Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Schaliebubbel?

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Karel Mercx

Karel Mercx is zelfstandig beleggingsspecialist. Tussen 2007 en 2013 heeft Karel veel ervaring opgedaan in de beleggingswereld als redacteur van het blad Beleggers Belangen. In de twee jaar daarna heeft hij als beleggingsspecialist bij Lynx gewerkt. Hij is regelmatig gastspreker op verschillende beleggingsevenementen. In 2012...

Meer over Karel Mercx

Recente artikelen van Karel Mercx

  1. jul '15 Jammer dat dalingen voorbij zijn 3
  2. mei '15 Blijf van goud af 31
  3. mei '15 Gouden tijdperk op komst 13

Reacties

33 Posts
Pagina: «« 1 2 | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 !@#$!@! 29 april 2015 00:43
    quote:

    bowski schreef op 28 april 2015 18:29:

    [...]
    je zegt het niet direct, maar je moet de mensen niet overal de schuld van geven.

    Het gaat niet alleen om klimaatverandering zelf. Het gaat ook om de SNELHEID van de opwarming. De natuur kan het niet bijbenen met alle gevolgen die dat kan hebben voor ons.

    Doe gewoon je huiswerk. Het broeikaseffect ontkennen is hetzelfde als de evolutie theorie ontkennen. zinloos in een wetenschappelijk discussie.
  2. forum rang 6 !@#$!@! 29 april 2015 00:46
    quote:

    holenbeer schreef op 28 april 2015 23:28:

    [...]

    Of dat dan zijn eigen schuld is of veroorzaakt door een natuurlijke variatie is een leuke weddenschap of academische discussie, maar ik sterf liever niet uit ...
    Daar is helemaal geen discussie over. De wetenschap zegt dat het onze eigen schuld is. Die discussie is er alleen in de media.
  3. [verwijderd] 29 april 2015 01:44
    quote:

    holenbeer schreef op 28 april 2015 23:28:

    [...]
    Elk broeikasgasje dat we extra uitstoten draagt dus vrij snel bij aan een stijging van de gemiddelde concentratie wereldwijd en daarmee aan klimaatverandering, en dus ook aan afsmelten van gletschers, of die nou in de Alpen of de Hymalaya liggen
    Oeps...
  4. jrxs4all 29 april 2015 12:44
    quote:

    !@#$!@! schreef op 29 april 2015 12:06:

    Ik lees in de grafiek van het artikel dat de meeste schalie-olie niet rendabel is bij de huidige prijzen. Dus een bevestiging van mijn reden om long in olie te zitten :-)

    Helaas ben ik nog nergens dit soort informatie tegengekomen over schalie-gas.
    Meeste olie komt uit Bakken en Eagle Ford en die zijn net wel of net niet rendabel bij de huidige prijzen.

    Zie hier voor wat info over gas:

    www.bloomberg.com/news/articles/2015-...

    Gas uit de grootste velden zou ook bij de huidige prijzen dus nog zeer rendabel zijn.
  5. forum rang 6 !@#$!@! 29 april 2015 13:17
    Thanks. Ja ik lees het. Dat zijn echter wel de huidige velden die dus al in productie zijn. Het gaat dus niet om de kosten bij het aanboren van nieuwe velden.

    Bij olie is veel winning in bestaande velden winstgevend en dus blijft de olie stromen, maar zakt de rigcount dramatish doordat nieuwe velden niet interessant zijn bij de huidige prijzen.
  6. [verwijderd] 29 april 2015 14:59
    @!@#$!@!
    Ik heb het gevonden! www.demorgen.be/wetenschap/e-diesel-a...

    Het mooie is dat die auto's water en CO2 gebruiken. Dat is precies wat bij verbranding van schaliegas geproduceerd wordt.
    Leuker kunnen we het niet maken. Eindelijk kunnen de gletsjers weer groeien, zodat nòg meer schaliegas nodig is om de kachel te laten branden.
    Elon Musk gaat dadelijk in Afrika een kachelfabriek stichten. Let maar eens op!
  7. forum rang 6 !@#$!@! 29 april 2015 15:31
    haha. Klinkt goed :-) Heb het persbericht gelezen, de brandstof is CO2 neutraal. Dus wat gebruikt wordt bij het maken van de brandstof komt weer vrij bij het verbruiken ervan.

