Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

Beste Broker: Binck

Beste Broker: Binck

Binck is de beste online broker volgens het Netprofiler Internet Brokeronderzoek 2014. Door consumenten wordt de website en het handelsplatform op desktop als beste beoordeeld. Een goede tweede plaats is er voor Alex.

Dit is het zevende jaar dat Netprofiler het brokeronderzoek uitvoert en dit is het zesde jaar dat Binck de hoofdprijs wint.

In de tabel ziet u de gemiddelde klanten- en expertcijfers: 

 

Broker Expertanalyse Klantonderzoek Eindcijfer
Binck 8,0 7,8 7,9
Alex 8,0 7,5 7,8
Rabobank 7,6 7,0 7,3
ING 7,1 7,3 7,2
Saxo bank 7,3 7,1 7,2
ABN Amro 7,3 6,8 7,1
SNS Bank 7,4 6,7 7,1
DeGiro 7,1 6,7 6,9
Lynx 7,0 6,8 6,9
Today's Groep 6,9 6,2 6,6

 

Binck blijft dus de beste overall broker met als eindcijfer 7,9. In het klantenonderzoek wordt Binck beter beoordeeld en blijft Alex daardoor net voor. Alex wordt daarentegen in de expertanalyse met een verschil van een paar honderdsten wel beter beoordeeld dan Binck.

Alex scoorde bijvoorbeeld hoger op punten als de binnenkomst op de site en het klant worden bij deze broker dan op de omgeving van Binck het geval was. Rabobank is de beste grootbank online beleggen overall doordat deze grootbank in de expertanalyse hoger scoorde dan ING.

Echter, consumenten beoordeelden de omgeving van ING wel iets positiever dan die van de Rabobank.

Consumentenbelangen

Beleggers geven aan tarieven zeer belangrijk te vinden en willen zich, voordat zij besluiten klant te worden, hiervan een goed beeld kunnen vormen. Transparantie, overzicht en weinig klikken vinden zij hierbij van belang.

Ook willen beleggers vooraf een idee krijgen van de handelsomgeving door gebruik van demo's en afbeeldingen bijvoorbeeld.

Dat DeGiro, Lynx en Today’s Groep wat minder bekend zijn bij het grote publiek is mede terug te zien in de beoordelingen. Het is daarom van belang dat op de homepage meteen duidelijk wordt van wie de website is, wat de broker te bieden heeft en dat de homepage betrouwbaar overkomt, bijvoorbeeld:

  • door het (direct) aanbieden van contactinformatie
  • een duidelijke navigatie

De beginpagina van de handelsomgeving moet helder en overzichtelijk zijn. Een duidelijk beginpunt voor het plaatsen van een order is hierbij belangrijk. Consumenten geven aan veelal de portefeuille als eerste te bezoeken.

Bij het plaatsen van een nieuw order willen ze naast een technische en fundamentele analyse ook achtergrondinformatie kunnen raadplegen, zoals:

  • koersinformatie
  • stijgers en dalers
  • het laatste financiële nieuws
  • de financiële agenda
  • koopadviezen

App-omgeving

Nieuw in het onderzoek van 2014 is de app-omgeving op tablet. Hier scoort Rabobank de hoogste cijfers, gevolgd door Alex en Binck:

 

App van broker Expertanalyse Klantonderzoek Eindcijfer
Rabo Beleggen App 7,5 7,7 7,6
Alex Beleggingsapplicatie 6,9 7,5 7,2
BinckBank 6,9 7,5 7,2
SaxoTrader App 6,1 6,2 6,2
Mobile TWS (Lynx en Today’s Groep) 5,8 6,2 6,0

 

De andere brokers die zijn meegenomen in het onderzoek op desktop hadden op het moment van uitvoer van het onderzoek (november 2014) nog geen app (waarop daadwerkelijk orders konden worden geplaatst) voor een tablet.

Rabobank wordt dus als beste beoordeeld, zowel door consumenten als door de experts van Netprofiler. Op het relatief kleine scherm van een app is het belangrijk om overzicht en gemak uit te stralen. Dit doet Rabobank goed, de app wordt door beleggers gezien als eenvoudig, simpel en makkelijk in gebruik.

Bij Rabobank ontbreekt echter de optie in de app om actueel nieuws en een koersoverzicht te raadplegen. Dit bieden Alex en Binck wel aan.

