Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Connect / branded content

Wat is dit?
Connect is het branded contentplatform van IEX Media, waar we beleggingsprofessionals en beleggers met elkaar in contact brengen. Connect-content wordt u aangeboden door onze partners. Sluit
Connect label

Investeringsidee: Air France-KLM

Investeringsidee: Air France-KLM

Air France-KLM heeft een turbulente periode achter de rug, maar de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij kijkt met vertrouwen vooruit.

Air France-KLM kende een moeilijke start van het jaar. Allereerst woedde er een machtsstrijd tussen de nieuwbakken topman van Air France-KLM Ben Smith en de topman van KLM, Pieter Elbers. Smith zou gedreigd hebben om de herbenoeming van Elbers te blokkeren, maar inmiddels lijkt de vrede te zijn getekend tussen beide heren.

Daarnaast nam de Nederlandse overheid eind februari onverwachts een belang van circa 12,7 procent in Air France-KLM en breidde dit niet veel later uit tot 14 procent. De Franse overheid had al een belang van eveneens 14 procent in de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij. Met het aandelenbelang wil de Nederlandse overheid naar eigen zeggen de belangen voor de binnenlandse economie waarborgen.

Zwak eerste kwartaal

Verder moet Air France-KLM zich herstellen van een moeilijk eerste kwartaal. Deze periode is traditiegetrouw het zwakste kwartaal voor de luchtvaartsector, maar was nu nog zwaarder door toegenomen concurrentie en hogere kosten. Zo namen over het eerste kwartaal de brandstofkosten voor Air France-KLM met 140 miljoen euro toe tot 1,2 miljard euro.

De Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij zag het aantal passagiers op jaarbasis wel stijgen met 3 procent tot 22,7 miljoen, maar de bezettingsgraad daalde met 0,3 procentpunt. De omzet kwam uit op 5,99 miljard euro en onder de streep resteerde een nettoverlies van 320 miljoen euro.

Verwachtingen herhaald

Voor de komende periode rekent Air France-KLM op een herstel van de resultaten en verwacht dat de kosten per stoel per gevlogen kilometer dalen.

Dit denkt de luchtvaartmaatschappij onder meer te realiseren door een hoger rendement op de intercontinentale vluchten. Vorig jaar werd Air France-KLM nog geconfronteerd met stakingen, wat leidde tot hogere kosten. Tegelijkertijd wil de luchtvaartmaatschappij korte vluchten beter laten renderen en daarom snijdt dochtermaatschappij Air France in de capaciteit. De komende twee jaar wordt de capaciteit op korte vluchten met 15 procent gereduceerd.

Of de totale kosten voor Air France-KLM daadwerkelijk dalen hangt ook af van de ontwikkeling van de brandstofprijzen. De afgelopen periode daalde de olieprijs tot bijna het laagste niveau van de afgelopen twaalf weken, mede omdat de Amerikaanse olievoorraden hoog blijven en analisten vrezen dat de vraag zwak blijft. Afgewacht moet worden hoe de olieprijzen zich in de komende periode zullen ontwikkelen.

Koersschommelingen

De eerstekwartaalcijfers konden beleggers niet bekoren en resulteerden erin dat de koers de afgelopen weken met ruim 20 procent is gedaald en op dit moment 8,12 euro bedraagt.

Topman Smith lijkt in ieder geval alle vertrouwen te hebben in een herstel van de luchtvaartmaatschappij. Nieuwssite WanSquare meldde namelijk halverwege mei dat Smith 50.000 aandelen Air France-KLM zou hebben gekocht voor een prijs van 8,61 euro per aandeel. De aankoop zou niet gerelateerd zijn aan de variabele beloningen van Smith. Afgewacht moet worden of de aandelenkoers zich in de komende periode inderdaad gaat herstellen.

De toekomstige koers van het aandeel is onderhevig aan verscheidene politieke, industriële en sectorspecifieke alsmede economische factoren. Beleggers zouden rekening moeten houden met deze risico’s wanneer zij hun investeringsbeslissingen nemen. Ontwikkelingen kunnen op ieder moment anders zijn dan waar beleggers op rekenen, wat kan resulteren in kapitaalverliezen.

Vontobelproducten op Air France-KLM zijn verkrijgbaar bij DEGIRO.

Investeringsidee: Air France-KLM

 
Ontdek Vontobels productaanbod op www.beursproducten.vontobel.com/NL/NL.


Bank Vontobel Europe AG is een internationaal actieve Zwitserse private banking-organisatie, gespecialiseerd in vermogensbeheer voor gerenommeerde particuliere en institutionele klanten. Dit document dient enkel ter informatie en is geen voorstel of aanbod tot het aankopen of verhandelen van de beschreven financiële instrumenten en is geen beleggingsadvies.

Disclaimer Vontobel
Deze informatie is noch een beleggingsadvies, noch een aanbeveling voor een belegging of beleggingsstrategie, maar een aankondiging. De volledige informatie over de effecten, in het bijzonder de structuur en risico's in verband met een belegging, wordt beschreven in het basisprospectus en de definitieve voorwaarden. De documenten en het document met essentiële essentieel informatiedocument worden gepubliceerd onder de productlink en op de website van de uitgevende instelling, Vontobel Financial Products GmbH, Bockenheimer Landstrasse 24, 60323 Frankfurt am Main, Duitsland, prospectus.vontobel.com. Effecten zijn producten die niet eenvoudig en misschien moeilijk te begrijpen zijn.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links