Ik ben niet zo gecharmeerd van auto’s. Ik heb nog nooit een nieuwe gekocht en zelfs toen ik er een van de zaak had, was het een tweedehandsje. Hij was toch over. Wat moet ik met een nieuwe? Een occasion heeft ook vier wielen en een stuur. Wat wil ik nog meer.
In Europa kennen we diverse beursgenoteerde autoaandelen:
BMW,
Porsche,
Volkswagen,
DaimlerChrysler,
Renault,
Peugeot,
Fiat.
In de Eurostoxx Automoblies zitten ook nog:
Continental (banden),
Michelin (banden),
Valeo (onderdelen).
Stakingen
Daimler Chrysler is de grootste van het stel en maakt 34% van deze index uit. De laatste drie toeleveringsbedrijven zijn goed 13%. Een reden dat ik niet van autofabrikanten houd is mijn voortdurende angst voor stakingen. Nu weet ik dat het gezegde luidt: “Never sell on strike.” Niettemin is het natuurlijk ook geen reden om te kopen.
Fiat en de Fransen, maar ook de Duitsers lusten hier pap van. Nu is er weer een staking in Oost-Duitsland bij BMW. Het gaat om een 35-urige werkweek, net nu BMW nadacht om de productiecapaciteit in deze fabriek uit te bouwen, waardoor 5500 man extra aan het werk kunnen. Als de stakers hun zin krijgen, gaan de loonkosten met 8% omhoog.
Kijk, daar ligt nu precies hét probleem van Duitsland op macro economisch gebied. Gisteren hadden de Duitsers weer zo’n belachelijke vrije dag: Fronleichnam. Ik wie niet wie hier voor gestorven is, maar het is onzin dat iedereen vrij heeft. Ik dwaal alleen af. De sector is een van de meeste dollar-gevoelige.
Afblijven van Porsche en BMW
Denkt u maar eens aan al die BMW’s en Porsches die naar Amerika worden verscheept. Opbrengst in dollars en kosten in euro’s… Weet u nog hoe dat met Fokker afliep? Met zo’n houding van de Duitse vakbonden dalen die kosten niet. Bovendien krijgen deze bedrijven met de stijgende werkloosheid last van een uitval van de verkoop van nieuwe auto’s.
Als uw baan op de tocht staat, denkt u twee keer na voordat u een nieuwe auto koopt. Nee, dit is echt een sector waarin u op lange termijn nooit geld verdient. In de afgelopen tien jaar is de Eurostoxx Automoblies met 53% gestegen, terwijl de Eurostoxx 50 met 93% gestegen is. Dit verschil valt me eerlijk gezegd nog mee.
Als u toch instapt, blijf dan van BMW en Porsche af. Als ik bij Engelse fondsmanagers een twinkeling in hun ogen zie, omdat ze hebben belegd in deze bedrijven, dan weet ik dat ze niet objectief zijn. Als aandeelhouder mogen ze vast een proefrondje in een nieuw model maken, of ze krijgen een rondleiding door de fabriek aangeboden.
Waarschijnlijk is dit een van de reden, waarom de k/w’s van deze twee bedrijven aanzienlijk boven die van de anderen ligt. Niet omdat de winstvooruitzichten beter zijn.
|
Koers
|
Perf.
2003
|
Wpa
|
K/w
|
Nettowinstmarge
|
Gemiddelde
ongewogen |
|
(3,12)
|
6,37
|
10,19
|
4,2%
|
DJ
Eurostoxx Automobiles |
153,92
|
2,21
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Porsche |
344
|
(13,13)
|
26,39
|
13,04
|
9,5%
|
Fiat |
7,23
|
(6,82)
|
(6,65)
|
|
|
Valeo |
28,60
|
(4,35)
|
1,63
|
17,50
|
1,4%
|
Renault |
43,79
|
(2,21)
|
7,54
|
5,81
|
5,7%
|
DaimlerChrysler |
29,35
|
-
|
4,68
|
10,60
|
1,9%
|
Volkswagen |
35,51
|
2,22
|
6,74
|
6,30
|
2,7%
|
Michelin |
33,66
|
2,44
|
4,29
|
7,86
|
3,8%
|
Peugeot |
41,23
|
6,10
|
6,65
|
6,20
|
2,9%
|
BMW |
32,12
|
11,07
|
3,00
|
11,39
|
4,6%
|
Continental |
18,43
|
23,69
|
1,75
|
9,77
|
2,1%
|
Bron: Bloomberg
Corné van Zeijl is hoofd beleggingen bij Zurich, waar hij eindverantwoordelijk is voor de beleggingsportefeuilles. Van Zeijl schrijft zijn columns op persoonlijke titel. Voor de Zurich portefeuille belegt hij voornamelijk in fondsen met een marktkapitalisatie van minimaal 1 miljard euro. De informatie in zijn columns is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie is welkom op
vanzeijl@iex.nl.