De winnaars

Alle winnaars in het brokeronderzoek 2014 op een rij:

  • Beste broker overall: Binck
  • Beste broker volgens experts: Alex
  • Beste broker volgens de consumenten: Binck
  • Beste grootbank voor online beleggen overall: Rabobank
  • Beste grootbank voor online beleggen volgens experts: Rabobank
  • Beste grootbank voor online beleggen volgens consumenten: ING
  • Beste nieuwkomer: De Giro
  • Beste app overall: Rabobank

Conclusies

De sites en handelsomgevingen van de specialistische brokers Binck en Alex zitten goed in elkaar en voldoen aan de verwachtingen van zowel de actieve als de minder actieve belegger.

Maar ook de sites en omgevingen van grootbanken maken een opmars, waarin Rabobank de leiding neemt en wordt gevolgd door ING. Binck en Alex bieden in weinig klikken op de website informatie aan, zoals tarieven, waar de belegger naar op zoek is. Hier kunnen de grootbanken wat van leren.

Hoewel de grootbanken naast beleggen veel meer andere diensten aanbieden, is het van belang duidelijk en transparant te communiceren over tarieven van beleggen. 

De meeste beleggers geven aan op een desktop te handelen, maar zij staan wel open voor handelen via een app op tablet of mobiel. Niet alle brokers hadden op het moment van uitvoer van het onderzoek een app (waarop gehandeld kon worden).

De trend is dat verschillende apparaten worden gebruikt, een verschuiving is zichtbaar. Het is daarom voor brokers belangrijk om naar de wensen van klanten te luisteren en een app te ontwikkelen die makkelijk in gebruik is.

Methode van onderzoek

Het Internet Brokeronderzoek 2014 vond plaats in november 2014 en bestaat uit een expertanalyse en een klantenonderzoek. In de expertanalyse zijn de brokersites en handelsomgevingen van de tien voornaamste Nederlandse brokers beoordeeld door de user experience experts van Netprofiler.

Aan de hand van een checklist op acht categorieën, zoals navigatie, klant worden en order plaatsen, zijn de sites en omgevingen beoordeeld. In de expertanalyse van de apps werden in totaal vijf Nederlandse brokers meegenomen en bestond de checklist uit drie categorieën:

  • persoonlijke pagina
  • order plaatsen
  • koersinformatie

Elke broker ontving op deze manier deelcijfers op een schaal van 1 tot 10 voor de verschillende categorieën. Het gemiddelde van deze cijfers resulteerde in het eindcijfer van de expertanalyse.

Voor het tweede gedeelte van het onderzoek beoordeelden twaalf actieve en minder actieve beleggers de brokersites en omgevingen op desktop. Zij bezochten de sites van brokers, plaatsten een order en bekeken het portefeuilleoverzicht.

De apps werden in totaal door zes actieve en minder actieve beleggers bekeken en beoordeeld. De achttien respondenten maakten vervolgens een rangschikking, inclusief motivatie van de bekeken omgevingen.

Het gemiddelde van deze beoordelingen leverde het eindcijfer op van het klantenonderzoek. Het gemiddelde van de expertanalyse en het klantenonderzoek vormen samen het eindcijfer per broker.


De Redactie van IEX.nl bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Het is mogelijk dat redactieleden posities hebben in een of meer van de genoemde fondsen. Klik hier voor een overzicht van hun beleggingen.

Gerelateerd

Binck

Volgen
 
Klik hier om dit onderwerp te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden van het laatste nieuws.

Brokeronderzoek 2014

Volgen
 
Klik hier om dit onderwerp te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden van het laatste nieuws.

Reacties

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
27 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
positive
0
Heb een account zowel bij Alex als de giro. De functionaliteiten van de website van Alex zijn veel beter. Echter het allerbelangrijkste te weten de kosten om te handelen zijn bij de Giro 60-70% goedkoper. Alex gebruik ik sinds dit jaar alleen voor de info en de giro om te handelen.
Eventus docebit
0
Voor het tweede gedeelte van het onderzoek beoordeelden twaalf actieve en minder actieve beleggers de brokersites en omgevingen op desktop.

Hier klopt methodologisch geen moer van! Hoe durven ze dit een "Klantenonderzoek" te noemen?! Wordt die 7,8 voor Binck en 7,5 voor Alex misschien verklaard doordat die speciaal geselecteerde beleggers het meest bekend waren met die twee platformen?
Met Effekt
0
quote:

positive schreef op 23 dec 2014 om 12:48:


Heb een account zowel bij Alex als de giro. De functionaliteiten van de website van Alex zijn veel beter. Echter het allerbelangrijkste te weten de kosten om te handelen zijn bij de Giro 60-70% goedkoper. Alex gebruik ik sinds dit jaar alleen voor de info en de giro om te handelen.


