Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Turbo 10-daagse: Google

Indextrackers bestaan al langer, dus als je op zoek bent naar het meest succesvolle beleggingsproduct van de 21e eeuw kom je al snel bij turbo's uit. Sinds ze werden geïntroduceerd in 2004 zijn turbo's - en de soortgelijke producten die later werden gelanceerd - een vast onderdeel van het instrumentarium van de Nederlandse belegger geworden.

Omdat ze zijn voorzien van een stoploss-mechanisme bestaan veel turbo's uit die beginjaren niet meer. Maar onder de 2572 genoteerde RBS-turbo's zijn er nog genoeg te vinden die nog steeds alive & kicking zijn. Sterker, die prachtige rendementen hebben laten zien. In de Turbo-10daagse belichten we tien van die blijvertjes en Nico Bakker analiseert wat er in de toekomst van die Top-Turbo's kan worden verwacht.


In 2004 kwamen niet alleen de turbo's naar de markt. Drie jaar na de dotcomcrash besloot ook het snelgroeiende internetbedrijf Google naar de beurs te gaan. Gewaagd, want op de introductieprijs van 85 dollar was dat bedrijf bij beursgang al 65 keer de winst waard. Zo kort na alle ellende met overgewaardeerde internetfondsen werd Google dan ook met scepsis ontvangen.

Onterecht, want Google zette eigenhandig de techsector weer overeind. Sinds de beursgang is het aandeel meer dan vertienvoudigd. Hype? Ach, de omzet van Google steeg in die tijd van 3 miljard dollar tot 60 miljard in 2013. De nettowinst van 400 miljoen dollar tot 13 miljard dollar. Oftewel: de koers van Google is zelfs achtergebleven bij de resultaten. De huidige k/w is nog geen 20.

Hoe dat kan? Kort gezegd omdat Google als eerste heeft ontdekt hoe je online echt geld kunt verdienen. Op de vraag die voor veel eerstefase-dotcommers een onoplosbaar probleem was - hoe gaan we hieraan verdienen? - heeft Google een overtuigend antwoord gevonden. Inmiddels heeft het in z'n eentje een grotere advertentieomzet dan alle Amerkaanse kranten bij elkaar. Èn alle Amerikaanse tijdschriften.  

Turbobeleggers die in Google zitten doen dat vooral aan de longkant. En dat was doorgaans terecht, getuige het koersverloop van een van de oudste nog bestaande turbo's, gelanceerd kort nadat de turbo's het levenslicht zagen, de Google turbo long met een stoploss van 107,10. Wie er al die tien jaar in zat heeft daar meer dan 1500% rendement mee gemaakt. Op een huidige koers van 551 dollar ligt het niet voor de hand dat deze turbo snel wordt uitgestopt.

Nick & Nico

Handelstechnisch is er nog altijd veel plezier met Google te beleven, want ieder kwartaal zijn de cijfers van Google weer goed voor hevige koersreacties. Nick Bakker zette alle koersreacties sinds 2004 voor u op een rij

En als Nick Bakker ter sprake komt, moeten we ook Nico Bakker (geen familie) maar eens aan het woord laten. Wij vroegen de technisch analist, in dienst van RBS, om die oude turbo eens af te stoffen en te voorzien van een gloednieuwe analyse. Een analyse van de onderliggende waarde Google, uiteraard, want inmiddels zijn er 21 varianten van die aloude turbo verkrijgbaar. Kom er maar in, Nico.

Klik op de grafiek voor een grote versie

De visie van Nico Bakker op Google:

"In het kader van de Turbo 10-daagse, een leuk initiatief van RBS en IEX zal ik vandaag stilstaan bij Google. Een gewild fonds onder actieve beleggers en terecht, want zeer regelmatig zijn er leuke swings waarneembaar op de weekgrafiek. Speciaal verzoek om eens stil te staan bij de turbo long 107,10 uit 2004.

Deze turbo staat nog steeds uit, want de stoploss op 107,10 is niet geraakt. En u weet, een turbo vervalt pas als de stoploss wordt geraakt. Het niveau van 107,10 past niet eens op de afgebeelde weekgrafiek, zo laag is dat niveau. Maar wanneer moet je deze turbo verkopen als je hem nog in bezit hebt?

Stevige uptrend

Mijn marktlens toont aan dat er sprake is van een gestage uptrend. De actuele uptrend is in 2012 gestart toen de koers boven de voortschrijdende gemiddeldelijn ging bewegen die toen rond 300 in het veld lag. Sindsdien is de koers er niet meer onder geweest. Dit is in mijn set van spelregels een keiharde voorwaarde om de status Uptrend te kunnen voeren.

Tegelijkertijd kun je in de grafiek aflezen dat de trend onder circa 503,00 dreigt te breken. Er is dus vanaf de huidige koers op 551 best veel ruimte voor corrigerende bewegingen. Goed, als de turbo long 107,10 uitstaat als trendvolgende belegging, mag deze worden gesloten als de koers onder de gemiddeldelijn duikt.

Kortetermijnconditie

De grafiek toont eveneens aan dat op 567 een weerstand ligt, ofwel een rode streep die de bulls vooralsnog tegenhoudt om de actuele upswing te vervolgen. Als het lukt om de rode lijn te slechten, hetgeen een aannemelijk scenario is, kan de koers verder aantrekken naar 614, de volgende rode streep. Kortom, ook op de korte termijn is er sprake van een positieve ondertoon met duidelijke kantelpunten."


De Redactie van IEX bestaat uit een team van content managers, journalisten en analisten, met opgeteld meer dan honderd jaar ervaring in het produceren en publiceren van beleggingsinformatie en -opinies. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Het is mogelijk dat redactieleden posities hebben in een of meer van de genoemde fondsen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Redactie IEX

Het redactieteam van IEX bestaat uit content managers, journalisten en analisten, met opgeteld meer dan 100 jaar ervaring in het produceren en publiceren van beleggingsinformatie en -opinies. De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse inhoud op de diverse beleggersplatforms van IEX Media, zoals IEX.nl, Belegger.nl, B...

Meer over Redactie IEX

Recente artikelen van Redactie IEX

  1. 19 apr IEX BeleggersPodcast: Waarom JET-topman Jitse Groen beleggers niet overtuigt 3
  2. 18 apr Morgen in de IEX BeleggersPodcast: JET, ASML, de Halculator en nog veel meer 1
  3. 16 apr Just Eat Takeaway trekt stekker uit Nieuw-Zeeland 4

Gerelateerd

Reacties

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links