Danone verhoogde vanochtend zijn winstverwachting, of eigenlijk: margeverwachting. Nadat de groep begin dit jaar uitging van een ‘solid improvement’ verwacht men nu een verhoging van 50 tot 60 basispunten ten opzichte van vorig jaar.
Vorig jaar was de 'operational trading margin' 12,91%, nu zou dat uitkomen op 13,4 a 13,5%. De omzetverwachting laat men ongemoeid, men gaat nog steeds uit van een omzetgroei van 3 tot 5%.
Hogere marges, betekent hogere winst. Toch? De vraag is echter of dat ook zo is. De marges gaan wel omhoog, maar de omzet bij Danone blijft dit jaar waarschijnlijk achter bij het vorige jaar.
Op het eerste gezicht zou je dat niet zeggen, want de groep communiceert en 3 a 5% hogere omzetgroei. Daar zit echter een instinker. Dat viel mij al op bij de presentatie van de KW1-cijfers, en ook nu doet Danone weinig moeite e.e.a. te verduidelijken. Zoals u ziet staat er een ééntje achter sales growth.
Die sales growth die Danone bedoelt is like-for-like, dus appels met appels vergelijken. Eigenlijk bedoelen ze daarmee: wat er de fabriek uitrolt aan Danoontjes, babymelk etc. Of beter gezegd: wat er bij de grens in geklaard wordt in euro's, en vervolgens wordt omgezet in lokale valuta.
Maar wie verkoopt in het buitenland wordt afgerekend in buitenlandse valuta. Wanneer we daarom naar de reële omzet, het geld dat er in het échie binnenkomt, zien we wat anders:
Dit zijn de cijfers over het eerste kwartaal. De reele omzet is 3% lager dan vorig jaar. De like-for-like-omzetstijging van 3,5% wordt volledig teniet gedaan door valuta-effecten. Die valuta-effecten komen uit op een min van 7,2% volgens het KW1-rapport.
Zwakke valuta's EM
Veel emerging markets hebben een zwakkere munt dan het vorige jaar. Danone noemt in haar kwartaalverslag de Mexicaanse Peso, de Argentijnse Peso, de Braziliaanse Real en niet te vergeten d e Russische roebel.
Hoewel de euro dankzij het opkoopprogramma van de ECB haar zwakke positie tegenover de dollar behoudt, hebben veel emerging markets een nog veel zwakkere munt. Dat Danone nu juichend hogere marges meldt, betekent dus niet dat de nettowinsten even hard omhoog gaan.
Lagere melkprijzen
Danone probeert de marges omhoog te krijgen door producten met meer toegevoegde waarde naar bijvoorbeeld Rusland en China te exporteren. Daarnaast heeft het de kostenkant inderdaad beter onder controle. Melkprijzen bijvoorbeeld zijn dramatisch laag in West-Europa.
Danone had verwacht dat die in de loop van het jaar zouden aantrekken. Dat is nog niet gebeurd. En bedrijven als Danone zien hun rentelasten ook nog steeds omlaag gaan.
Het is dus nog steeds mogelijk voor veel bedrijven om de nettowinsten omhoog te krijgen door middel van cost control. Of in dit geval, minstens te compenseren voor de zwakkere buitenlandse valuta.