Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Zet shorts in hun nakie

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nico Inberg

Nico Inberg maakte deel uit van onze Beleggersdesk: een team van 7 beleggingsexperts op het gebied van fundamentele en technische analyse. Onze fundamentele experts zijn op en top professionals met tientallen jaren ervaring in het vak. Zij bestuderen jaarverslagen, kwartaalrapportages, prospectussen, brancherapporten, de pre...

Meer over Nico Inberg

Recente artikelen van Nico Inberg

  1. nov '20 IEX Weekend: ING, Pharming, ABN en PostNL 1
  2. nov '20 BAM: Pas op de plaats
  3. nov '20 HAL: Deal or no deal?

Reacties

105 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 8 november 2014 12:56
    Overigens als je kijkt naar de partijen waar in NL met het vingertje naar wordt gewezen bij Imtech, Fugro etc. zijn dat fondsen die meer long exposure hebben dan short exposure.

    Daarnaast zijn het geen speculatieve meelopers maar over het algemeen zeer fundamenteel ingestelde beleggers die top-down beleggingen uitkiezen.
  2. Eventus docebit 8 november 2014 15:34
    quote:

    BEN belegt schreef op 8 november 2014 11:42:

    Nee, het is geen afgeleid instrument. Het zijn gewoon aandelen. Dat ze geleend zijn veranderd het karakter niet. Als ik jouw fiets leen is het toch ook geen derivaat geworden?
    Stel dat je weet dat ik mijn fiets wil verkopen voor €250. Jij vraagt of je hem mag lenen, zet hem op Marktplaats voor €200, iemand koopt hem voor €200 en verkoopt hem door voor €175, waarna jij hem weer terugkoopt voor €150 en aan mij teruggeeft. Jij hebt €50 verdiend aan een fiets die niet van jou is. Dat is een derivaat. Als ik mijn fiets voor €250 op Marktplaats zet krijg ik geen reacties omdat er pas nog net zo eentje voor €150 te koop stond. De waarde van mijn fiets is dus van €250 naar €150 gedaald.

    Een (fiets)short-squeeze krijg je als de fiets in de prak wordt gereden nadat je hem hebt verkocht. Je kunt hem dan niet meer terugkopen, dus als ik mijn fiets terugwil moet je mij €250 geven. Da's €50 verlies voor jou. Als in de tussentijd was gebleken dat het eigenlijk een heel gewilde fiets is die wel €500 op kan brengen in plaats van de €250 die ik dacht, dan zul je me €500 moeten geven. Da's €300 verlies!
  3. [verwijderd] 8 november 2014 15:58
    quote:

    Eventus docebit schreef op 8 november 2014 15:34:

    [...]
    Jij hebt €50 verdiend aan een fiets die niet van jou is. Dat is een derivaat.
    Nee, dat is geen derivaat.

    Jij prijsvoorbeeld loopt verder spaak doordat in een markt waarin alle fietsen gelijk zijn en er een openbare centrale markt is de prijs van een fiets bekend is. Je kunt dus geen fiets verkopen voor 250 euro als de marktprijs 200 euro is. Noch kan ik door mijn verkoop de prijs veranderen naar 150 euro.

    Bovendien moet ik daarna die fiets weer terugkopen waarmee ik jouw redenering volgend de prijs weer opdrijf. Waarmee de langdurige impact nul is.
  4. Eventus docebit 8 november 2014 16:44
    Da's waar als er één slimmerik is die zo geld probeert te verdienen. Als er iemand is die alle Koga Miyata's die hij kan vinden leent en verkoopt, dan gaat wel de prijs van de Koga Miyata omlaag. Omdat er zo veel (geleende) Koga Miyata's worden verkocht lijkt het aanbod kunstmatig hoog. De marktprijs wordt dan bepaald door de geleende fietsen en niet door de werkelijke beschikbaarheid van Koga's. Iedereen die z'n Koga Miyata wilde verkopen en ziet dat de prijs daalt zal hem nog snel tegen iets minder verkopen. Je ziet over het hoofd dat de laatste keer dat je die fiets terugkocht de handelsprijs van een fiets €150 was. Misschien dat ik niet helemaal naar de €150 terug hoef, maar €250 kan ik vergeten.

    Op de lange termijn komt de prijs wel weer terug op de oorspronkelijke marktwaarde. Degenen die hun fiets hebben verkocht toen al die geleende fietsen op de markt kwamen hebben daar niks aan.
  5. [verwijderd] 9 november 2014 02:54
    quote:

    BEN belegt schreef op 8 november 2014 10:56:

    [...]

    mensen die imtech kochten op 15 of 25 cent die dag bijvoorbeeld, terwijl de waarde 1ct was.
    Ja en waarom moeten die mensen dan blij zijn als er mensen short zijn?

