Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

TA: Lunchprijsvraag

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Bas Heijink

Technisch analist Bas Heijink schrijft iedere dag een update over de AEX. Senior Technisch Analist Bas Heijink houdt zich binnen de ING Investment Office van ING Bank bezig met Technische Analyse. Heijink let vooral op de kansen die hij ziet in de markt om op korte termijn een goed absoluut rendement te behalen. H...

Meer over Bas Heijink

Recente artikelen van Bas Heijink

  1. jun '17 TA Arcelor Mittal: Buy the dip 12
  2. jun '17 TA: Bedankt! 411
  3. jun '17 TA: Van lang naar kort 425

Reacties

746 Posts
Pagina: «« 1 ... 12 13 14 15 16 ... 38 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Big Swinging D 28 november 2014 13:49
    Heb de wikipedia aangepast.. de schrijver maakte een denkfout..

    hij schreef: positie kan niet worden aangegaan zonder afdekking.. tuurlijk wel je kunt ongedekt schrijven..

    Gedekt: je raakt je aandelen kwijt tegen slechtere koers(je mist koersstijging, dat is je virtuele verlies, en de koper z'n virtuele winst), wel compensatie van premie..

    Ongedekt: je verlies is verschil in waarde aandeel - uitoefenprijs.. voor de koper is dat de winst..
  2. [verwijderd] 28 november 2014 13:51
    quote:

    MaxR schreef op 28 november 2014 13:27:

    [...]

    Dat tweede gedeelte over die call klopt toch wel?
    Als je een gedekte call schrijft op RDS bij een koers van 25 en de uitoefenprijs is 28 dan maak je toch sowieso 3 euro per aandeel winst als die call ITM komt? De koper heeft een kooprecht voor 100 aandelen voor 28 euro. Alles boven de 28 ben je kwijt aan winst, over die 100 stukken dan.

    Ondanks dat het wel enigzins klopt wat er op wiki staat, blijft optiehandel een zero-sum game.
  3. [verwijderd] 28 november 2014 13:51
    quote:

    O ja schreef op 28 november 2014 13:48:

    shorter6, wat is historisch rendement s&p week na black Friday ?
    Since WWII, the S&P 500 has risen 0.65% on average the week of Thanksgiving.

    maar zie chart aan het einde. grote kans min.

    www.bespokeinvest.com/thinkbig/2012/1...

    kan die andere site niet vinden.

    ik zal het even zelf voor je checken over de laatste 4 jaar.
  4. [verwijderd] 28 november 2014 13:54
    quote:

    Mr. AEX schreef op 28 november 2014 13:51:

    [...]

    Ondanks dat het wel enigzins klopt wat er op wiki staat, blijft optiehandel een zero-sum game.
    Eerste gedeelte had ik niet echt een mening over, ik heb het begrip 'zero-sum game' niet helemaal helder geloof ik. Wat wordt daarmee bedoeld?
  5. [verwijderd] 28 november 2014 13:56
    quote:

    Jusstinb schreef op 28 november 2014 13:43:

    [...]

    Nee je maakt denk ik een fout.. Door het schrijven van een call optie ga je uit van een daling(of gelijk blijven) van de onderliggende waarde. Dit is dus exact tegengesteld aan het kopen van een call optie waarbij je uitgaat van een stijgende koers van de onderliggende waarde.

    Hoe kunnen zij beide "Tegelijkertijd" nog wel.. met winst verkopen..
    onmogelijk.. als je het mij vraagt.. de koper van de call betaald juist premie.. daarom zero-sum in dit geval.. maar ze kunnen niet allebei winnen........

    Het klopt niet helemaal wat je zegt. Ok, ik snap dat de meeste particuliere beleggers een ongedekte call schrijven om in te spelen op een daling. Voor deze beweging zijn er betere producten.

    Een optiehandelaar schrijft calls (of puts) omdat het denkt dat de IV (implied vola) te hoog is. Hij schrijft calls en koopt stukken (of futures). De IV gaat (meestal) omlaat bij omhoog gaande koersten.

    Dat is het grote verschil tussen particulier nu en handelaar. Een handelaar zit gedekte calls short als hij verwacht dat de IV daalt en dat gebeurt eerder bij stijgende koersen.

