De strijd om de beursgang van Alibaba is gewonnen door NYSE. Het Chinese internetbedrijf wil graag een notering op het aloude Big Board van Wall Street en daarmee laat het bedrijf Nasdaq links liggen. Hier kunt u - er is toch geen voetbal vandaag - de prospectus van Alibaba lezen.
Het verliezen of binnenhalen van een beursnotering heeftgeen grote financiële consequenties, maar is wel een zaak van prestige zo meldt FT. Al helemaal de IPO van Alibaba, want dat zou wel eens de grootste beursgang ooit kunnen worden.
Last year, NYSE also beat Nasdaq for Twitter’s IPO. That choice came after the start of trading in Facebook shares, listed on Nasdaq, was mired by problems with the exchange’s systems in an embarrassing misstep.
So far this year, 92 companies have opted to list on Nasdaq against 56 on NYSE, according to Dealogic. But NYSE has lured six of the top 10 largest deals, including IPOs for Ally Financial and Santander Consumer USA, the US car loans arm of the Spanish banking group.
Nasdaq’s notable deals include Alibaba competitor JD.com. Nasdaq’s stronghold on technology IPOs has loosened in recent years, however. The exchange dominated these listings until 2010 when NYSE began to take market share. Both in 2013 and in the year to date, NYSE has led in the number of tech IPOs, Dealogic data show.
Er zijn verschillende redenen te bedenken waarom bedrijven kiezen voor de ene en niet de andere beurs. De Nasdaq hanteert bijvoorbeeld lagere fees en staat bekend om haar groeiaandelen. Terwijl sommige oprichters en CEO's van bedrijven kiezen voor de NYSE om van de kans gebruik te maken om de openingsbel te luiden. Ook heel leuk natuurlijk.