IEX.nl verwelkomt een nieuwe columnist. Jack Neele is fondsbeheerder van Robeco Global Consumer Trends en is vooral gefascineerd door mondiale trends. Binnen die trends zoekt - en analyseert - hij interessante aandelen. Op deze site zal hij de komende tijd verslag doen van die zoektocht.
Toen ik het consumentengoederenbeleggingsfonds van Robeco in 2007 ging beheren en de toenmalige benchmark van het fonds bekeek, schrok ik nogal. Deze benchmark zat namelijk boordevol bedrijven waarvan ik het idee had dat het verleden succesvoller was dan de toekomst ooit zou kunnen zijn.
Zo had de Amerikaanse retailer BestBuy veel te duchten van online concurrentie door bedrijven als Amazon en was de toekomst van fotografie-onderneming Eastman Kodak onzeker na de komst van de iPhone.
Ook Nederlandse bedrijven zoals TomTom hadden last van de opkomst van nieuwe internetspelers door de beschikbaarheid van gratis applicaties zoals Google Maps.
Drie wereldwijde trends
Gelukkig had ik de flexibiliteit gekregen om fors van de index af te wijken en ik besloot om te gaan beleggen aan de hand van wereldwijde trends. Maar hoe selecteert u nu een trend en aan welke eigenschappen moet deze voldoen?
Ik zie trends als ontwikkelingen die zich over meerdere jaren in dezelfde richting voortbewegen, invloed hebben op meerdere sectoren en plaatsvinden in meerdere regio’s. Bovendien moeten zij voldoende aantrekkelijke beleggingskansen bieden, bewezen zijn (dus geen hypes of zogenaamde concept stocks), maar tegelijkertijd nog wel jarenlange groeimogelijkheden bieden.
Uiteindelijk koos ik - samen met mijn team, uiteraard - voor drie wereldwijde trends:
- Consumenten besteden steeds meer tijd en geld online.
- De toenemende welvaart van consumenten uit opkomende markten.
- De aantrekkingskracht op consumenten van sterke merken.
Minder korte-termijnruis
Vervolgens ging ik op zoek naar bedrijven met een sterke concurrentiepositie die goed gepositioneerd zijn om van deze trends te profiteren. Trendbeleggen gaf me de mogelijkheid om bedrijven zoals Eastman Kodak en BestBuy uit te sluiten en tegelijkertijd kon ik ondernemingen aankopen die wél zouden profiteren van veranderend consumentengedrag.
Denk aan ondernemingen zoals Apple en Google uit de technologiesector, Mastercard als aanbieder van oplossingen en vitale infrastructuur voor het wereldwijde betalingsverkeer en online hotelaanbieders zoals Priceline.com, eigenaar van het welbekende Booking.com.
Door te beleggen op basis van trends kan ik meer belang toekennen aan structurele veranderingen over de lange termijn en minder aan kortetermijn-nieuws, verantwoordelijk voor het grootste gedeelte van de volatiliteit op de aandelenbeurzen.
Trendaandelen zijn niet altijd goedkoop
Ik laat mij dan ook niet uit het veld slaan door dagelijkse koersschommelingen. Bovendien impliceert trendbeleggen vooruitkijken, terwijl de meeste indices juist het grootste gewichten meegeven aan die bedrijven die in het verleden het meest succesvol zijn geweest.
Toch kleven er ook twee nadelen aan trendbeleggen. Ten eerste is er soms minder flexibiliteit, omdat waardering niet de enige maatstaf is binnen het beleggingsbeleid. Zo passen fundamenteel aantrekkelijke aandelen niet in de portefeuille, wanneer deze niet binnen één van de bovengenoemde trends vallen.
Daarnaast hebben aandelen in bedrijven die inspelen op structurele trends vaak een hogere waardering op basis van gerealiseerde winsten. Dit komt door de betere groeivooruitzichten. Dat betekent dat je niet altijd op koopjesjacht' kunt gaan.
Uiteraard vind ik dat de voordelen zeker opwegen tegen de nadelen en dat blijkt gelukkig ook uit de langetermijn-prestaties van mijn fonds. In volgende columns zal ik dieper ingaan op de individuele trends.