Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Ander Merkel

Het is maar te hopen dat de beoogde nieuwe Deutsche Bundeskanzlerin Angela Merkel snel in een andere auto rijdt. Zo niet, dan kan het wel eens slecht aflopen met BMW, het merk waarin ze zich nu laat rijden. Wat is het geval?

Als ik terugkijk naar de regeerperiode van Bundeskanzler Gerhard Schröder, dan concludeer ik dat het niet goed ging met de koersen van de bolides waarin hij zich verplaatst. Hij rijdt privé in een Volkswagen (VW) Golf en in diensttijd in een Audi (onderdeel van VW) en een VW Phaeton.

De koers van het aandeel VW kelderde in de afgelopen zeven jaar - Schröder werd op zondag 27 september 1998 gekozen - van 63,91 euro naar de huidige koers van 47,91 euro.

Als ik de dividenden et cetera buiten beschouwing laat, betekent dit een daling van bijna 25%. Met Daimler Chrysler, producent van de limousines van zijn voorganger Helmut Kohl, ging het in deze periode zelfs nog slechter.

Freude am Fahren
Het aandeel Daimler - dit was nog voor de fusie met het Amerikaanse Chrysler - noteerde in september 1998 nog boven 70 euro. Na een koersdip van 23,94 euro in maart 2003 staat het aandeel nu op 42,18 euro. Dat is nog altijd zo'n 40% lager dan rond de verkiezing van Schröder in het najaar van 1998. Hoe anders verging het BMW.

Dit aandeel klom in die tijd van 22,62 euro naar 38,40 euro, een stijging van maar liefst 70%. Absolute topper was Porsche dat haar aandelenkoers zag verviervoudigen in de afgelopen zeven jaar. Goed, Merkel rijdt in een BMW. Reden om uit te stappen? Ik denk het niet. Ik denk dat van deze vier automerken BMW er zelfs het beste voorstaat:

  • Porsche
    Dit concern verkocht in het afgelopen fiscale boekjaar 88.379 auto's, een stijging van 15%. Bovendien ontwikkelt ze de eerste vierdeurs sportwagen Panamera, die in 2009 op de markt moet komen. Dit is positief voor de toch al goede productenmix. Porsche behaalt met 16% de hoogste operationele marges binnen de sector.

    Met een koersstijging van 30% sinds begin dit jaar lijkt mij dat veel van het goede nieuws al in de koers zit ingeprijsd.

  • Volkswagen
    Het bedrijf zag in het tweede kwartaal de omzet nog licht stijgen (+6% naar 24,9 miljard euro), maar de nettowinst daalde met 7% naar 333 miljoen euro. Het concern heeft te maken met grote overcapaciteit en is daarom van plan meer dan 10.000 banen te schrappen. Bovendien is de waardering veel hoger dan het historisch gemiddelde.

  • Daimler Chrysler
    Deze onderneming snijdt ook in het aantal banen: 8500 in het komende jaar. De aandelenkoers profiteerde van het vertrek van topman Jürgen Schrempp, maar staat nu op zo'n hoog niveau, dat de winst per aandeel volgend jaar met meer dan 40% moet stijgen om de huidige koers te rechtvaardigen.

  • BMW
    Dit aandeel bleef met een plus van 16% sinds begin dit jaar achter bij eerdergenoemde fondsen. Beleggers reageerden teleurgesteld op de margeontwikkelingen in het tweede kwartaal, maar deze zijn nog steeds veel beter dan die van sectorgenoten. Bovendien is de cash flow zo sterk, dat BMW is begonnen met de inkoop van eigen aandelen.

    Koers/winstverhouding Duitse autoindustrie (Ibes-taxaties)
     
    2005
    2006
    BMW
    11,60
    11,19
    Daimler Chrysler
    17,47
    11,82
    Porsche
    14,49
    13,09
    Volkswagen
    17,94
    11,71

    LKW BMW?
    De laatste verkoopcijfers ondersteunen de investment casus voor BMW. Uit de laatste verkoopcijfers blijkt dat ze in september een sterkere verkoopgroei heeft geboekt dan rivalen Daimler Chrysler en Volkswagen:

  • BMW zag de verkopen stijgen met 11,4% tot 131.705 stuks, inclusief het merk Mini,
  • Mercedes moest genoegen nemen met een toename van 4,9% tot 117.900 auto's,
  • Volkswagen meldde dat zijn autoverkopen in september met 3,5% zijn gestegen tot 290.000 stuks.

    Overigens is te hopen dat Frau Merkel haar volledige aandacht aan haar werk besteedt. Dat heeft Duitsland namelijk hard nodig. Oh ja, uit recent onderzoek van SNS Fundcoach blijkt ook dat onder autobezitters BMW-rijders de meeste tijd besteden aan hun beleggingsportefeuille, maar niet het beste rendement behalen...


    Klik hier om te reageren en te discussiëren

    San Lie is hoofd Beleggingsadvies Nederland van ABN Amro. Hij schrijft zijn columns voor IEX op persoonlijke titel. Hij heeft op dit moment geen positie in genoemde aandelen. De informatie in zijn columns is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Lie belegt privé alleen in ABN Amro Beleggingsfondsen.
  • San Lie is Hoofd Portfoliomanagement bij ASN Beleggingsfondsen. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

    Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

    Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

     

    Auteur: San Lie

    San Lie is Hoofd Portfoliomanagement bij ASN Beleggingsfondsen.

    Meer over San Lie

    Reacties

    Meedoen aan de discussie?

    Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

    Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

    Gesponsorde links