Het beursgenoteerde Whole Foods Market (WFM) is sinds John Mackey de eerste winkel in 1980 opende, uitgegroeid tot de grootste biologische supermarkt in de VS. Op alle lijstjes van de meest duurzame bedrijven neemt WFM, terecht, een prominente plek in.
Het aanbod is uitgebreider dan bij EkoPlaza, de organisatie efficiënter dan die van Ahold en het gevoel nog beter dan bij Marqt. Kortom, het walhalla voor de bewuste consument op zoek naar een gezonde hap.
Niet verwonderlijk dat de onderneming inmiddels 379 supermarkten telt en nog steeds hard groeit. Volgens het management zullen ze in 2017 meer dan 500 supers hebben en uiteindelijk is er alleen al in de Verenigde Staten ruimte voor 1200 winkels. Het vooruitzicht dat we de komende 20(!) jaar te maken hebben met een sterk groeiende onderneming heeft veel beleggers wakker geschud.
Aan deze indrukwekkende groei - de WPA steeg de afgelopen tien jaar met gemiddeld 12% per jaar - hangt nu een stevig prijskaartje. Beleggers waren de afgelopen jaren bereidt maar liefst tussen de 30 en 40 keer de winst te betalen. Het tij lijkt echter te keren en, helaas voor WFM, niet ten goede. Drie winstwaarschuwingen op rij bleek iets te veel van het goede en sinds dit jaar (en met name sinds vorige week) maakte de koers een duikeling van meer dan 30%.
Aan de zijlijn
Traditionele kruideniers als Kroger en Target hebben hun productenaanbod in rap tempo aangepast en bieden inmiddels een groot assortiment biologische producten. Ook nieuwe spelers als Sprouts Farmers Market zorgen voor toenemende concurrentie. Goed voorbeeld doet volgen, zo blijkt maar weer eens.
De vraag is of we inmiddels een goed instapmoment hebben of dat WFM de zure vruchten plukt van het eigen succes. “Organic becomes mainstream”, zei co-CEO John Mackey vorig week al, duidend op de bovengenoemde concurrenten.
Nu er steeds meer kapers op de kust zijn is het de vraag of WFM haar premium waardering kan behouden. Daarnaast is het de vraag wat er met de winstmarges zal gebeuren nu WFM moeilijker onderscheidend is qua producten en concurrentie op prijs overblijft.
Nog maar 25
Afgelopen jaar bedroef de EBITDA marge 9,5% en analisten gaan ervan uit deze op niveau blijft. Ter vergelijking, de EBITDA marge van Ahold bedroeg afgelopen jaar 6,6% en piekte de afgelopen 10 jaar op 7,4%. Het goede nieuws is dat de K/W nog “maar” 25 bedraagt.
Als de beleggers in WFM net zo loyaal zijn als haar klanten dan komt het vast goed. Wij blijven voorlopig aan de zijlijn staan en wachten op betere kansen.
Zo zijn de beste beleggingen misschien wel die beleggingen die je niet doet. Een duurzaam bedrijf hoeft nog geen verantwoorde belegging te zijn.
Het Double Dividend Equity Fund heeft geen positie (gehad) in WFM.