Ik doe hetzelfde, zit bij Binck en Degiro. Ik handel veel en vooral bij Degiro, dan is het gemak van de website minder relevant want op den duur leer je het wel. De kosten zijn wel heel relevant. Voor US aandelen ben je al gauw meer dan 10€ goedkoper/order.
Ik wacht nog tot Degiro ook US opties aanbieden, dan zeg ik Binck vaarwel. Heel veel van de informatie op Binck staat ook bij veel gratis websites.

Het onderzoek zou verschil moeten maken tussen beleggers die 1 order per maand uitvoeren (en waar geen droog brood aan te verdienen valt) en zij die minstens 25 orders/maand doen. Die laatste groep lijkt mij interessant.
Tradingmate
0
In deze internationaliserende maatschappij is het toch niet meer te verkopen dat onderzoek alleen gedaan wordt naar brokers die toevallig in Nederland gevestigd zijn?!
Je kunt heel goed bij buitenlandse brokers terecht. Die in een aantal gevallen zeer goede producten hebben. Beter (in mijn opinie) dan dat er in Nederland te krijgen is. (bijv. Interactive brokers)
Ik handel veel in VS, en daar betaal ik $1 voor een transactie van 100 aandelen AAPL.
En optie contracten hebben een fee van minder dan een $1.

Verder zou het onderzoek opgedeeld moeten worden in handelsmogelijkheden/kwaliteit van uitvoering en in de beleving/dienstverlening van de website. Ik denk dat het beeld nu vertroebelt wordt door dat particuliere beleggers onder de indruk zijn van gelikte websites (Binck/Alex), die in executie van orders tekortschieten.
Recent is er nog onderzoek naar onduidelijke kosten van valutatransacties geweest. Daar kwamen de koplopers uit dit onderzoek ook niet best in naar voren.
Roll on
0
Brokeronderzoek: we have a winner
Beleggers Belangen heeft voor de zesde keer zijn jaarlijkse onderzoek gedaan naar de kosten en kwaliteit van Nederlandse brokers. Er rolde een overtuigende winnaar uit.

Onderzocht werden de kosten, handelsmogelijkheden, gebruiksgemak en service van 11 aanbieders. In vergelijk met het onderzoek van vorig jaar viel één broker af: het Belgische Keytrade heeft zich teruggetrokken van de Nederlandse markt. De vier pijlers van het onderzoek kregen allemaal een eigen weging mee: kosten 60%, handelsmogelijkheden 15%, gebruiksgemak 15% en service 10%. 
We rekenden de kosten door voor twee mogelijke portefeuilles: een internationale aandelenportefeuille ter waarde van €50.000 en onze eigen Nederlandse aandelenportefeuille. Bij DeGiro komt de belegger er veruit met de laagste kosten vanaf. Ook de handelsmogelijkheden zijn bij DeGiro het best.
Op de andere onderzochte aspecten scoorden andere aanbieders beter. Alex, Binck en Saxo bieden het meeste gebruiksgemak, bij Lynx krijgt de belegger de beste service. Gezien de zware weging van het kostenaspect, is het geen verrassing dat DeGiro ook het 'totaalklassement' wint.
DeGiro meldde zich vorig jaar als prijsvechter op de Nederlandse brokermarkt en heeft sindsdien veel stof doen opwaaien. Bij beleggersvereniging VEB bestaat enig wantrouwen over de werkwijze van de nieuwkomer. De gehanteerde strategie, die neerkomt op het uitlenen van effecten, wordt als riskant gezien.
Bovendien wijst de VEB erop dat aanvullende handelingen bij DeGiro alsnog aardig in de papieren lopen. Dat betekent overigens niet dat de organisatie DeGiro geheel verwerpt De VEB erkent dat de nieuwe prijsvechter de particulier geholpen heeft goedkoper te beleggen en vindt dat een positief gegeven. 
Het brokeronderzoek is te vinden in het nummer van 5 december 2014

Bij DeGiro komt de belegger er veruit met de laagste kosten vanaf. Ook de handelsmogelijkheden zijn bij DeGiro het best.
De service is bij Lynx het best.
Het gebruiksgemak bij Alex

