Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Unilever: duur, maar niet te duur

Unilever: duur, maar niet te duur

Vandaag publiceerde Unilever zijn vierdekwartaal- en jaarcijfers. Ook Unilever had geen denderend jaar, gezien de lagere omzet. Dat de koers licht daalde op de cijfers mag geen verrassing zijn.

Unilever is de afgelopen weken sterk opgelopen en is in mijn ogen een duur aandeel. Niet te duur, omdat er wel degelijk een aantal facetten zijn die de winstmotor van Unilever een flinke slinger kunnen geven.

Unilever zelf durft zich hier logischerwijs nog niet op vast te leggen, maar gezien de laatste ontwikkelingen heeft het er alle schijn van dat 2015 juist wél een beter jaar wordt.

De winstgevendheid van Unilever liep wel flink op, onder andere doordat de grondstofprijzen in 2014 nog weer een stuk verder de dieperik ingingen. Suiker bijvoorbeeld daalt al drie jaar lang en zoals het een goed producent betaamt worden prijsverhogingen in grondstoffen meteen doorberekend, maar prijsverlagingen waarschijnlijk eventjes vastgehouden.

Lagere euro

Een jaar geleden klaagde Unilever nog dat de dure euro roet in het eten had gegooid. Ook in 2013 was de omzet namelijk lager dan het jaar ervoor. Toen voorspelde CFO Jan-Marc Huet dat in 2014 de euro nog een negatief effect van 5% op de omzet zou hebben. Het kwam uit op 4,6%.

Wie zegt er dat mensen niet voorspellen kunnen? De euro noteerde tot aan half augustus gemiddeld rond de 1,35 à 1,36 en begon toen te dalen tot 1,22 einde jaar. In het vierde kwartaal had Unilever zelfs al een voordeel behaald van 1,6% op haar valuta.

Het is vanzelfsprekend dat Unilever zich hier niet op vast kan leggen, want hoewel de waarschijnlijkheid hoog is dat de aanstaande stimuleringsacties van de ECB de euro nog geruime tijd onder druk houden, zou het ook zomaar kunnen zijn dat goed aflopende verkiezingen in Griekenland en een te sober opkoopprogramma van de ECB een tegenreactie in de euro oproepen.

Deflatie?

Een ander aspect is de zogenoemde deflatie door de olieprijs. Natuurlijk wordt alles goedkoper straks, wat een deflatoir effect heeft. Op de website van de ING kon u een enquete invullen die het deflatiegedrag van mensen test:

U kunt het antwoord voor u zelf invullen. De meeste reacties op twitter waren dat ze geen jaar gingen wachten op 2 euro.

Ik denk dat Unilever als geen ander zou kunnen gaan profiteren van de lagere olieprijs omdat mensen daardoor iets minder zuinig gaan worden in hun overige bestedingen. Het uitgespaarde benzinegeld stelt gezinnen in staat wat ruimer te gaan leven wat Unilever in de kaart kan spelen.

Daarnaast moet Unilever in staat worden geacht met haar sterke merken de prijzen vast te kunnen houden.

Chinezen ruimen op

Dan had Unilever last van Chinese groothandelaren die voorraden aan het opruimen waren. Dat resulteerde in bestellingen die soms wel met 20% omlaag gingen. Opmerkelijk nieuws, wat weten die Chinezen wat wij niet weten?

Maar Unilever gaat ervan uit dat de volumes na afbouw weer gaan aantrekken.

Last but not least is vorige week opeens een sterke concurrent verzwakt. Het Zwitserse Nestlé, met Procter & Gamble de grootste concurrent van Unilever, werd door haar eigen centrale bank getackeld. De waardestijging van de Zwitserse Frank ten opzichte van de euro kost Nestle gegarandeerd marktaandeel.

De andere grote concurrent, Procter & Gamble, zit aan de dollar vastgebakken zodat Unilever van de grote drie de beste papieren heeft. Ondanks de tegenzittende omstandigheden is Unilever in 2014 toch in staat geweest fors meer per aandeel te verdienen.

Ik vind het begrijpelijk dat het management van Unilever zich richt op fundamentele ontwikkelingen en de marktvraag als zodanig nog niet ziet groeien.

Maar de bijeffecten van een zwakke valuta en een zwakke olieprijs moeten Unilever uiteindelijk in de kaart gaan spelen dit jaar waardoor het somberen nog wel even uitgesteld kan worden.

Niettemin is het aandeel tegen 19 ã 20 maal de winst niet goedkoop. Het dividendrendement van ruim 3% maakt echter veel goed.


Tot 1 december 2020 was Nico Inberg verbonden aan IEX. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Inberg kan posities innemen op de financiële markten. Reacties, of vragen?Mail naar nico.inberg@iexgroup.nl.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nico Inberg

Nico Inberg maakte deel uit van onze Beleggersdesk: een team van 7 beleggingsexperts op het gebied van fundamentele en technische analyse. Onze fundamentele experts zijn op en top professionals met tientallen jaren ervaring in het vak. Zij bestuderen jaarverslagen, kwartaalrapportages, prospectussen, brancherapporten, de pre...

Meer over Nico Inberg

Recente artikelen van Nico Inberg

  1. nov '20 IEX Weekend: ING, Pharming, ABN en PostNL 1
  2. nov '20 BAM: Pas op de plaats
  3. nov '20 HAL: Deal or no deal?

Gerelateerd

Reacties

1 Post
| Omlaag ↓
1 Post
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links