik weer dat ik wegkwam.
Die iPod? Leuk, maar een korte rage. Dacht ik toen. Dat gaat toch iedereen
doen? Tja, op de huidige aandelenkoers van 56 dollar kan ik rustig de conclusie
trekken dat ik iet te vroeg zo redeneerde. Genoeg over het verleden, wat moet
ik nu doen?
iPod heeft Apple weer op de kaart gezet. In 2001 zat het bedrijf nog zwaar in de problemen,
maar in het afgelopen jaar - het boekjaar van Apple loopt tot eind september
- verdiende het meer dan 1,3 miljard dollar (klik
hier voor mijn Excel-sheet).
De iPod bracht en brengt het bedrijf nog veel. In het september kwartaal van 2002 was de omzet 4% van het totaal. In de laatste drie maanden was dit 35%.
Intrigerend
Zijn het alleen deze iPods die de toekomst bepalen? Nee, want allereerst is
Apple een echt merk geworden met, net zoals bijvoorbeeld Gucci, echte Apple
Stores. Er zijn zelfs gespecialiseerde blogs
over Apple en er is een zogenaamd iPod-effect: de andere producten van Apple
verkopen ook beter dankzij dit succes.
Wat mij het meest intrigeert is de content-component van de iPods,
de muziek. Het vullen van het apparaat gebeurt via iTunes.
In het afgelopen kwartaal verkocht Apple voor 265 miljoen dollar aan muziek,
ofwel op 28 miljoen iPods ongeveer 9 dollar per apparaat per kwartaal. Dit lijkt
mij niet veel en ik verwacht dat dit bedrag stijgt.
Spijt
Als de schattingen ook maar een beetje uitkomen, dan zijn er op 1 oktober 2007
meer dan 100 miljoen iPods verkocht. Op basis van die 9 dollar per kwartaal betekent
dit 900 miljoen dollar aan verkochte muziek, ofwel 3,6 miljard dollar per jaar.
Vivendi - de
grootste
speler met 29% marktaandeel - behaalt 5 miljard euro omzet per jaar.
De muziekindustrie lijkt dan ook al spijt
te krijgen van haar deal met Apple. De vraag is hoe lang het nog duurt voordat
de laatste zelf muziek gaat uitgeven. Enfin, Apple kost ongeveer 23 keer de
winst -gecorrigeerd voor de groeiende kaspositie van het bedrijf. Dit is niet
goedkoop en natuurlijk blijft er het risico dat iPod tóch een hype is…
Cijfers
Tot slot ziet ik voor u nog even alle cijfers op een rij:
DAMC/Revenues
2005A: 2,9,
2006F: 2,3,
2007F: 2,0.
DAMC/EBITDA
2005A: 21,8,
2006F: 17,1,
2007F: 13,8.
DAP/E
2005A: 30,0,
2006F: 25,9,
2007F: 23,0.
DAMC = Debt Adjusted Market Cap
DAP = Debt Adjusted Price,
EBITDA = Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortisation,
E = Earnings per Share.
Ron Belt is corporate finance-adviseur en voormalig technologie-analist bij ABN Amro. Als echte beroepsdeformant houdt Belt een groot aantal spreadsheets bij over allerlei beursgenoteerde ondernemingen. Op moment van publicatie heeft Belt geen positie in Apple. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Belt heeft op het moment van publicatie geen positie in genoemde fondsen. Uw reactie is welkom op
belt@iex.nl.