Met nieuwe applicaties als Apple Pay, Google Wallet en Android Pay, de opkomst van diensten zoals AliPay van Alibaba, de innovaties van creditcardmaatschappijenen en de Big Data-trend is het elektronische betaalverkeer zeer sterk in beweging.
Tegen die achtergrond is het niet vreemd dat het elektronische handelsplatform eBay en de betaaldienst PayPal besloten ieder hun eigen weg te gaan. Op maandag 20 juli 2015 was de notering van PayPal op de Nasdaq een feit en het aandeel werd ook meteen in de S&P 500 opgenomen.
Aandeelhouders van eBay kregen er voor ieder aandeel eBay een aandeel PayPal bij.
- PayPal sloot de eerste officiële handelsdag 5,4% hoger, op een koers van 40,47 dollar, waarmee het concern een beurswaarde van meer dan 49 miljard dollar verwierf.
- EBay steeg met 2,4% naar een beurswaarde van 37,4 miljard dollar.
Simpel verdienmodel
Het verdienmodel van PayPal zit simpel in elkaar:
- betalen of geld overschrijven is altijd gratis, tenzij het een transactie in een vreemde valuta betreft
- de verkoper betaalt (in Nederland) aan PayPal een vergoeding tussen de 1,5% en 3,4% transactiekosten over het totale verkoopbedrag, plus 0,35 euro per transactie voor het ontvangen van betalingen
Op deze manier is het betaalsysteem in staat behoorlijke omzetten te realiseren en er ook nog goede winstmarges op na te houden. De operationele marge van PayPal steeg van 12% in 2011 naar 16% in 2014.
In het tweede kwartaal van 2015 alleen al wist PayPal een omzet van 2,2 miljard dollar te realiseren. De omzet van PayPal heeft de omzet van de eBay Marketplace reeds overvleugeld.
PayPal publiceert op 29 juli een 10Q-rapport, waarmee het meer inzicht zal geven in de bedrijfsresultaten op een standalone-basis.
1,1 miljard transacties
PayPal werd in 1998 opgericht en in 2002 voor 1,5 miljard dollar overgenomen door eBay. Ondertussen:
- beschikt het betaalsysteem over meer dan 169 miljoen accounts van actieve gebruikers
- is het in 203 verschillende landen actief
- kan er in meer dan 100 verschillende valuta’s worden afgerekend
In het tweede kwartaal van 2015 groeide het volume van de transacties met 20%, in constante valuta met 28%, naar meer dan 66 miljard dollar. Het aantal transacties bedraagt inmiddels al meer dan 1,1 miljard per kwartaal.
In de Verenigde Staten accepteert meer dan 70% van de top-100 online retailers PayPal, in de EU ligt dat op zo’n 60%. De verwachting is dat Amazon binnenkort PayPal ook gaat accepteren, nu het niet langer wordt beschouwd als onderdeel van de concurrent.
Groeiperspectief
EBay was recent nog goed voor zo’n 30% van het PayPal-transactievolume, maar dat percentage zal waarschijnlijk snel dalen. Het aantal transacties dat afkomstig was van eBay daalde in het tweede kwartaal al naar 22% tegen 26% een jaar geleden.
Ondanks een groei van circa 23% per jaar is de omvang van het betaalverkeer bij PayPal nog relatief bescheiden ten opzichte van de betaalreuzen Visa en Mastercard, die in 2014 respectievelijk voor een waarde van 7359 miljard en 4449 miljard dollar aan transacties afwikkelden.
PayPal realiseert 48% van de omzet in de Verenigde Staten, maar de internationale omzet, ook die van opkomende landen, groeit snel.
De bedreigingen?
Met bovengenoemde marges ligt de concurrentie op de loer. Hoewel in de betaalketen meerdere ondernemingen proberen uit de ruif mee te eten is de directe concurrentie vaak toch geringer.
Zo concurreert PayPal niet direct met Apple Pay en Android Pay voor contactloos betalen met smartphones in fysieke winkels. Wel gaat PayPal de concurrentie aan met Apple Pay en Android Pay voor het in-app-betaalverkeer, maar dit is nog slechts een heel gering deel van de betaalmarkt.
PayPal behaalt verreweg het grootste deel, volgens schattingen van analisten 70%, van de omzet met de afrekenmogelijkheid PayPal Express Checkout, de betaalbutton op de website van de verkoper, het online betaalsysteem waar het direct concurreert met de Visa Checkout and MasterPass.
Op het gebied van betaalsoftware en -systemen concurreert PayPal ook met ondernemingen zoals Ingenico en Verifone.
Strategie door overnames
EBay zal waarschijnlijk fors eigen aandelen gaan inkopen, want zonder een dergelijk inkoopprogramma zal de koers van eBay waarschijnlijk onder druk komen te staan, vanwege het wegvallen van de groeimotor van het bedrijf.
De topman van PayPal, Dan Schulman, heeft duidelijk gesteld dat het bedrijf zelfstandig verder zal gaan, maar het kan ook een overnameprooi voor een groter bedrijf worden.
Na de grote overname van Bill Me Later in 2008, dat werd herdoopt als PayPal Credit, heeft PayPal recent zelf ook acquisities gedaan:
- Braintree voor 800 miljoen dollar. Braintree verwerkt betaalverkeer voor bedrijven als Airbnb en Uber. Braintree nam zelf in 2012 Venmo over, een mobiele betaalapplicatie die gekoppeld kan worden met social media zoals Facebook.
- Het money-transfer bedrijf Xoom voor 899 miljoen dollar.
- Paydiant.
De reacties op Wall Street
Inmiddels zijn er zo’n 19 analisten op Wall Street die PayPal aan hun coverage-lijst hebben toegevoegd:
- 14 geven het een koopaanbeveling
- 3 plaatsen het op een hold
Koersdoelen variëren van 37 tot 48 dollar, met een gemiddelde van 43 dollar, zodat het koerspotentieel in eerste instantie beperkt lijkt. Het marktaandeel van PayPal in het wereldwijde online betaalverkeer is echter nog zo gering, en de markt nog zo gefragmenteerd, dat er volop mogelijkheden tot groei zijn.
Waarschijnlijk zullen koersdoelen van analisten de komende maanden opwaarts bijgesteld worden. Analisten ramen dat de winst per aandeel in 2015 uitkomt op 1,21 dollar, in 2016 op 1,46 dollar, in 2017 op 1,66 dollar, waarmee de groei respectievelijk uitkomt op 16%, 20% en 15%.
Beleggers moeten voor deze groei dus wel een koers-winstverhouding van meer dan 30 betalen.
Wilt u het individuele risico reduceren, maar toch van de sterke groei van de mobile payments-markt profiteren, kunnen voor meer spreiding kiezen door te beleggen in een ETF, met het tickersymbol IPAY, waarin naast gevestigde namen als Visa, Mastercard en American Expres ook PayPal voor 5,7% in zit.