Air France-KLM legt de focus op kostenreductie om verdere groei in een onzekere markt te realiseren.
Air France-KLM behoort tot een van de marktleiders binnen de luchtvaartmarkt. De Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij beschikt over een van de grootste vliegnetwerken binnen Europa en daarbuiten, met in totaal 129 lange afstandsvluchten.
De meeste van deze vluchten landen of vertrekken vanaf de Amsterdam Schiphol en Paris CDG. Deze twee internationale vliegvelden behoren beide tot de top vier grootste vliegvelden van Europa.
Air France-KLM opereert in alle belangrijke luchtvaartmarkten, waarbij de omzet uit deze markten redelijk gelijk verdeeld is. Geen van de markten is goed voor meer dan een derde van de totale omzet van de groep.
Portfolio
Het portfolio van de luchtvaartmaatschappij bestaat uit sterke merken die allen voordeel halen uit hun uitstekende reputatie wereldwijd. Het nieuwste merk van het bedrijf is Joon, een low-budget dochteronderneming van Air France dat zich voornamelijk richt op langeafstandsvluchten vanuit Frankrijk.
De groep verwacht dat Joon de groei verder zal stuwen, door het handhaven van routes met een lage winstgevendheid en het herintroduceren van afgestoten routes. Bovendien gebruikt Air France-KLM Joon als testcase voor nieuwe diensten, technologieën, cateringmogelijkheden en cabine designs.
Binnen de markt voor kort afstandsvluchten heeft de luchtvaartmaatschappij eveneens sterke vooruitgang geboekt met Transavia. Deze maatschappij is marktleider binnen de markt voor low-budget vluchten in Frankrijk en Nederland. Transavia vervoerde over het eerste halfjaar van 2018 meer dan 7,3 miljoen passagiers. In vergelijking met het eerste halfjaar van 2017 is dit een toename van 7,4%.
Koersverwachting
In 2018 bood Air France-KLM ruim 314 bestemmingen in meer dan 116 landen aan, inclusief 78 nieuwe routes. Toch blijven de vooruitzichten onzeker door de wereldwijde geopolitieke spanningen en de stijgende brandstofprijzen.
Ondanks dat de kerosinekosten voor Air France-KLM over heel 2018 naar verwachting met 450 miljoen euro zullen toenemen, rekent de groep erop dat de totale netto schuld verder wordt teruggebracht.
De koers van Air France-KLM is flink gekelderd als gevolg van de stakingen in Frankrijk eerder dit jaar. Deze hebben uiteindelijk over het eerste halfjaar van 2018 een negatief effect op de omzet gehad van 355 miljoen euro. Sindsdien is de koers van het aandeel echter weer gestegen.
De toekomstige koers is onderhevig aan verscheidene politieke, industriële en sectorspecifieke alsmede economische factoren. Beleggers zouden rekening moeten houden met deze risico’s wanneer zij hun investeringsbeslissingen nemen. Ontwikkelingen kunnen op ieder moment anders zijn dan waar beleggers op rekenen, wat kan resulteren in kapitaalverliezen.
Vontobel producten op Air France-KLM zijn verkrijgbaar bij DEGIRO.
Investeringsidee Air France-KLM
Ontdek Vontobel's productaanbod op www.beursproducten.vontobel.com/NL/NL.
Meer Beleggingsideeën van
Bank Vontobel Europe AG