Gezonde voeding
De markt voor duurzaam geproduceerde voeding groeit al jaren stormachtig. Steeds meer mensen gaan bewuster met voeding om en kiezen vaker voor eerlijke producten . Waardoor de trend gezonde voeding zeker in Noord-Amerika en Europa steeds belangrijker wordt.
Zo is de snel groeiende Nederlandse supermarktketen Marqt, die in de Randstad opereert, een duidelijk voorbeeld dat de trend gezonde voeding steeds meer consumenten aanspreekt. Marqt verkoopt kleinschaliger en eerlijker geproduceerd voedsel.
Marqt heeft bij lange na nog niet de om-vang van de Albert Heijn-keten. Maar bij Albert Heijn en andere voedingsketens worden ze wel nerveuzer. Want de groep consumenten die voor biologisch en fair trade -voeding kiest groeit hard.
Grote zorgen
En bij de Amerikaanse hamburgerketen McDonald’s maken ze zich werkelijk grote zorgen. De zogeheten millennials, jongeren tot dertig jaar, kiezen massaal voor nieuwere ketens die gezonder en duurzamer geproduceerd voedsel bieden.
Zoals Chipotle Mexican Grill, dat gigantisch in koers steeg de afgelopen jaren.
Verschillende onderzoeksbureaus verwachten dat de trend gezonde voeding stormachtig zal blijven groeien de komende jaren.
Afhankelijk van het productsegment (zoals biologisch vlees, verpakte voedingsmiddelen of duurzaam geproduceerde thee en koffie) gaat het Amerikaanse onderzoeksbureau Grand View Research uit van een gemiddelde jaarlijkse groei tussen 2014 en 2020 van 12,5% tot 39,6%.
Kansen voor beleggers
Als belegger is gezonde voeding een trend die kansen biedt. Want voedingsbedrijven die volledig inzetten op deze trend hebben het tij mee. Dergelijke beursgenoteerde ondernemingen vinden we vooral in de Verenigde Staten. Maar ook in Frankrijk, Canada, Australië en Nederland.
Het Nederlandse voedingsconcern Wessanen focust bijvoorbeeld nu helemaal op biologische voeding. Wessanen doet het de afgelopen drie jaar heel goed op de beurs, met een koerswinst van circa 198%!
Amerikaanse ondernemingen als Keurig Green Mountain (fair trade-koffie) en Hain Celestial (organic food en verantwoorde personal care- producten) presteren ook prima over die periode: respectievelijk +156% en +173%.
Spreiden!
Natuurlijk presteren niet alle aandelen die binnen deze trend passen zo spectaculair. Juist daarom is het zaak breed te spreiden. Het is zonde als u een interessante trend hebt geïdentificeerd dat het rendement achterblijft omdat de gekochte aandelen het minder goed doen dan de brede trend.
Voor beleggers die verwachten dat de trend gezonde voeding zich de komende jaren krachtig zal blijven ontwikkelen heeft Trend Invest de breed gespreide Trend Gezonde voeding samengesteld.
In die Trend zijn 19 toonaangevende aandelen opgenomen. Onder meer de hierboven genoemde aandelen:
Chipotle Mexican Grill
Keurig Green Mountain
Hain Celestial
Wessanen
Verder: Naturex, een Franse producent van natuurlijke ingrediënten voor de voedingsmiddelen-, farmaceutische- en cosmetische industrie en Bellamy’s Australia. Een Australische producent van onder meer gecertificeerde organische voeding en organische babyvoeding.
Instappen in deze Trend kan al vanaf 2500 euro.
Meer Beleggingsideeën van Trend Invest