Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Vrijdag de 13e-turbo's

Vandaag is het vrijdag de dertiende. Dat is een gevaarlijke dag, dus bespreek ik een 'gevaarlijk' product, de turbo. Nu heb ik zelf een dubbele turbo op mijn auto en als het regent, of vriest, heeft de auto gevaarlijk veel vermogen voor een voorwielaangedreven auto. Maar om nu te zeggen dat alle turbo’s gevaarlijk zijn gaat wat ver.

Toch kwam de AFM met een rapport over het gevaar van turbo’s. Dit product is, juist omdat het ingewikkeld is, goed omschreven in folders en ander materiaal. Er zijn regelmating informatieavonden en presentaties voor beleggers.

Ik was met Sem van Berkel en nog een paar anderen de eerste in Nederland die eind jaren negentig met een beursgenoteerde barrierwarrant op de markt kwam; de Wesselius Bull- en Bear Warrant. Dit was een voorloper op de turbo. De turbo bestaat ook al heel wat jaren en nu ineens is het gevaarlijk?

Prima deal
Wat mij heeft verbaasd, is dat de sector zelf niet keihard heeft gereageerd op het verhaal van de AFM. Is men bang voor de toezichthouder? Ik kan het me nauwelijks voorstellen, want ik ken de AFM als redelijk en een partij die best de discussie aandurft. Samen met het rapport kwam het nieuws dat de aanbieders van turbo’s, speeders en sprinters met elkaar en de AFM hebben afgesproken dat de kans op het bereiken van het stoploss niveau kleiner moet zijn dan 50%.

Als een hefboomproduct door dit niveau komt, wordt het automatisch opgeheven. Even in lekentaal: een turbo (etc.) heeft een barrièreniveau (stoploss) in zich. Dus in tegenstelling tot een optie of ander recht vervalt je recht niet op een tijdstip maar op een koersniveau. Stel u bent positief op de AEX en wilt profiteren van een stijging, maar als de index niet stijgt, maar omlaag gaat heeft u het recht niet meer.

Op zich een prima deal, helemaal als je, als je het juist hebt, vele malen je inleg kunt krijgen. Nu was het leuke aan turbo’s dat als een product vlak bij de barrière zat, het product heel laag geprijsd werd. Als het weer van de barrière wegging, dan ging de prijs extra hard omhoog. Juist dit effect was leuker en beter dan meedoen in het casino. Nu mag dit niet meer, omdat je geen 50/50 kans hebt als je heel dicht bij de barrière bent.

Koop een straatje
Ik citeer een van de aanbieders: “voorheen hanteerde ABN Amro niet zo’n percentage, maar werd er meer gekeken naar de behoefte van de belegger.” Dus nu kijken ze niet meer wat de belegger wil, maar wat de toezichthouder wil. Hoe hoger de hefboom, hoe kleiner de kans op een positief rendement, stelt de AFM, maar nogmaals: dat was nu juist het leuke van turbo’s en andere afgeleide producten.

Een gokje wagen en een klein bedrag investeren. Door goed je huiswerk te doen met technische analyse en fundamentele analyses, kon je wel degelijk klappers maken en het maakt niet uit dat je een paar keer mis zit omdat je gemakkelijk je verlies kan goedmaken met een winnende trade. Dat komt doordat je verliezen beperkt zijn en je winsten onbeperkt.  Dit lijkt me beter dan een staatslot, waar niemand moeite mee heeft.

Of gaan ze daar verplichten dat je een heel straatje koopt. Hierbij is de kans dat je prijs heb ook groter, maar ze vergeten dat de investering ook veel hoger is. Het beleggingsspel draait niet alleen om kansberekening. Met kansberekening worden schijnzekerheden gecreëerd. Er worden statistieken gebruikt, maar even voor het idee: de kans dat er een bank omviel in 2008 was verwaarloosbaar klein en de kans op een beurscrash in een mensenleven was nog veel kleiner. Als we de modellen moeten geloven,

Crashje tellen
Ik heb in mijn werkzame leven, los van de flashcrash, een beurskrach meegemaakt in 1987, 1989, 1998, IT-crash, 2008, etcetera. Met statistieken kun je doen wat je wilt. De AFM zegt in het onderzoek dat tweederde van de beleggers geld verliest in hogehefboomproducten en dat ze daarom verboden moeten worden.

