De afgelopen week was er per dag meer beweging dan er normaal in een week zou moeten zijn. Je zou zeggen dat is helemaal te gek voor traders, mits ze aan de goede kant zitten. Maar beleggers wordten er per definitie nerveus van.
Dit weekend weten we of Barcelona de komende jaren kampioen wordt in eigen land, omdat de Catalanen onafhankelijk willen worden van Spanje en dus Barca uit de Spaanse competitie gegooid wordt. Overigens denk ik dat dit dreigement voldoende is om de ja-stemmers kalm te houden.
Sowieso is de media over dit heel belangrijke ding minder hijgerig dan een tijdje geleden over Schotland.
Kan Yellen niet voorspellen?
Andere zaken die de beurs tot onrust bracht was de onduidelijke mening van de Fed, mevrouw Yellen wilde niet duidelijk zijn over de rente. Maar werd dat later dan toch wel weer.
Deuk in uw Volkswagen
Een leuke uitspraak die ik tijdens een verjaardag hoorde: vertrouwen komt te voet en gaat te Volkwagen. Ja, er was de afgelopen week ook een schandaal rond de zo belangrijke automobielindustrie.
Volkswagen heeft een aantal jaren geleden de uitstootcijfers van de diesels in de Verenigde Staten en dus ook in Europa vervalst zodat de auto's toch verkocht te mogen worden. Op dit moment kan deze norm alsnog wel gehaald worden, maar op moment van de test dus niet.
Nu zijn de testen weer strenger en is het maar de vraag of ze gehaald worden. Zoals ik het als leek zie is het de politiek die allerlei milieunormen bedacht heeft en de industrie blijkt grote moeite met deze normen te hebben. Theorie en praktijk lopen dus uit elkaar.
Geen steekproef
Een ander echt schokkende punt is natuurlijk dat net als de kredietbeoordelaar van de banken, de milieutesters door de industrie betaald worden en er slecht één auto getest wordt. Die dan ook nog eens special geprepareerd mag worden. Dus niet een steekproef van de lopende band geplukt.
En dan vinden we het gek dat de test niet gelijk is aan de echte wereld. Nu komt pas het leuke... Wat ik zelf wel leuk vind om te zien is dat een land dat niet meedoet aan de Kyoto-verdrag en vol staat met benzineslurpers, gaat wel een buitenlands bedrijf een miljardenboete geven.
Eerder kreeg GM voor een mankement waar ze lange tijd van op de hoogte waren en waar vele doden waren gevallen als gevolg van dit mankement, slechts een boete van honderden miljoenen kregen. Ook als u even googelt krijgt u een rij schandalen die allemaal erger zijn dan VW.
Maar VW gaf ineens een deuk aan de hele Duitse industrie. Ook was de paniek rond Volkwagen compleet want bankiers gingen er ineens van uit dat dit bedrijf met een stijgende rente ineens de schulden niet kon meer betalen et cetera en niemand zou meer een VW kopen.
Gewoon long
Nou ik zit de aandelen na de dip long, ook heb ik andere autofabrikanten gekocht. U koopt ze nu op een paar keer de verwachte winst. Volkswagen is reeds ongeveer 22 miljard euro minder waard geworden.
Ook als ik naar de lange trend kijk dan kon het wel eens bij een pullback blijven, maar toch denk ik dat dit bedrijf net als BP na de ramp er wel weer bovenop komt.
Nu volg ik het fonds niet, maar de Twindicator had achteraf gezien al heel lang short gezeten.
Ook aan het shorten van Porsche had u een leuke sportauto kunnen overhouden als u dit aandeel gevolgd had. Helaas ben ik een keer gesqueezed in dit aandeel en ben nog steeds getraumatiseerd. Nu heb ik in de squeeze toen niet mijn jasje gescheurd maar ik heb wel partijen er op zien omvallen.
De weekgrafiek van Porsche geeft in mijn optiek aan dat we dicht bij een bodem zijn. Ik heb dus deze aandelen ook long. Andere Duitse fabrikanten werden ook meegesleept neem bijvoorbeeld BMW. Maar ook dit aandeel zou ik best durven kopen. Ik heb nu geen positie maar je zou denken van 125 naar 75...
Natuurlijk krijgt u wel weer pijn in uw buik als u even de weekgrafiek bekijkt. Want is de trend gebroken?
Maar de vraag is natuurlijk als de Duitsers rommelen met testresultaten hoe gaat dit dan iets meer zuidelijk: bij Renault, Peugeot, Fiat, et cetera. De grafiek van Renault is ook een dalende trend, met mooie verkoopsignalen in de Twindicator.
Maar de langetermijntrend ziet er in Renault nog prima uit
De Eurostoxx autoindex staat op weekbasis ook op een steun. U zou dus ook de tracker op deze index kunnen kopen. Ook kunt u een gokje wagen met turbo’s
Een andere sector die het de laatste tijd wat moeilijk heeft is de Biotech. Vorige week wees ik al op een heel mooie grafiek en die grafiek heeft prima gewerkt. Uit eindelijk was mevrouw Clinton de schuldige.
Sprekend over mooie technische patronen. De Russell 2000 laat een mooie hamer onderin de trend zien en dus zou je een kortetermijnopleving verwachten.
De Dow Jones Industial had de hamer al op donderdag en die werd dan ook op vrijdag gevolgd door een stijging.
Gek genoeg gingen dus niet alle Amerikaanse indices op vrijdag omhoog. De Nasdaq 100 bijvoorbeeld ging omlaag. Maar dat was nog geen drama.
De zeer breder S&P 500 gaf twijfel te zien na ook een hamer op donderdag. Dus nu maar hopen dat de twijfel omslaat in koopgevoelens. Ik zit long futures
De sfeer in de Duitse DAX werd, ondanks de oktoberfeesten waar iedereen blij van wordt, dus totaal bepaald door het automobielschandaal. Het is zo dat we blij zijn dat de automobielbedrijven uit de AEX zijn verdwenen.
De DAX zette een bodem neer gelijk met de vorige bodems. Ik zie in de laatste candle’s een koopsignaal en zit ook DAX-futures long.
Ook in de AEX zie ik een positief patroon, de eerdere hoofd-en-schouder is af en de koers heeft weer een bodem neer gezet. Ik zit dus ook hier long in futures en calls.
Voor het helemaal een gekke dag wordt na de maansverduistering... Ik had vorige week een foutje gemaakt met de grafiek van Apple. Ik had twee keer de ASML-grafiek te pakken. Een paar scherpe lezers zagen het. Dus deze keer de Apple-grafiek
Het aandeel heeft nog steeds een koopsignaal vanuit de Twindicator.
Ook vanuit de EB-indicator hebben we een koop. Fundamenteel was het ook een koop en nu maar hopen dat iedereen een 6S voor de kerst krijgt zodat de verkoopcijfers meevallen.
PS deze column is gemaakt op zondagavond vóór de uitslag in Spanje en vóór de maansverduistering.