    Ondanks dat ik long Tesla ben, hoop ik dat het snel wat wordt. Maar voorlopig zijn ze alleen nog maar aan het testen met deze nieuwe brandstof.
  8. forum rang 4 holenbeer 30 april 2015 23:34
    quote:

    !@#$!@! schreef op 29 april 2015 00:46:

    [...]

    Daar is helemaal geen discussie over. De wetenschap zegt dat het onze eigen schuld is. Die discussie is er alleen in de media.
    Dan is er toch discussie, of ben ik nou gek?

    Ik ben het overigensnhelemaal met het wetenschappelijke standpunt eens, maar om nou te beweren dat er geen discussie is. Ik kom dagelijks klimaatsceptici tegen, bijna net zoveel als mensen die in de schepping geloven ... Ze zitten zelfs op onze kosten in de 2e kamer
  9. forum rang 4 holenbeer 30 april 2015 23:46
    quote:

    bowski schreef op 29 april 2015 14:59:

    @!@#$!@!
    Ik heb het gevonden! www.demorgen.be/wetenschap/e-diesel-a...

    Het mooie is dat die auto's water en CO2 gebruiken. Dat is precies wat bij verbranding van schaliegas geproduceerd wordt.
    Leuker kunnen we het niet maken. Eindelijk kunnen de gletsjers weer groeien, zodat nòg meer schaliegas nodig is om de kachel te laten branden.
    Elon Musk gaat dadelijk in Afrika een kachelfabriek stichten. Let maar eens op!
    Het 1e deel van wat je zegt klopt: water en CO2 wordt omgezet in koolwaterstoffen. Plantjes doen dat trouwens al miljoenen jaren met zonlicht, ons lukt het nu ook.
    Het 2e deel is echter omgekeerd: de e-diesel wordt in de auto opgestookt tot .... Water en CO2. Klassiek voorbeeld van een kringloop.

    Het voordeel is dat het geen fossiele CO2 is. Dus als we bv de Noordzee volzetten met zonnepanelen of windmolens, kunnen we genoeg e-diesel maken, zonder extra CO2 uit de grond te pompen, en zonder afhankelijk te zijn van anderen.
    Zal voorlopig wel niet rendabel zijn, maar ooit komt er een break-even point. Lijkt me heerlijk, Noordzeediesel, eigen diesel eerst

    En ik denk dat er minder zwavel en andere rotzooi inzit, die je er dus ook niet tegen hoge kosten uit hoeft te halen. Schijnt een significant deel van de huidige dieselprijs te zijn....
  10. [verwijderd] 1 mei 2015 08:34
    Het blue-crude van Audi lijkt mij een soort methanool, iets wat je ook uit biogas (vrij makkelijk) kunt creeren. Het lijkt mij beter/effectiever voor het klimaat om methaan af te tappen, zowel van de processen waar wij als mens zijnde mee te doen hebben als ook van natuurlijke bronnen.
  11. forum rang 6 !@#$!@! 1 mei 2015 12:01
    quote:

    holenbeer schreef op 30 april 2015 23:34:

    [...]
    Dan is er toch discussie, of ben ik nou gek?

    Ik ben het overigensnhelemaal met het wetenschappelijke standpunt eens, maar om nou te beweren dat er geen discussie is. Ik kom dagelijks klimaatsceptici tegen, bijna net zoveel als mensen die in de schepping geloven ... Ze zitten zelfs op onze kosten in de 2e kamer
    Ja er is ook discussie over of God 6000 jaar geleden de aarde in 6 dagen geschapen heeft.
    Dat we allemaal afstammen van Adam en Eva.

    Of discussie of Elvis nog leeft en hoeveel ruimtewezens er onder ons zijn.

    Dus ja er is discussie.

    Zinnig ? nee
33 Posts
Pagina: «« 1 2 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links