Andre Kostolany heeft ons geleerd dat de beste manier om ongebreidelde speculatie te stoppen een verlies is. Dus gaan we ervan uit dat een belegger eenmaal een fout maakt en daarna niet meer. En als hij of zij dan toch handelt in deze producten, dan ga ik er vanuit dat ze het bewust doen.

Ja, turbo’s zijn speculatief. Maar dat is geen nieuws. Er waren clowns die alleen met turboportefeuilles vermogensbeheer gingen doen en nu meerdere enorme drama’s achter zich hebben gelaten. Toch kreeg deze firma wel gewoon vergunning van de AFM. Nadat de modelportefeuilles meerdere keren op nul hadden gestaan, beginnen dit soort types gewoon weer van voor af aan. Maar daarmee is het product turbo nog niet slecht.

Beleggersrijbewijs
Ook zijn er in mijn optiek geen grote verschillen tussen turbo’s en CFD’s. Deze laatste producten worden veel aangeboden. Daarbij zijn ze eigenlijk nog veel 'gevaarlijker', omdat ze buiten officiële markten vallen en er vaak door aanbieders op meer manieren aan een trade verdiend wordt. In de spread tussen bied en laat, in rente, dividenden, commissie. Turbo’s zijn gereguleerd en wel transparant

En zijn we tegen gokken? Op de beurs zijn dagopties en weekopties verkrijgbaar. Wat zijn de winstkansen van een dagoptie? En los van de beurs zijn er nog meer partijen die zeer speculatief materiaal aanbieden. Bijvoorbeeld de Optieclub, die je laat gokken met binaire opties. Die heten binair omdat ze of een of nul zijn. Je kunt inzetten op hoger en lager per uur, per dag en deze partij valt niet onder toezicht. Noch van de AFM, noch van de kansspelautoriteit.

Een belegger mag wat mij betreft dus gewoon de turbo kopen die hij wil. Ik ben tegen betutteling van de belegger. Als we dan toch willen dat hij geen gekke dingen doet, dan moeten we het beleggersrijbewijs maar meteen invoeren.


Frank van Dongen is het pseudoniem van vermogensbeheerder en fondsmanager Cees Smit. Hij is algemeen directeur van Today’s Vermogensbeheer en Today’s Tomorrow Fondsbeleggen (For Tomorrow). Smit schrijft zijn columns op persoonlijke titel. Today's is een vergunninghoudende instelling. Today's is bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM) geregistreerd als beleggingsonderneming en beleggingsinstelling. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie is welkom op vandongen@iex.nl.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Frank van Dongen (Cees Smit)

Frank van Dongen is het pseudoniem van vermogensbeheerder en fondsmanager Cees Smit. Hij is algemeen directeur van Today’s Vermogensbeheer en Today’s Tomorrow Fondsbeleggen (For Tomorrow). Today’s is als vergunninghouder geregistreerd is bij de AFM en het DSI. Cees Smit is gespecialiseerd in ingewikkelde derivatenco...

Meer over Frank van Dongen (Cees Smit)

Recente artikelen van Frank van Dongen (Cees Smit)

  1. apr '17 De Show is over: Iedereen bedankt 77
  2. jan '17 Mindf*ck 34
  3. mei '16 De beren krijgen lucht 14