    In mijn boek leg ik in detail uit hoe het werkt :-)

    -------------------------------------------------------------------------

    www.kaftmedia.nl/index.php/onze-boeken
    Optietheorie en zijn toepassingen (Erik Masseling)
    190 pagina's
  6. [verwijderd] 28 november 2014 13:59
    quote:

    shorter6 schreef op 28 november 2014 13:51:

    [...]

    kan alleen zeggen wat ik geresearched heb.

    als je 4 dagen voor thanksgiving instapt en 7 dagen na thanksgiving dan was het gemiddelde rendement 1.7%. plus.

    ik ga even de link voor je zoeken. moment.
    dat is vriendelijk.
    ik bedoel weekerendement van de week na black Friday.
    dus in 2014, voor week van ma 1 dec tm 5 dec
  7. [verwijderd] 28 november 2014 13:59
    quote:

    Mr. AEX schreef op 28 november 2014 13:56:

    [...]

    In mijn boek leg ik in detail uit hoe het werkt :-)

    -------------------------------------------------------------------------

    www.kaftmedia.nl/index.php/onze-boeken
    Optietheorie en zijn toepassingen (Erik Masseling)
    190 pagina's
    Ben momenteel aan het lezen in "McMillan on Options", vindt ik al wel genoeg voor de komende tijd. :D Maar tof dat je een boek hebt geschreven over dat onderwerp.
  8. Big Swinging D 28 november 2014 14:00
    quote:

    Mr. AEX schreef op 28 november 2014 13:56:

    [...]

    Het klopt niet helemaal wat je zegt. Ok, ik snap dat de meeste particuliere beleggers een ongedekte call schrijven om in te spelen op een daling. Voor deze beweging zijn er betere producten.

    Een optiehandelaar schrijft calls (of puts) omdat het denkt dat de IV (implied vola) te hoog is. Hij schrijft calls en koopt stukken (of futures). De IV gaat (meestal) omlaat bij omhoog gaande koersten.

    Dat is het grote verschil tussen particulier nu en handelaar. Een handelaar zit gedekte calls short als hij verwacht dat de IV daalt en dat gebeurt eerder bij stijgende koersen.

    In mijn boek leg ik in detail uit hoe het werkt :-)

    -------------------------------------------------------------------------

    www.kaftmedia.nl/index.php/onze-boeken
    Optietheorie en zijn toepassingen (Erik Masseling)
    190 pagina's
    Je hebt gelijk... bij nader inzien kunnen ze beide winnen.. mits de schrijver gedekt is.. de handeling tussen de koper van de call en de verkoper blijft echter wel zero-sum.. de winst op de aandelen staat hier los van..
  9. [verwijderd] 28 november 2014 14:04
    quote:

    MaxR schreef op 28 november 2014 13:54:

    [...]

    Eerste gedeelte had ik niet echt een mening over, ik heb het begrip 'zero-sum game' niet helemaal helder geloof ik. Wat wordt daarmee bedoeld?
    Als ik X mensen heb die Y opties onderling verhandelen dan is de som van de totale winsten en verliezen bij elkaar 0 (nul).

    Het kwam eerder ter sprake wat dit inhoudt als we de hedge meenemen > dan is het nog steeds een zero sum game, maar alleen als je de "onderzoeksvraag" eerlijk opzet:

    Als je stukken koopt onder een verkochte call, dan moet degene die de call koopt van deze person de stukken verkopen. Dit geheel is dan weer zero sum.

    Als je slechts 1 partij laat hedgen en de ander niet, dan natuurlijk niet meer, want dan zit je in principe twee opties tegen elkaar en een losse aandelen positie.
  10. [verwijderd] 28 november 2014 14:05
    quote:

    Jusstinb schreef op 28 november 2014 14:00:

    [...]

    Je hebt gelijk... bij nader inzien kunnen ze beide winnen.. mits de schrijver gedekt is.. de handeling tussen de koper van de call en de verkoper blijft echter wel zero-sum.. de winst op de aandelen staat hier los van..
    Precies!!!

    Zie mijn post hiervoor.
  11. [verwijderd] 28 november 2014 14:06
    quote:

    Mr. AEX schreef op 28 november 2014 14:04:

    [...]

    Als ik X mensen heb die Y opties onderling verhandelen dan is de som van de totale winsten en verliezen bij elkaar 0 (nul).

    Het kwam eerder ter sprake wat dit inhoudt als we de hedge meenemen > dan is het nog steeds een zero sum game, maar alleen als je de "onderzoeksvraag" eerlijk opzet:

    Als je stukken koopt onder een verkochte call, dan moet degene die de call koopt van deze person de stukken verkopen. Dit geheel is dan weer zero sum.

    Als je slechts 1 partij laat hedgen en de ander niet, dan natuurlijk niet meer, want dan zit je in principe twee opties tegen elkaar en een losse aandelen positie.
    Ok dank voor de uitleg.
746 Posts
Pagina: «« 1 ... 12 13 14 15 16 ... 38 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links