In het totaaloverzicht komt Binck op nummer 6
Alex op nummer 8 van de in totaal 11 onderzochte brokers
Tradingmate
0
Ik sta er ook van te kijken dat de Rabobank, ING en ABNAmro bank hoger staan dan DeGiro, Today's en Lynx... Als ik zo iets zie dan neem ik het onderzoek al helemaal niet meer serieus.
Waren de specialisten soms werkzaam bij deze grootbanken? De banken die MEGA veel transactiekosten vragen en zeer slecht zijn in de uitvoering van orders. BIZAR!
Eventus docebit
0
Het is een ander soort onderzoek dan ze pretenderen. Ik weet dat de methode die ze gebruiken voor onderzoek naar gebruiksvriendelijkheid van (computer)systemen wordt gebruikt. Dan nog zou je moeten zorgen dat je een goede mix van testers hebt voor wat betreft bekendheid met de systemen.

Om dit een onderzoek naar brokers te noemen is pure misleiding. Om het testdeel met de twaalf (of zijn het er nou achttien) testers een klantenonderzoek te noemen is nog meer misleiding. Het zijn geen klanten van de genoemde brokers.
Tradingmate
0
@Eventus docebit
Zelfs als het een echt klantonderzoek is, dan kun je je afvragen of je die in een vergelijking kunt gebruiken.
Een klant van ABNAmro heeft andere eisen/wensen dan een klant van Lynx. Beide klanten zouden heel erg tevreden kunnen zijn over hun broker. Maar dat heeft dus niets met absolute kwaliteitsverschillen te maken.
Dus ik ben het helemaal met je eens dat je deze resultaten sowieso niet in een vergelijking kunt gebruiken.
Willem29m
0
Binck en Alex de beste brokers, lol. Baggersystemen die onbetrouwbaar zijn met onwijs hoge kosten. Ik ben er al jaren weg en ik mis het totaal niet. Ik zit zelf al jaren bij Interactieve Brokers, wat mij beet heeft veruit de beste broker. Short gaan, kopen op margin, zeer lage transactiekosten, direct handelen op de buitenlandse beurzen wereldwijd, betrouwbaar systeem. Binck en Alex verbleken in de vergelijking. Persoonlijk zou ik ze niet eens nomineren.
Eventus docebit
0
@Tradingmate, je hebt een punt als je zegt dat je het niet voor een kwaliteitsoordeel over de broker kunt gebruiken. Dan moet je ook aspecten als kosten en orderuitvoering meenemen. Als het onderzoek met klanten van de betreffende broker wordt uitgevoerd kun je het m.i. wél gebruiken in een vergelijking. Je kunt wel meten in hoeverre de systemen van de brokers voldoen aan de eisen van hun doelgroep. Op zich is dat ook een valide oordeel.
Tradingmate
0
@Eventus docebit
Je kunt het wel gebruiken om de banken te beoordelen, met de doelstelling om de kwaliteit te bepalen die ze aan hun klant leveren. Maar je kan het niet gebruiken om de brokers te vergelijken, met als doel om een advies te geven welke broker het beste is.
De reden zit hem in dat het een subjectieve vergelijking is. en geen objectieve.
Klanttevredenheid is zeer subjectief. Als potentiele klant weet ik niet of ik pas bij de dienstverlening van deze broker/bank.
Zoals Netprofiler het heeft gebracht lijkt dit wel de doelstelling van het onderzoek. Dat is niet juist.
confuus
0
Ik heb vele jaren ervaring met Binck en Alex.
Maar 2 jaar geleden vertrokken en bij TradersOnly terecht gekomen.
Het is ongelooflijk uitgebreid wat die te bieden heeft, dat vraagt in het begin wel even wat inspanning maar dan is het resultaat geweldig. In 2013 +46% en in 2014 verwacht ik ca. 25%, iets te weinig diepgaande correcties.
Het is niet belangrijk wat het kost maar wat de mogelijkheden zijn voor het beste resultaat.
janspan
0
volgens mij hebben ze niet goed gekeken naar Alex.
Bij Alex kan je met een apple computer geen stoploss inzetten , alsmede kan je niet Alex Plus openen.
[verwijderd]
0
wat betreft Lynx vind ik het erg omslachtig dat je via 2 aparte sites moet werken. Er is namelijk een site voor de portefeuille en één voor de administratieve kant. Moeilijk vind ik bijv. dat ik bij Lynx niet op een eenvoudige wijze dagelijks kan zien hoe de stand van mijn rekening is. Als ik bijv. aandelen heb verkocht moet ik naar de andere (administratieve) site en dan is het nog een puzzel. Idem om na te gaan of er bijv. dividend is bijgeschreven.
En het is ook niet mogelijk om vanaf de portefeuille site e.e.a. te kopiëren naar Excel.
Maar hoe dan ook, de mensen van de informatiebalie bij Lynx zijn erg behulpzaam en last but not least de kosten van handelen in Amerikaanse aandelen en opties zijn vergeleken met Binck erg goedkoop.
Ik doe een beroep op Lynx om eens te onderzoek hoe voor de klanten e.e.a vergemakkelijkt kan worden. Evt. eerst via een enquete onder de klanten nagaan wat hun wensen voor vereenvoudiging zijn.
Dit laatste heeft Binck al eerder gedaan, met veel succes: een site waarop het zeer eenvoudig is om op de beurs te handelen en waarop men direct heel simpel kan nagaan wat de financiële consequenties zijn van die handel.
Roll on
0

