Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Turbo 10-daagse: Tesla

De Turbo bestaat tien jaar, zoals u inmiddels weet, en in onze serie over roemruchte Turbo's uit het verleden zijn we aangekomen in 2013/2014. Uit die periode staan er nog honderden niet-uitgestopte Turbo's om uit te kiezen. Welke doen we? 

Iets dat van deze tijd is, mooie rendementen heeft laten zien en de beleggersfantasie prikkelt. Oftewel: Tesla! De Turbo Long 131,50 van een half jaar oud is inmiddels al ruim vier keer over de kop gegaan.

De elektrische automaker van serial entrepreneur en hemelbestormer Elon Musk strijdt met afwisselend Netflix, Apple en Amazon om de titel Heetste Aandeel van het Moment en trekt daarin de laatste tijd vaak aan het langste eind.

875.000 dollar per auto

Zoals dat wel vaker gaat met modeaandelen is er fundamanteel weinig wat de huidige koersen rechtvaardigt. Tesla maakt geen winst en heeft een verwachte koers-winstverhouding over 2014 van boven de 200. De marktwaarde per verkochte auto in 2013 is 875.000 dollar, dik twaalf keer de prijs van een Tesla Model S.

Aan alle ingrediënten voor een hype is voldaan, want buiten die idiote overwaarderingen is er ook volop fantasie: de vraag naar elektrisch vervoer groeit spectaculair en Tesla heeft nog altijd het coolste en meest efficiënte aanbod in de markt. Is die potentie genoeg om verdere koerstijgingen te rechtvaardigen?

Ja, vindt analist Adam Jonas van Morgan Stanley.

"Not even two years after the delivery of the first Model S, Tesla Motors has transformed from fledgling start-up to arguably the most important car company in the world. We are not joking."

Short squeeze op de loer?

Hij heeft een koersdoel op 320 dollar (huidige koers is 235 dollar). Hoe dan ook, bij Tesla - en vooral bij CEO Elon Musk, kun je er altijd van verzekerd zijn dat de spannende ontwikkelingen elkaar in rap tempo opvolgen.

Of dat nu het vrijgeven van alle patenten is (terwijl juist de superieure batterijtechnologie Tesla zo'n voorsprong op de rest geeft) of pogingen van de concurrentie om Tesla de pas af te snijden. 

En er is natuurlijk ook gewoon het koersmomentum om - danwel long, danwel short - op in te spelen. Zo vraagt de markt zich naarstig af of er een short squeeze in Tesla op de loer ligt.

Tijd om de hulp van een expert in te roepen. 

Wat zegt Nico Bakker?

We sluiten de Turbo 10-daagse af met een uitermate mooi trenderend fonds, Tesla. De koersbeweging van dit fonds willen we eigenlijk als trendvolgende belegger altijd en overal zien, niet waar?

Maar waarom is dit een aantrekkelijk landschap? Omdat er een duidelijke trend waarneembaar is. Een ander woord voor trend is richting.

Dus, en dat is mijn laatste coachingtip in deze serie, handel alleen in Turbo’s als er richting zichtbaar is, als er een trend actief is. Dan ben je in staat om te profiteren van significante stukken van de koersbeweging.

Upswings

In geval van Tesla is er al geruime tijd sprake van een gestage uptrend, zo getuige de mooie serie hogere toppen en hogere bodems, alsook koersvorming boven mijn sleepkabel.

Opvallend in deze chart is de amplitude in swings. Ik bedoel daarmee dat er significante upswings en downswings zichtbaar zijn. Niet van die kleine, niets-zeggende koersbewegingen, nee stierenparades en berenritten met omvang.

Welnu, in een uptrend is het dan slim en veilig om met Turbo’s Long te profiteren van significante rallies. Op mijn Dashboard gaat een dergelijke rit van start als de weekcandle wit is en/of de swingteller op +1 springt.

De rit eindigt bij een swingtellerstand van +9, zo luidt mijn spelregel. Loop de grafiek maar eens langs en zie dat er vanaf 2013 meerdere succesvolle swings zijn geweest.


Klik op de grafiek voor een grote versie

Actuele swing

Nu is er ook een upswing gaande. Vier weken terug verscheen er wederom een signaal op mijnn Dashboard dat de stieren het weer gingen proberen. In de weken daarvoor was er sprake van een correctiebeweging, even pauze voor de bulls, steun op 177, fractioneel daarboven de start van een nieuwe upswing.

Deze week een witte candle en swingteller op +4 met een RSI als spanningsmeter ruim boven de 50-lijn. Dus geen belemmeringen voor de bulls om verder op te stomen naar de vorige top en rode streep op 265.

Dit impliceert dat het nu geen zin meer heeft om in te stappen, want de Risico-Reward verhouding is niet goed. De stop ofwel exit ligt immers op 177.

Jammer dan, boot wellicht gemist. Heeft u wel koopposities uitstaan, dan winsten verzilveren bij de rode lijn, danwel bij het verschijnen van een zwarte candle. Succes!


De Redactie van IEX bestaat uit een team van content managers, journalisten en analisten, met opgeteld meer dan honderd jaar ervaring in het produceren en publiceren van beleggingsinformatie en -opinies. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Het is mogelijk dat redactieleden posities hebben in een of meer van de genoemde fondsen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Redactie IEX

Het redactieteam van IEX bestaat uit content managers, journalisten en analisten, met opgeteld meer dan 100 jaar ervaring in het produceren en publiceren van beleggingsinformatie en -opinies. De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse inhoud op de diverse beleggersplatforms van IEX Media, zoals IEX.nl, Belegger.nl, B...

Meer over Redactie IEX

Recente artikelen van Redactie IEX

  1. 19 apr IEX BeleggersPodcast: Waarom JET-topman Jitse Groen beleggers niet overtuigt 1
  2. 18 apr Morgen in de IEX BeleggersPodcast: JET, ASML, de Halculator en nog veel meer 1
  3. 16 apr Just Eat Takeaway trekt stekker uit Nieuw-Zeeland 4

Gerelateerd

Reacties

2 Posts
| Omlaag ↓
2 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links