KPN wil verder als één merk, maar stuit in dit proces op verzet binnen de eigen onderneming. Ook de komst van de nieuwe topvrouw zorgde voor enige onrust.
Begin dit jaar werd duidelijk dat KPN zich wil herstructureren door middel van een interne merkenfusie. Volgens KPN heeft dit besluit voornamelijk te maken met het creëren van een strategisch sterkere merknaam, maar ook kostentechnisch ziet het Nederlandse telecombedrijf de nodige voordelen.
Intern verzet
In mei werd dochteronderneming Telfort al samengevoegd met KPN, wat het telecombedrijf mogelijk enige tienduizenden klanten kostte.
Bij dochteronderneming XS4ALL is er veel verzet tegen de plannen van KPN. Zowel klanten als personeel van de internetprovider vrezen dat door de fusie XS4ALL zijn unieke identiteit als internetpionier verliest. Het bedrijf heeft privacy en vrije modemkeuze hoog in het vaandel staan en wordt al jaren geprezen om de kwaliteit van zijn dienstverlening.
De ondernemingsraad van XS4ALL heeft laten weten dat een gang naar de rechtbank niet wordt geschuwd om te zorgen dat de fusie wordt afgeblazen. Het is afwachten wat de uitkomst van deze strijd tussen KPN en XS4ALL wordt.
Top in opspraak
Per 1 december 2019 zou de nieuwe topvrouw Dominique Leroy aantreden bij KPN. Zij zou Maximo Ibarra vervangen, die wegens privéomstandigheden al na anderhalf jaar vertrok bij het telecombedrijf.
Leroy is echter in opspraak geraakt. Justitie in België is in samenwerking met de Belgische beurswaakhond (FSMA) een onderzoek gestart naar het mogelijk handelen met voorkennis door Leroy.
Voordat Leroy haar overstap van Proximus naar KPN bekendmaakte, verkocht zij in augustus haar aandelenpakket in het Belgische telecombedrijf ter waarde van 285.000 euro. Na de bekendmaking van deze overstap daalde de aandelenkoers van Proximus. Leroy zou al in juni zijn benaderd door KPN.
Het onderzoek is nog in volle gang, waardoor de uitkomst op het moment van schrijven nog onbekend is. Vanwege de timing en duur van het proces heeft KPN op 30 september de benoeming van Leroy als de nieuwe topvrouw ingetrokken.
Matige resultaten
Naast de hiervoor genoemde strubbelingen stonden de resultaten van KPN de afgelopen periode onder druk. Over het tweede kwartaal daalde de omzet van KPN op jaarbasis met 3,1 procent naar 1,4 miljard euro.
Volgens KPN zou dit voornamelijk het gevolg zijn van de huidige concurrentie binnen de mobiele telecommarkt en door minder hardware-inkomsten. De nettowinst van het telecombedrijf kwam op jaarbasis 9,8 procent lager uit op 142 miljoen euro. Onder andere de herstructureringskosten van circa 12 miljoen euro hebben de winst volgens KPN gedrukt.
Op 25 oktober presenteert KPN zijn resultaten over het derde kwartaal en wordt duidelijk of het telecombedrijf zich heeft weten te herstellen.
Investeringsidee: KPN
Op dit moment (30-09-2019) staat de aandelenkoers van KPN op 2,86 euro. Ondanks het volatiele verloop van de koers in de afgelopen periode staat het aandeel 25 procent hoger ten opzichte van een jaar geleden (en ook ongeveer 15 procent hoger dan 5 jaar geleden).
De toekomstige koers van het aandeel is onderhevig aan verscheidene politieke, industriële en sectorspecifieke alsmede economische factoren. Beleggers zouden rekening moeten houden met deze risico’s wanneer zij hun investeringsbeslissingen nemen. Ontwikkelingen kunnen op ieder moment anders zijn dan waar beleggers op rekenen, wat kan resulteren in kapitaalverliezen.
Mis nooit meer een investeringsidee. Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief van Vontobel!
Vontobel producten op KPN zijn verkrijgbaar bij DEGIRO.
KPN BEST Turbo Long
KPN BEST Turbo Long
KPN BEST Turbo Short
KPN BEST Turbo Short
Ontdek Vontobels productaanbod op www.beursproducten.vontobel.com/NL/NL.