Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

iPod met goud

In januari van 2004 inspireerde Prudent Speculator mij om aandelen Apple te kopen. Destijds handelde het bedrijf (nog) op 10 dollar, gecorrigeerd voor de aandelensplitsing. Binnen een maand behaalde ik 10% rendement en maakte ik weer dat ik wegkwam.

Die iPod? Leuk, maar een korte rage. Dacht ik toen. Dat gaat toch iedereen doen? Tja, op de huidige aandelenkoers van 56 dollar kan ik rustig de conclusie trekken dat ik iet te vroeg zo redeneerde. Genoeg over het verleden, wat moet ik nu doen?

iPod heeft Apple weer op de kaart gezet. In 2001 zat het bedrijf nog zwaar in de problemen, maar in het afgelopen jaar - het boekjaar van Apple loopt tot eind september - verdiende het meer dan 1,3 miljard dollar (klik hier voor mijn Excel-sheet).

De iPod bracht en brengt het bedrijf nog veel. In het september kwartaal van 2002 was de omzet 4% van het totaal. In de laatste drie maanden was dit 35%.

Intrigerend
Zijn het alleen deze iPods die de toekomst bepalen? Nee, want allereerst is Apple een echt merk geworden met, net zoals bijvoorbeeld Gucci, echte Apple Stores. Er zijn zelfs gespecialiseerde blogs over Apple en er is een zogenaamd iPod-effect: de andere producten van Apple verkopen ook beter dankzij dit succes.

Wat mij het meest intrigeert is de content-component van de iPods, de muziek. Het vullen van het apparaat gebeurt via iTunes. In het afgelopen kwartaal verkocht Apple voor 265 miljoen dollar aan muziek, ofwel op 28 miljoen iPods ongeveer 9 dollar per apparaat per kwartaal. Dit lijkt mij niet veel en ik verwacht dat dit bedrag stijgt.

Spijt
Als de schattingen ook maar een beetje uitkomen, dan zijn er op 1 oktober 2007 meer dan 100 miljoen iPods verkocht. Op basis van die 9 dollar per kwartaal betekent dit 900 miljoen dollar aan verkochte muziek, ofwel 3,6 miljard dollar per jaar. Vivendi - de grootste speler met 29% marktaandeel - behaalt 5 miljard euro omzet per jaar.

De muziekindustrie lijkt dan ook al spijt te krijgen van haar deal met Apple. De vraag is hoe lang het nog duurt voordat de laatste zelf muziek gaat uitgeven. Enfin, Apple kost ongeveer 23 keer de winst -gecorrigeerd voor de groeiende kaspositie van het bedrijf. Dit is niet goedkoop en natuurlijk blijft er het risico dat iPod tóch een hype is…

Cijfers
Tot slot ziet ik voor u nog even alle cijfers op een rij:

  • DAMC/Revenues
    2005A: 2,9,
    2006F: 2,3,
    2007F: 2,0.

  • DAMC/EBITDA
    2005A: 21,8,
    2006F: 17,1,
    2007F: 13,8.

  • DAP/E
    2005A: 30,0,
    2006F: 25,9,
    2007F: 23,0.

    DAMC = Debt Adjusted Market Cap
    DAP = Debt Adjusted Price,
    EBITDA = Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortisation,
    E = Earnings per Share.


    Klik hier om te reageren en te discussiëren

    Ron Belt is corporate finance-adviseur en voormalig technologie-analist bij ABN Amro. Als echte beroepsdeformant houdt Belt een groot aantal spreadsheets bij over allerlei beursgenoteerde ondernemingen. Op moment van publicatie heeft Belt geen positie in Apple. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Belt heeft op het moment van publicatie geen positie in genoemde fondsen. Uw reactie is welkom op belt@iex.nl.

  • Ron Belt is corporate finance-adviseur en voormalig technologie-analist bij ABN Amro. Als echte beroepsdeformant houdt Belt een groot aantal spreadsheets bij over allerlei beursgenoteerde ondernemingen. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

    Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

    Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

     

    Auteur: Ron Belt

    Ron Belt is corporate finance adviseur. Daarvoor was hij, tot 2000, toonaangevend technologie-analist bij ABN Amro en één van de oprichters, samen met Frans van Schaik en Corneille Kouwenberg, van GO Capital. Als echte beroepsdeformant blijft Ron zich, naast zijn advieswerkzaamheden, ook bezig houden met allerlei analistenkwe...

    Meer over Ron Belt

    Gerelateerd

    Reacties

    Meedoen aan de discussie?

    Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

    Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

    Gesponsorde links