Facebook zag het afgelopen kwartaal de winst dalen door boetes en extra investeringen vanwege het Cambridge Analytica dataschandaal. Wie voorbij deze tegenslagen kijkt ziet echter dat het aantal gebruikers nog altijd toeneemt en de advertentie-inkomsten stijgen.
Facebook exploiteert naast zijn eigen socialmediaplatform ook Instagram en WhatsApp. In totaal gebruiken maandelijks wereldwijd 2,7 miljard mensen een van deze platformen.
Kosten
Het Amerikaanse bedrijf waarschuwde eerder dit jaar al dat de winst in het tweede kwartaal lager zou uitvallen dan verwacht. Uiteindelijk daalde het nettoresultaat van Facebook op jaarbasis met 49 procent naar 2,6 miljard dollar. De belangrijkste oorzaak hiervan is dat de kosten met 66 procent stegen tot 12,3 miljard dollar.
De toegenomen kosten zijn onder andere het gevolg van een schikking van 5 miljard dollar die Facebook trof met de Amerikaanse FTC (Federal Trade Commission) in het privacyschandaal rondom Cambridge Analytica. Daarnaast heeft Facebook extra kosten gemaakt voor het herzien van zijn eigen privacybeleid.
Afgewacht moet worden of deze investeringen afdoende zijn en of er mogelijk nog meer boetes volgen. Diverse overheden willen namelijk nieuwe regels opstellen voor technologiegiganten.
Hogere omzet en advertentie-inkomsten
Ondanks deze financiële tegenslagen lijkt Facebook zich vooralsnog weinig zorgen te maken over zijn eigen prestaties.
De omzet steeg over het tweede kwartaal op jaarbasis met 28 procent naar 16,9 miljard dollar. Een groot deel van deze toename is te danken aan hogere advertentie-inkomsten. De interesse van bedrijven om te adverteren op Facebook is te danken aan het nog altijd groeiende aantal actieve gebruikers.
Het aantal maandelijkse gebruikers steeg op jaarbasis met 8 procent naar 2,41 miljard. Daarmee is Facebook nog altijd het grootste socialemedianetwerk ter wereld.
Uiteindelijk steeg de winst per aandeel van Facebook exclusief eenmalige lasten met 41 procent en verbeterde de kaspositie op jaarbasis met 8 miljard dollar tot bijna 49 miljard dollar.
Nieuwsbron
Uit onderzoek van Pew Research blijkt dat Facebook in het online nieuwssegment een dominante speler is. Ongeveer 43 procent van de Amerikanen geeft aan Facebook als nieuwsbron te gebruiken. Opvallend genoeg geven dezelfde ondervraagden ook aan het nieuws dat ze lezen op sociale media lang niet altijd als geloofwaardig te beschouwen.
Facebook gaat in ieder geval nog meer inzetten op het delen van nieuwswaardige informatie. Afgewacht moet worden of het bedrijf zijn dominante positie weet vast te houden. Concurrenten zetten zich namelijk met succes in om zich eveneens te positioneren als nieuwsbron.
Zo heeft Twitter de afgelopen periode geïnvesteerd in relevantere nieuwscontent voor zijn individuele gebruikers en is ook Snap bezig met het verbeteren en uitbreiden van zijn nieuws. Snap is hiervoor onder andere een samenwerking aangegaan met nieuwsuitgevers The Wall Street Journal en The Washington Post.
De koers van het aandeel Facebook is sinds de publicatie van de tweedekwartaalcijfers zo'n 10 procent gedaald en staat momenteel op 185,67 dollar. Ten opzichte van begin dit jaar staat de aandelenkoers meer dan 35 procent hoger.
Let op
De toekomstige koers van het aandeel is onderhevig aan verscheidene politieke, industriële en sectorspecifieke alsmede economische factoren. Beleggers zouden rekening moeten houden met deze risico’s wanneer zij hun investeringsbeslissingen nemen. Ontwikkelingen kunnen op ieder moment anders zijn dan waar beleggers op rekenen, wat kan resulteren in kapitaalverliezen.
Mis nooit meer een investeringsidee. Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief van Vontobel!
Vontobel producten op Facebook zijn verkrijgbaar bij DEGIRO.
Investeringsidee Facebook
FB BEST Turbo Long
FB BEST Turbo Long
FB BEST Turbo Short
FB BEST Turbo Short
Ontdek Vontobels productaanbod op www.beursproducten.vontobel.com/NL/NL.