Uit de recent gepresenteerde vierdekwartaalcijfers en jaarcijfers over heel 2017 blijkt dat PostNL voor een belangrijk keerpunt staat. Met name dankzij de succesvolle prestaties binnen de markt voor pakketbezorging in heel Europa, wist PostNL 2017 met groene cijfers af te sluiten.
De teruglopende volumes en omzet binnen de postmarkt drukken echter het bedrijfsresultaat, met als gevolg dat het aandeel begin maart flink onderuit ging op de Amsterdamse beurs. In ruim een week tijd (van 23 februari t/m 5 maart) daalde de koers met maar liefs 20%.
Dalende volumes postmarkt
De volumes van PostNL binnen de Nederlandse postmarkt daalden over heel 2017 met 9,9%, waardoor de omzet uit deze sector met 5% daalde tot €1,7 miljard. Ook de reeds doorgevoerde kostenbesparingen van €56 miljoen in 2017 konden het bedrijfsresultaat van PostNL niet verbeteren.
De teruglopende postmarkt wordt in de eerste plaats veroorzaakt door de digitalisering van documentatie en communicatie. Hierdoor wordt er minder brievenpost verstuurd. Daarnaast is de concurrentie in korte tijd aanzienlijk gegroeid binnen deze markt als gevolg van nieuwe wetgeving. Zo stelde de Nederlandse ACM (Autoriteit Consumenten Markt) PostNL halverwege 2017 verplicht om ook andere postbezorgers toegang te geven tot hun sorteer- en bezorgnetwerk.
Voor PostNL is het duidelijk dat de huidige universele postbezorging als mede het onderhoud van alle brievenbussen en postkantoren op de schop moet om nog uit de kosten te kunnen komen. Binnenkort start het postbedrijf daarom gesprekken met de Nederlandse overheid, vakbonden en andere belanghebbenden over de toekomst van de postbezorging.
PostNL verlangt voornamelijk meer vrijheid om te kunnen consolideren met andere partijen. De noodzaak hiervoor wordt eveneens groter wanneer wereldspelers als DHL, FedEx en UPS vrij spel zouden krijgen binnen Europa.
Snelle ontwikkelingen e-commerce
Dankzij de snelle ontwikkelingen op het gebied van e-commerce weet PostNL goed in te spelen op de groeiende markt voor pakketbezorging. Over heel 2017 zag het postbedrijf de volumes stijgen met 17% en steeg de omzet mee met 14,8% naar €1,1 miljard.
In België nam het volume op jaarbasis zelfs toe met 35% ten opzichte van 2016. Inmiddels draagt e-commerce al voor 38% bij aan de totale omzet van PostNL. Dit percentage zou in 2018 verder kunnen stijgen.
Naast de Benelux wil PostNL met zijn pakketbezorging ook groeien in met name Duitsland en Italië. Afgewacht moet worden hoe deze markten zich in de komende periode zullen ontwikkelen.
De totale omzet van PostNL over heel 2017 steeg op jaarbasis met 2,4% tot €3,49 miljard. Het onderliggende bedrijfsresultaat daalde over dezelfde periode met 8,16% naar €225 miljoen. De vraag is of PostNL de omzetgroei door pakketbezorging weet vast te houden en of er een kostenefficiënte oplossing komt voor de krimpende postmarkt.
Risicovol
Om een slag om de arm te houden heeft het bedrijf zijn doelstellingen voor de komende jaren wel teruggeschroefd, wat heeft geleid tot een sterke koersdaling. Een meerderheid van de analisten heeft een koopadvies afgegeven voor PostNL.
De toekomstige aandelenkoers is onderhevig aan verscheidene politieke, industriële en sectorspecifieke alsmede economische factoren. Beleggers zouden rekening moeten houden met deze risico’s wanneer zij hun investeringsbeslissingen nemen. Ontwikkelingen kunnen op ieder moment anders zijn dan waar beleggers op rekenen, wat kan resulteren in kapitaalverliezen.
Vontobel producten op PostNL zijn verkrijgbaar bij DEGIRO.
Investeringsidee: PostNL
Ontdek Vontobel’s productaanbod op www.beursproducten.vontobel.com/NL/NL
Meer Beleggingsideeën van
Bank Vontobel Europe AG