Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Weg van de snelweg

Ik ben niet zo gecharmeerd van auto’s. Ik heb nog nooit een nieuwe gekocht en zelfs toen ik er een van de zaak had, was het een tweedehandsje. Hij was toch over. Wat moet ik met een nieuwe? Een occasion heeft ook vier wielen en een stuur. Wat wil ik nog meer.

In Europa kennen we diverse beursgenoteerde autoaandelen:

  • BMW,
  • Porsche,
  • Volkswagen,
  • DaimlerChrysler,
  • Renault,
  • Peugeot,
  • Fiat.

    In de Eurostoxx Automoblies zitten ook nog:

  • Continental (banden),
  • Michelin (banden),
  • Valeo (onderdelen).

    Stakingen
    Daimler Chrysler is de grootste van het stel en maakt 34% van deze index uit. De laatste drie toeleveringsbedrijven zijn goed 13%. Een reden dat ik niet van autofabrikanten houd is mijn voortdurende angst voor stakingen. Nu weet ik dat het gezegde luidt: “Never sell on strike.” Niettemin is het natuurlijk ook geen reden om te kopen.

    Fiat en de Fransen, maar ook de Duitsers lusten hier pap van. Nu is er weer een staking in Oost-Duitsland bij BMW. Het gaat om een 35-urige werkweek, net nu BMW nadacht om de productiecapaciteit in deze fabriek uit te bouwen, waardoor 5500 man extra aan het werk kunnen. Als de stakers hun zin krijgen, gaan de loonkosten met 8% omhoog.

    Kijk, daar ligt nu precies hét probleem van Duitsland op macro economisch gebied. Gisteren hadden de Duitsers weer zo’n belachelijke vrije dag: Fronleichnam. Ik wie niet wie hier voor gestorven is, maar het is onzin dat iedereen vrij heeft. Ik dwaal alleen af. De sector is een van de meeste dollar-gevoelige.

    Afblijven van Porsche en BMW
    Denkt u maar eens aan al die BMW’s en Porsches die naar Amerika worden verscheept. Opbrengst in dollars en kosten in euro’s… Weet u nog hoe dat met Fokker afliep? Met zo’n houding van de Duitse vakbonden dalen die kosten niet. Bovendien krijgen deze bedrijven met de stijgende werkloosheid last van een uitval van de verkoop van nieuwe auto’s.

    Als uw baan op de tocht staat, denkt u twee keer na voordat u een nieuwe auto koopt. Nee, dit is echt een sector waarin u op lange termijn nooit geld verdient. In de afgelopen tien jaar is de Eurostoxx Automoblies met 53% gestegen, terwijl de Eurostoxx 50 met 93% gestegen is. Dit verschil valt me eerlijk gezegd nog mee.

    Als u toch instapt, blijf dan van BMW en Porsche af. Als ik bij Engelse fondsmanagers een twinkeling in hun ogen zie, omdat ze hebben belegd in deze bedrijven, dan weet ik dat ze niet objectief zijn. Als aandeelhouder mogen ze vast een proefrondje in een nieuw model maken, of ze krijgen een rondleiding door de fabriek aangeboden.

    Waarschijnlijk is dit een van de reden, waarom de k/w’s van deze twee bedrijven aanzienlijk boven die van de anderen ligt. Niet omdat de winstvooruitzichten beter zijn.

    Koers
    Perf. 2003
    Wpa
    K/w
    Nettowinstmarge
    Gemiddelde ongewogen
    (3,12)
    6,37
    10,19
    4,2%
    DJ Eurostoxx Automobiles
    153,92
    2,21
    Porsche
    344
    (13,13)
    26,39
    13,04
    9,5%
    Fiat
    7,23
    (6,82)
    (6,65)
    Valeo
    28,60
    (4,35)
    1,63
    17,50
    1,4%
    Renault
    43,79
    (2,21)
    7,54
    5,81
    5,7%
    DaimlerChrysler
    29,35
    -
    4,68
    10,60
    1,9%
    Volkswagen
    35,51
    2,22
    6,74
    6,30
    2,7%
    Michelin
    33,66
    2,44
    4,29
    7,86
    3,8%
    Peugeot
    41,23
    6,10
    6,65
    6,20
    2,9%
    BMW
    32,12
    11,07
    3,00
    11,39
    4,6%
    Continental
    18,43
    23,69
    1,75
    9,77
    2,1%

    Bron: Bloomberg


    Klik hier om te reageren en te discussiëren

    Corné van Zeijl is hoofd beleggingen bij Zurich, waar hij eindverantwoordelijk is voor de beleggingsportefeuilles. Van Zeijl schrijft zijn columns op persoonlijke titel. Voor de Zurich portefeuille belegt hij voornamelijk in fondsen met een marktkapitalisatie van minimaal 1 miljard euro. De informatie in zijn columns is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie is welkom op vanzeijl@iex.nl.

  • Corné van Zeijl is analist en strateeg bij Actiam. Van Zeijl schrijft zijn columns op persoonlijke titel. De informatie in zijn columns is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

    Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

    Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

     

    Auteur: Corné van Zeijl

    Corné van Zeijl is analist en strateeg bij Actiam. Daarnaast is hij beurscommentator bij onder meer RTL Z en BNR en schrijft hij columns voor verschillende media. Van Zeijl begon zijn carrière als analist voor Staalbankiers in 1986. In 1989 maakte hij de overstap naar vermogensbeheerder bij Robeco. Tussen 1994 en 2003 was ...

    Meer over Corné van Zeijl

    Recente artikelen van Corné van Zeijl

    1. dec '13 2014: Nieuwe eurocrisis? 8
    2. okt '12 Tabée Van Zeijl 51
    3. sep '12 Héle mooie grafieken 1

    Gerelateerd

    Reacties

    Meedoen aan de discussie?

    Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

    Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

    Gesponsorde links