Leve de Beurs

Dat was inderdaad een gepuzzel.
Geef je bij het administratieve gedeelte echter aan dat je een daily activity statement gemaild wenst te krijgen, dan zijn je problemen opgelost.
Deze kun je downloaden of opslaan in drive.
Heb je gelijk een volledig financieel overzicht en ook inzage van boekingen van uitgekeerde dividenden
Plus elke maand een maandrapport
Je kunt bij Lynx toch ook gewoon alvorens een order in te leggen checken wat dit voor gevolgen heeft voor je margin vereisten, of bedoel je dat niet?

[verwijderd]
0
quote:

Roll on schreef op 23 dec 2014 om 20:58:



Leve de Beurs

Dat was inderdaad een gepuzzel.
Geef je bij het administratieve gedeelte echter aan dat je een daily activity statement gemaild wenst te krijgen, dan zijn je problemen opgelost.
Deze kun je downloaden of opslaan in drive.
Heb je gelijk een volledig financieel overzicht en ook inzage van boekingen van uitgekeerde dividenden
Plus elke maand een maandrapport
Je kunt bij Lynx toch ook gewoon alvorens een order in te leggen checken wat dit voor gevolgen heeft voor je margin vereisten, of bedoel je dat niet?



@Roll on, bedankt voor je tips inzake handelen bij Lynx. Ik zal dit uitproberen. Wat betreft je opmerking over mijn marginverplichting vóór het invoeren van een order, dat is mij inderdaad ook niet duidelijk.
Ik krijg als een van mijn orders is uitgevoerd overigens wel per email een daily activity statement, maar daar staat alleen de verwerkte order in en niet een geactualiseerd rekeningoverzicht. Ook de uitgekeerde dividenden moet ik bij Lynx op een andere site op gaan zoeken, hetgeen ik niet zo gemakkelijk vind. Maar hoe dan ook, ik vind 2 aparte sites veel gedoe. Als dit probleem zou kunnen worden opgelost door middel van emails zou al enigszins helpen.
Ik hoop ook dat ik vwb mijn belastingaangifte over 2014 en vwb de stand per 1 januari 2015 een overzicht van Lynx krijg.
Mijn problemen met Lynx liggen dus op het administratieve vlak. Daar zou Lynx mijns inziens toch iets aan moeten gaan doen. Ik denk dat ik echt niet de enige ben met vragen hierover. Voor het overige ben ik best tevreden met Lynx, bijv. met de wekelijkse beursbrieven met beurstips en met de goedkope tarieven voor het handelen op de o.a. de Amerikaanse beurs.
Eventus docebit
0
quote:

Ros87 schreef op 23 dec 2014 om 22:00:


Maar is degiro nou een bank met de 100k staats garantie?

Nee.
[verwijderd]
0
Nogal een misleidende titel en artikel. Het onderzoek betreft de websites van de brokers.

Binck heeft dus de beste website. Leuk voor ze.
27 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Column door: Redactie

De centrale redactie van IEX.nl bestaat uit: Pieter Kort (hoofdredacteur), Arend Jan Kamp, Nico Inberg, Fleur van Dalsem, Rob Stallinga, Barbara Zia, Maaike Tienkamp, Lucia Rodenburg, Lie...

Meer over Redactie

Recente columns van Redactie

  1. 11 jan IEX Premium: Alle IEX Magazines
  2. 03 jan Optimisme onder beleggers gedaald
  3. 03 jan Experts gaan voorzichtig 2019 in 5
Gesponsorde links