    Sorry hoor maar ik begrijp dit niet.Ik neem aan meelezers ook niet.

  6. [verwijderd] 9 november 2014 04:27
    quote:

    QE-Infinity schreef op 7 november 2014 11:46:

    [...]

    Naakt short gaan is toch iets anders. Als je aandelen koopt dan krijg je ze niet gelijk, het clearinghouse zet alleen maar even een vinkje bij jouw account dat je over 3 dagen een x aantal aandelen geleverd moet krijgen. Dat doet het clearinghouse omdat hij ziet dat je cash al onderpand op je rekening hebt staan. Degene die naakt short gaat krijgt bij het clearinghouse een vinkje dat hij over 3 dagen een x aantal aandelen moet leveren, zonder dat het clearinghouse aandelen in het depot van de short seller verlangt als onderpand.

    Na die 3 dagen worden alle transactie afgehandeld en krijg jij de aandelen in je depot en moet de naked short seller de aandelen in het depot van het clearinghouse zetten. Veel clearinghouses laten dit niet toe bij particulieren die over het algemeen niet over genoeg liquiditeiten beschikken maar voor goed betalende en in de slappe was zittende hedge funds maken ze wel een uitzondering. Kortom, er worden dus geen aandelen gecreeerd.
    Dus als ik het goed begrijp en het klopt wat je schrijft dan krijgt diegene
    die dat doet de eerste drie dagen helemaal niets? Hoe werkt dat dan?

  7. [verwijderd] 9 november 2014 05:59
    quote:

    humansRunderrated schreef op 7 november 2014 13:15:

    [...]

    Shorten zal dan leiden tot een adequatere aanpak van problemen, omdat die eerder gesignaleerd worden en omdat eerder de noodzaak ontstaat ze aan te pakken.
    Bedoel je al die gedupeerde aandeelhouders van Imtech?
    Een koers gaat toch vanzelf ook naar beneden,denk je echt dat dit alleen maar met Short kan?
  8. [verwijderd] 9 november 2014 06:39
    quote:

    Nico Inberg schreef op 7 november 2014 13:17:

    "Ik heb nog geen shorter horen klagen dat het allemaal schandalig is hoe de koers omhoog wordt gemanipuleerd. Wat vind jij Nico, moet er onderzocht worden hoe het komt dat Fugro 65% omhoog gaat in 2 dagen; die arme shorters worden nu toch wel gepakt door die verdraaide particulieren...:)

    If you can't stay the heat, stay out of the kitchen."

    Je slaat hier precies de spijker op de kop. De vraag is idd of "the kitchen" ofwel de beurs dus maar gemeden moet worden door 'gewone beleggers'(waar uiteindelijk iedereen van leeft) omdat er te gevaarlijke dingen gebeuren.

    Redenerend vanuit de particuliere belegger, die de beurs nodig heeft voor vermogensopbouw, kan je wel stellen dat enige bescherming tegen de professionele handel weg op zijn plaats is.

    Overigens heb ik niets tegen shorten, maar de gewelddadige manier waarop Fugro onder vuur is genomen toont aan dat het zijn doel voorbij schiet. De koersreactie omhoog is dan ook een logisch gevolg van de te sterke daling en wordt niet gedreven door particulieren zoals jij ongetwijfeld zult weten maar door professionele partijen die of aan het terugkopen zijn, of speculeren op het feit dat anderen binnenkort moeten of gaan terugkopen.
    Dat zag je dus duidelijk beter (al wist je nog niet wie dat was)
    compliment.

    .
  9. mjmj 9 november 2014 09:39
    Ik kan me voorstellen dat je het shorts inclusief de verschillen in machtsposities van de kopers en verkopers en de nieuws- en informatiestromen van het bedrijf dat geshort wordt zou kunnen simuleren op een computer, mbv wiskundige modellen. Gedrag van de verschillende spelers kan worden geprogrammeerd. Vervolgens laat je die simulatie lopen. Uit de uitkomsten volgen conclusies waar en onder welke omstandigheden shorts wel acceptabel is en onder welke omstandigheden dat niet zo is.

    Dit is m.i. de enige manier omdat er het gedrag van het systeem niet kan voorspellen aan de hand van het gekende gedrag van de partijen afzonderlijk.

