Dieselgate speelt inmiddels alweer twee weken en voorlopig lijkt er geen einde te komen aan deze nieuwe Volksdiscussie. Mogelijke miljardenboetes vanuit de Verenigde Staten, ban in Zwitserland, onderzoek in vele Europese landen, recall van elf miljoen auto’s, vergelijkingen met Enron; genoeg stof om vele boeken over vol te schrijven. Inmiddels niets nieuws meer voor de lezers op IEX, dus ik zal hier ook niet te veel worden aan vuil maken. Een grafiek zegt immers meer dan 1000 woorden.
De schade blijft niet beperkt tot Volkswagen, beleggers zijn bang dat andere autofabrikanten hetzelfde trucje hebben uitgevoerd. BMW en Daimler verliezen beide meer dan 10% aan koerswaarde. De onderstaande grafiek laat duidelijk zien dat de automobielsector (-15%) het een stuk slechter heeft gedaan dan de Eurostoxx 50 (-5%).
Naast de beursgenoteerde bedrijven waren ook flinke bewegingen zichtbaar in de grondstoffenmarkt. Opvallende bewegers zijn edelmetalen palladium en platina. Wat is het verhaal? Beide grondstoffen worden gebruikt in de productie van motoren. Dieselmotoren bevatten platina en benzinemotoren juist palladium. Zie in onderstaande grafiek de koersontwikkeling van de grondstoffen.
Duidelijk is te zien dat beide grondstoffen het hele jaar al onder druk staan, maar de laatste weken juist flink uit elkaar zijn gaan lopen. Sinds het Volkswagenschandaal is platina met 7% gedaald, waar palladium juist wist te stijgen met 9%. Men vreest dat de vraag naar dieselmotoren gaat afnemen door het schandaal en er juist meer vraag komt naar de benzinemotor, waardoor palladium meer in trek gaat komen. Is deze angst terecht?
In de Verenigde Staten rijdt 5% van de personenauto’s met een dieselmotor. In Europa ligt dit percentage boven de 50%. Dus de echte vraaguitval zal vanuit Europa kunnen komen. Volgen meer landen met een (tijdelijk) verbod op Volkswagendiesels? Gaan meer landen de verkoop stilleggen? Kiezen mensen nu echt allemaal massaal voor benzineauto’s? Allemaal belangrijke vragen. Denkt u dat dit allemaal het geval is? Kies dan voor long palladium en short platina. Dit kan vrij simpel met twee trackers: ETFS Physical Palladium en ETFS Physical Platinum.
Autoverkopen onder druk
Persoonlijk verwacht ik eerder een terugval van palladium. Beleggers konden profiteren van het schandaal door de snelle stijging van palladium. Dit gebeurde in een periode waar vrijwel alle grondstoffen terugvielen door zorgen over de conditie van de wereldwijde economie. Ik ben geen grondstoffenexpert zoals een andere bekende Nederlandse beursexpert (en tevens boekenschrijver), maar na wat leeswerk ben ik er achter gekomen dat 67% van de palladiumvraag vanuit de automobielsector komt.
Buiten het Volkswagenschandaal zie je dat de autoverkopen in de laatste maanden onder druk staan. In Europa en de Verenigde Staten groeien de verkopen nog, maar in de opkomende markten is een duidelijke terugval te zien. China -6,6%, Brazilië -19% en in Rusland wordt zelfs een derde minder nieuwe auto’s verkocht. Deze landen waren vorig jaar voor ongeveer 33% van de wereldwijde autoverkopen verantwoordelijk.
Klein puntje van aandacht is Rusland. Zo'n 41% van de palladiumproductie komt uit Rusland, nieuwe spanningen of embargo’s zouden voor rare koerssprongen kunnen zorgen. Ik verwacht geen enorme overstap naar benzinemotoren en ik ben ook niet al te positief over de ontwikkeling van de wereldeconomie. Ik ga daarom deze grafiek in de gaten houden en zoek naar een mooie shortkans.