"Deze uitvinding behelst een nieuw type versnellingsbak met een bijzondere constructie. Het principe houdt in dat bij het schakelen gebruikgemaakt wordt van middelpuntvliegende en axiale krachten, welke ontstaan door een schuine stand van de tandwielen", lees ik op Wikipedia over Antonov.
Nou, die "middelpuntvliegende en axiale krachten" waren sinds 1997, toen Antonov naar de beurs ging, vooral van toepassing op de koers. Die heeft alle standen gezien die u maar bedenken kan, om uiteindelijk op 0,01 euro te eindigen. Vandaag is de laatste handelsdag in Antonov, einde van een tijdperk
Die versnellingsbak is er er nooit van gekomen, laat staan verkocht. Al die jaren moesten belegggers het doen met de belofte van, containerschepen vol persberichten over met welke autofabrikant er nu werd werd gepraat en vooral aandelen. Nieuwe aandelen. Nog meer nieuwe aandelen. Heel veel nieuwe aandelen.
IEX denkt melancholisch terug aan vooral de jaren 2000-2005 ofzo, toen Antonov net zo hot was als TomTom nu. Met name op het forum woedde permanent oorlog tussen believers en non-believers. Nu worden daar de wonden gelikt en krijgen "ze", AFM, VEB en verder iedereen die ze zijn vergeten De Schuld.
Helaas heb ik niet zo snel de hele grafiek van Antonov bij de hand (klassiek technisch gevalletje steun op nul) , maar deze geeft een idee. Dag Antonov, het waren bijzondere jaren. Veel van geleerd!
De echte diehards hoeven echter niet te treuren, want een paar jaar geleden verkaste Antonov naar Deutsche Börse (van de notering op London Stock Exchange is ook al een tijdje niets meer vernomen). Hoewel... De Bloomberg koersenpagina verraadt niet echt een swingende tent.