Gerelateerd

Reacties

12 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 13 september 2013 11:57
    de AFM is een waardeloze instelling, laat ze zich maar bezighouden met het onderzoeken van voorkennis bij diverse partijen.
    Het is overduidelijk dat bij verschillende aandelen de koersen omhoog/omlaag gaan terwijl er nog geen nieuws is.
    Kijk nu maar naar de KPN, hier hoor je ze nooit over.
    Want dan moeten ze aan het werk.
  2. [verwijderd] 13 september 2013 12:28
    CFD's zijn door allerlei kenmerken veel risicovoller, mee eens. Belangrijk verschil is verder dat je bij CFD's als belegger met je eigen positie "tegen" de partij waar je ze hebt aangeschaft handelt. De aanbieder heeft zelf ook positie.
    Bij Turbo's heeft de aanbieder in het algemeen een neutrale positie.
  3. [verwijderd] 13 september 2013 12:44
    Hopelijk leest de AFM ook dit artikel en doen ze er iets (positiefs) mee. Zelf ben ik sinds kort ook in de turbomarkt gestapt met voor mij plausibele analyses op basis waarvan ik mijn posities inneem. Ik ben nu nog aan het droogtrainen, maar sta in een maand tijd wel op een rendement van meer dan 20 %. Met andere woorden, als bewust met turbo's wordt omgegaan is het zo gek nog niet. Ik doe mmandelijks ook mee in de staatsloterij, maar hier is het de staat die in de plus staat. Over mijn positie hierin praat ik liever niet.
  4. Duco Douwstra 13 september 2013 13:00
    De Turbo's, Speeders of Sprinters zijn mooie producten met een automatische stoplos. Als ik aandelen koop kunnen deze ook zakken en opties gaan nog harder, zijn duurder en zijn aan tijd gebonden. Risico op verlies is een onderdeel van het beleggen. Maar ik heb met in Turbo's of speeders beleggen vaak meer dan 100% winst behaald, ik praat alleen maar over mijn positieve ervaringen :-}} negatieve zijn er ook heel veel. Maar de AFM is net zoals de DNB verschrikkelijke instellingen. Deze malloten zaten te slapen bij de oplichters van de DSB en de crisis van de SNS. En een beleggersrijbewijs hou eens op hoeveel zogenaamde adviseurs maken zelf winst of benadelen de mensen die vertrouwen in hen hebben. Als iemand het altijd bij het rechte eind heeft en weet wat de beurs gaat doen, dan zetten we hem of haar op een troon in een gouden kooi en volgen we alle adviezen op. Waarom zitten alle huichelaars en oplichters van de DSB en DNB oplichters in de zorg enz. niet achter tralies?
  5. jeff1974 13 september 2013 15:01
    Cees, Gaan ze hier echt mee door, met dat 50/50 verhaal? Dat zou erg jammer zijn, maandelijks gebruik ik €200 om turbo's van 2 cent te kopen. Vaak gaat het mis, soms gaat het goed. Ik vind dit erg leuk en ga hier beheersd en geinformeerd mee om. Gaat dit ook gelden als je vanuit Belgie (Binck) op de AEX handelt?
  6. [verwijderd] 13 september 2013 18:05
    Ik heb net voor €5,52 een CFD van een grondstof gekocht en een profit call verdiend van € 0,68. Dat is meer dan 10%.
    Geen kosten betaald, alleen een spread van € 0,05. (Plus 500)
    Als ik succes blijf houden, kan ik stapje voor stapje meer gaan inleggen.
    Als succes uitblijft, verlies ik ongeveer een halve euro per keer.
    Maakt de AFM zich daar zo'n zorgen om?

  7. [verwijderd] 14 september 2013 00:51
    quote:

    bben schreef op 13 september 2013 18:05:

    Ik heb net voor €5,52 een CFD van een grondstof gekocht en een profit call verdiend van € 0,68. Dat is meer dan 10%.
    Geen kosten betaald, alleen een spread van € 0,05. (Plus 500)
    Als ik succes blijf houden, kan ik stapje voor stapje meer gaan inleggen.
    Als succes uitblijft, verlies ik ongeveer een halve euro per keer.
    Maakt de AFM zich daar zo'n zorgen om?

    Dit gaat over turbo's niet over reclame maken voor malafide CFD brokers.
12 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links