De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft een onderzoek gedaan naar turbo’s. In aanloop naar dit onderzoek schreef Marcel Tak hier een column over. Toezichthouder Kris Marx geeft als gastauteur op IEX zijn reactie op die column en de conclusies van het vandaag gepubliceerde AFM-onderzoek naar hefboomproducten.
Turbobetutteling, of: hoe duidelijk zijn turbo’s eigenlijk? Zijn turbo’s wel geschikt om via het advieskanaal verkocht te worden? Als AFM betwijfelen wij dat. Ze zijn namelijk ongeschikt voor vermogensplanning op de lange termijn en voor beleggers die hun geld op korte termijn nodig hebben voor hun pensioen of studie van de kinderen.
Met veel interesse hebben wij dan ook AFM, stop de turbobetutteling van Marcel Tak gelezen. In de column staan een aantal interessante punten. Allereerst spreekt Tak de vrees uit dat de AFM waarschijnlijk over turbo’s even “ongelukkig” zal oordelen als over synthetische indextrackers.
Het gaat er dan vooral om dat de AFM heeft aangegeven synthetische indextrackers te complex te vinden om zonder advies verkocht te worden. Voor de gemiddelde belegger zijn ook turbo’s niet eenvoudig te begrijpen.
Overduidelijk duidelijk
De verkoop via het zelfbedieningskanaal moet dan ook zorgvuldig gebeuren. Alle belangrijke aspecten van de werking, kosten en risico’s moeten overduidelijk duidelijk worden uitgelegd.
Bij turbo’s zit de complexiteit in het goed kunnen begrijpen van de hefboomwerking in combinatie met marktbewegingen en welk risico beleggers daardoor precies lopen.
Wij zijn daarom blij dat de aanbieders van turbo’s hebben besloten een website op te richten, waar niet-commerciële informatie over de werking van deze producten wordt gegeven. Hier zal vooral de werking van de hefboom worden toegelicht.
Dit is wellicht ook voor de meer ervaren belegger relevant, omdat het ook inzicht geeft in wat de hefboomwerking nu precies doet met de theoretische kans op een positief rendement.
Beperkte kennis
Uiteraard is dit op basis van historische gegeven en kan hier dus geen zekerheid worden geboden, maar het geeft wel aan dat de hefboomwerking in combinatie met de stoploss gecompliceerder is dan in de column wordt beschreven.
“Handelaren in turbo's weten heel goed hoe de instrumenten werken (...)”, schrijft Tak. Voor een deel van de beleggers zal dit zeker gelden. Maar voor een groot deel ook niet. Wij hebben representatief onderzoek gedaan onder zestig turbobeleggers. Zij verwachten 20,9% rendement te behalen de komende drie jaar, terwijl zij gemiddeld 5,0% hebben behaald de afgelopen tijd. Het begrip van enkele turbotermen bleek beperkt.
Daarnaast hebben we gegevens van distributeurs in Nederland mogen ontvangen, waaruit bleek dat ongeveer tweederde van de beleggers tweederde van hun inleg verliest. (Hierin zijn de beleggers die geen transacties verrichten (buy and hold) overigens niet meegenomen.)
Tot slot: de AFM is er voor een eerlijke en transparante financiële markt. Ook voor beleggen met een hefboom is plek op die markt. De stappen die de aanbieders nu zetten zorgen ervoor dat beleggers beter worden geïnformeerd, maar ook dat de producten een redelijker risico hebben.
De maatregelen die zij nemen worden uiteraard nog geëvalueerd. Zo pragmatisch moeten we dan ook weer zijn.
Volg ook het live verslag van IEX via Twitter van de bevindingen
vanuit het AFM-hoofdkwartier in Amsterdam.