Nu...
... en toen:
- Google is met 277,54 dollar op het koersbord extreem duur, als ik puur fundamenteel naar het bedrijf kijk,
- De koerswinstverhouding (k/w) staat op 110,
- De geschatte winst per aandeel is 2,53 dollar. Zelf een extreem positieve verwachting gaat uit van een toekomstige k/w van 42,
- Ter vergelijking: Yahoo heeft nu een k/w van 56 en Time Warner 23.
De analisten zijn allemaal héél positief op Google. Waar zag ik dat eerder…? Technisch word ik ook niet vrolijk van de grafiek, maar ik moet nog even wachten om de berenpruik echt op te zetten. Volgens de boekjes moet er eerst sprake zijn van een trendbreuk onder de steunlijn. Wat als ik stiekem toch al zeer bearish ben?
Komt bovenstaande bekend voor? Dit schreef Cees Smit/Frank van Dongen namelijk op 20 juni 2005 op IEX over Google. Ik zet het er niet boven om Cees op zijn Googlemomentje te wijzen (iedere belegger heeft er zo één, u ook?), maar om u te laten zien hoe er ongeveer een jaar na de beursgang over de zoekmachine gedacht werd en zoals ik en misschien ook u wel, nu over de Facebooks, Twitters, Tesla's, Amazon's en andere fashion stocks van deze wereld denken.
Nu 10 jaar na de beursgang weten we allemaal wat een succes Google is geweest. Vanaf de beursgang is het aandeel met 993,36% gestegen. De beurswaarde was tijdens de beursgang 24 miljard dollar, nu 393 miljard dollar. Beleggers zijn bang dat ze zo'n geweldige rit missen en daarom zijn de andere fashion stocks nu weer zo hoog gewaardeerd.
Tegenwoordig is het woord innovatie zo'n beetje gekoppeld aan het merk Google. Zelfrijdende auto's, slimme computers, robotica en wie weet wat de zoekgigant nog in de kast heeft staan? Gaat de koers nog een keer zo´n ritje maken?
Vergeet niet dat in deze koers de stocksplit is meegenomen en dat u voor ieder oud aandeel Google, 1 Google A en 1 Google C heeft teruggekregen. Dat betekent dat Google A + Google C= waarde oud aandeel Google.
Dat is een mooie grafiek, maar u moet ook niet vergeten dat Google nog nooit 1 dollar dividend heeft uigekeerd. Daarnaast is het zo dat de zoekgigant gewoonweg slim met het geld van beleggers is omgegaan. In 10 jaar is er bij Google ook een hoop veranderd en is het bedrijf niet meer die saaie zoekmachine van toen.
De zoekmachine begon bedrijven te kopen op het gebied van online adverteren en reclame. Daardoor heeft de zoekgigant nu haar businessmodel. U zoekt en Google levert zoekresultaten/advertenties.
Op 9 oktober 2006 werd Youtube overgenomen voor 1,6 miljard dollar. Dat was toendertijd ook een idioot hoog bedrag, maar nu is dat achteraf gezien een goede zet geweest. Google weet ook aan Youtube goed geld te verdienen omdat ze zo goed zijn in online advertenties en reclames.
Dat is niet zomaar gekomen, kijk maar een naar de volgende lijst met overnames door Google en u kan zien waar bijvoorbeeld de naam Android vandaan komt. Dat bedrijf heeft de zoekgigant in augustus 2005 al gekocht. Klikken voor grote versie en de lijst komt van Wikipedia:
OK, dat waren de afgelopen tien jaar. Beleggen is vooruitkijken! Zeg het maar, Google kopen of verkopen?