Op in 2004 heb ik een column geschreven over de Wet Koets. Het CDA heeft overwogen het voorstel uit de column mee te nemen in hun verkiezingsprogramma, maar het is er niet van gekomen.
Mijn voorstel blijft echter actueel, dus het is tijd om het nogmaals onder de aandacht te brengen:
Wie een huis koopt, krijgt te maken met een aftrekpost, namelijk de betaalde hypotheekrente en een bijtelling, het eigenwoningforfait. Het EWF wordt berekend door de gemeente, die de WOZ-waarde van koopwoningen ieder jaar vaststelt.
De regering in Den Haag bepaalt ieder jaar het percentage dat over de WOZ-waarde betaald moet worden. Per 2014 is dit percentage verhoogd naar 0,7%. Ik zal mijn voorstel verduidelijken met een rekenvoorbeeld:
- Eigenwoningschuld 200.000 euro
- Hypotheekrente 4%
- WOZ-waarde 200.000 euro
Het volgende is nu van toepassing bij het invullen van het belastingformulier:
- Betaalde hypotheekrente 8.000 euro (4% van 200.000 euro)
- Bijtelling EWF 1.400 euro (0,7% van 200.000 euro)
- Fiscaal aftrekbaar bedrag 6.600 euro
Elk jaar meer
Hierbij wil ik nog even opmerken dat vanaf 1 januari 2014 de bijtelling van het EWF (52% in 2014) hoger belast is dan de renteaftrek over de betaalde rente (51,5% in 2014). Dit is alleen van toepassing voor de hoge inkomens, waarbij de renteaftrek de komende jaren nog ieder jaar wordt verlaagd met 0,5%.
Dit zijn op het eerste gezicht kleine stapjes, waarbij onderaan de streep een huizenbezitter jaarlijks een paar euro per maand meer gaat betalen, maar is dit reëel? Vooral omdat het EWF beïnvloedbaar is vanuit Den Haag en reageert op waarde van de huizen.
Den Haag kan namelijk ieder jaar het percentage van het EWF bepalen en deze dus verhogen. Als de huizenprijzen weer gaan stijgen dan zal het EWF ook stijgen. Dit zijn dus twee componenten die nadelig zijn voor de huizenbezitter.
Bovendien zijn veel huizenbezitters het niet eens met de hoogte van hun WOZ-waarde die de gemeente jaarlijks bepaalt. Klachten moeten behandeld worden en dit kost natuurlijk geld. Het is daarom tijd om de Wet Koets in te voeren.
Wet Koets
- De WOZ-waarde wordt bij Wet Koets niet bepaald door de gemeente, maar is gewoon de hoogte van de eigenwoningschuld.
- De huizenbezitter bepaalt dus zijn eigen WOZ-waarde.
- Hoe lager de eigenwoningschuld, hoe lager de WOZ-waarde.
- Huizenbezitters die een tweede hypotheek willen nemen omdat zij hun douche en/of keuken willen opknappen, krijgen te maken met een hogere WOZ-waarde en dus ook met een hoger EWF. Onderaan de streep gaat deze tweede hypotheek meer kosten.
- Aan de andere kant betekent een extra aflossing op de hypotheek extra financieel voordeel. Ik zal aantonen door middel van een voorbeeld, waarbij de huizenbezitter van bovenstaand voorbeeld 100.000 euro extra aflost op zijn hypotheek. Het volgende is dan van toepassing als de hypotheek na aflossing nog 100.000 euro bedraagt (was 100.000 euro):
|
Situatie nu |
Wet Koets |
Betaalde hypotheekrente |
4.000 euro |
4.000 euro |
EWF |
1.400 euro |
700 euro |
Fiscaal aftrekbaar bedrag |
2.600 euro |
3.300 euro |
Belastingvoordeel 42% |
1.092 euro |
1.386 euro |
Meeste naar de starters
Ook nu gaat het in dit voorbeeld over slechts 25 euro per maand (afgerond), maar ik had natuurlijk ook een ander voorbeeld kunnen nemen. Het meeste voordeel van Wet Koets komt terecht bij de starters.
Vanaf 1 januari 2013 moeten deze kopers hun gehele hypotheek aflossen door middel van een annuïteiten en/of lineaire hypotheek om nog renteaftrek te kunnen genieten. Door de jaarlijkse aflossing wordt ook het EWF minder en zal dit netto meer opleveren.
Dit voorkomt ook dat in de laatste paar jaar (meestal vijf jaar) bij de annuïteitenhypotheek er bijna geen renteaftrek meer is. Natuurlijk kost de Wet Koets geld, maar aan de andere kant zal dit geld gaan opleveren. Klachten zijn er niet meer en voor de Belastingdienst is het simpel bij te houden.
Bovendien kan Den Haag extra aflossingen stimuleren. Dit is mogelijk door een gemeen trucje. Je verhoogt namelijk het percentage van de WOZ-waarde, waardoor het interessant wordt om extra af te lossen. De reden waarom het CDA mijn voorstel toen niet heeft aangenomen, was de gemeentelijke lasten die mede worden bepaald door de WOZ-waarde.
Ik vond en vind nog steeds dat dit geen goede reden is. Het is heel goed mogelijk om twee WOZ-waardes te hebben. De eerste is geheel afhankelijk van de eigenwoningschuld, die de huizenbezitter zelf bepaalt en de ander wordt door de gemeente bepaald.
Het wordt daarom tijd dat mijn voorstel gewoon per 1 januari 2015 wordt ingevoerd.