    Lijkt me iets voor de AFM.
  10. Lu. 9 november 2014 13:37
    Bezwaar tegen shorten is dat het een correcte prijsvorming in de weg staat. In theorie kunnen er zelfs meer aandelen worden verkocht dan er uitstaan, omdat de koper van geshorte aandelen ze ook weer kan shorten.
    Een van de meest gehoorde rechtvaardigingen is de zuiverende werking die er van shorten uitgaat, omdat we op die manier van ongezonde bedrijven ontdaan (kunnen) worden. Ik ben blij dat er in onze ziekenhuizen andere normen op na worden gehouden.
    Tenslotte wil ik opmerken dat de beurs bedoeld is om gelegenheid te bieden om te investeren. Dat er hierbij gespeculeerd en gemanipuleerd wordt, is een onvermijdelijk euvel. Dat die manipulanten en speculanten nu roepen dat investeerders maar out of the kitchen moeten blijven vanwege de - door hen veroorzaakte- heat, geeft aan dat zij de beurs gekaapt hebben en dat is zeer kwalijk.
  11. [verwijderd] 9 november 2014 13:43
    quote:

    Wim Lu. schreef op 9 november 2014 13:37:

    Bezwaar tegen shorten is dat het een correcte prijsvorming in de weg staat.
    Juist niet. Bezwaar tegen verbieden van shorten is dat het een correcte prijsvorming in de weg staat.

    Uitstekend voorbeeld daarvan was de prijsvorming van aandelen Imtech toen die net ex-claim gingen en niet geshort konden worden.
  12. Lu. 9 november 2014 17:39
    Ik weet niet waar ik die gegevens kan vinden, maar dat doet er niet toe.
    Je zou kunnen stellen dat die 25 cent op dat moment de juiste prijs was. Als je daar tegenin brengt dat het aandeel weer gauw terugviel naar 1 cent, geef ik je gelijk. Maar Fugro veert nu ook weer op, dus de prijs die door het shorten was ontstaan, was ook niet de juiste prijs. En situaties zoals bij Fugro doen zich heel wat vaker voor dan die bij Imtech.
    Kortom; een uitzondering op de regel betekent nog niet dat die uitzondering de regel is. Ze toont alleen aan dat die regel geen wet is.
  13. [verwijderd] 9 november 2014 17:50
    De Angstdroom van elke shorter: de niet verwachte overname, een overnamebod.

    Als voorbeeld: TomTom.

    Nog steeds vol shorts behangen, dat overnamebod gaat er niet komen, nu niet, morgen niet, nooit! iedereen weet dat.
    Aplle koopt chat apjes, koptelefoon gimmicks($3 miljard), snap websites, navigatie tools...elke maand 2-3 miljard dollar de laatste 2 jaar.

    TT doet amper €1 miljard beurswaarde terwijl het gezond is en winst maakt, de fantasie is er volledig uitgelopen, trekken aan een dood paard.....
  14. [verwijderd] 9 november 2014 18:29
    quote:

    Wim Lu. schreef op 9 november 2014 17:39:

    Ik weet niet waar ik die gegevens kan vinden, maar dat doet er niet toe.
    Je zou kunnen stellen dat die 25 cent op dat moment de juiste prijs was.
    Nee, dat zou je niet kunnen stellen aangezien er dagen erna voor veelvoud aan aandelen tegen 1ct beschikbaar was. Elke rationele koper kocht de claims ipv de aandelen. Normaal gesproken zou er arbitrage zijn (short aandelen, long claims) maar dat was niet mogelijk. Dan krijg je dus rare koersvorming.

    En particulieren die kopen tegen 15-25ct terwijl de werkelijke waarde 1ct was.
  15. [verwijderd] 9 november 2014 20:26
    quote:

    BEN belegt schreef op 9 november 2014 18:29:

    [...]

    Nee, dat zou je niet kunnen stellen aangezien er dagen erna voor veelvoud aan aandelen tegen 1ct beschikbaar was. Elke rationele koper kocht de claims ipv de aandelen. Normaal gesproken zou er arbitrage zijn (short aandelen, long claims) maar dat was niet mogelijk. Dan krijg je dus rare koersvorming.

    En particulieren die kopen tegen 15-25ct terwijl de werkelijke waarde 1ct was.
    Je onderschat de particulieren schromelijk. De meeste particulieren hebben wijselijk hun restanten verkocht tegen 10 a 15 cent, toen de ergste paniek voorbij was. Het is de professionele handel die elkaar te grazen genomen heeft door de koers vanaf de eerste seconde omhoog te jagen waardoor er een short squeeze ontstond.
105 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links