Waar andere retailers rondom Black Friday een vlakke of matige omzetontwikkeling zagen, verbrak Amazon dit jaar opnieuw een omzetrecord. Een groot deel van Amazon’s omzetstijging valt daarbij toe te schrijven aan toenemende inkomsten uit wederverkopers via zijn eigen online marktplaats, wat de Amerikaanse webwinkelgigant op steeds meer kritiek komt te staan.
Traditiegetrouw is de periode vanaf het koopjesfestijn Black Friday tot aan de feestdagen een belangrijke graadmeter voor retailers. Door de wereldwijde coronapandemie verliep deze periode zowel in 2020 als 2021 anders. Door zowel oplopende kosten voor productie en grondstoffen als door leveringsproblemen zien economen dat de jaarlijkse koopjesgekte dit jaar bijvoorbeeld eerder begon en waarschijnlijk ook langer doorloopt.
Door dezelfde uitdagingen konden retailers minder hoge kortingen bieden ten opzichte van voorgaande jaren. Uit data van Adobe Analytics bleek bovendien dat Amerikanen tijdens het online koopjesfestijn Cyber Monday met een totale omzet van $10,7 miljard, circa 1,4% minder hadden uitgegeven op deze dag dan vorig jaar. Ook tijdens Black Friday viel op jaarbasis de totale omzet van $8,9 miljard iets lager uit.
Amazon trekt zich niets aan van macro-economische ontwikkeling
Opvallend genoeg gaat Amazon tegen de negatieve markttrend in en noteerde naar eigen zeggen een recordomzet. De webwinkelgigant geeft echter nog geen financiële details hierover vrij. Deze volgen pas begin volgend jaar, met de publicatie van de vierdekwartaalcijfers. Volgens Amazon verkochten vooral elektronicaproducten goed. Datatechbedrijf Numerator laat zien dat Amazon bovendien 17,7% van alle Black Friday-aankopen voor zijn rekening nam. Dat meer Amerikanen hun Black Friday-aankopen bij Amazon doen, kan verklaard worden door het feit dat de productprijzen van de webwinkelreus dit jaar gemiddeld 14% lager waren ten opzichte van andere retailers.
Snelgroeiende omzet uit marktplaats en wederverkopers
De omzetstijging bij Amazon valt niet alleen toe te schrijven aan de toegenomen verkopen. Naast de directe verkoop van eigen goederen, dient Amazon ook als platform voor kleinere retailers en tussenpartijen. Uit onderzoek door ‘Institute for Local Self-Reliance’ blijkt dat de vergoeding die Amazon gemiddeld per wedervekoper hiervoor krijgt is opgelopen naar 34%. Deze verkopen zouden daarmee nu zelfs de belangrijkste inkomstenbron voor Amazon vormen.
Over heel 2021 zou Amazon volgens datzelfde onderzoek zo’n $121 miljard hebben verdiend aan zijn marktplaats. Dat is een verdubbeling van de $60 miljard over 2019. De omzet uit retailers betreft niet alleen de verkoopvergoeding, maar ook advertentie-inkomsten. Zo kunnen verkopers betalen voor extra advertenties en verkoopmogelijkheden.
Critici wijzen erop dat dergelijke opties minder vrijblijvend zijn voor aangesloten retailers dan Amazon doet voorkomen. Zonder deze extra betaalde advertentiemogelijkheden zouden retailers aanzienlijk minder verkopen via Amazon en krijgen concurrenten een onevenredig groot voordeel. Inmiddels heeft Italië Amazon om dezelfde reden aangeklaagd wegens machtsmisbruik en een boete opgelegd van €1,13 miljard. Amazon is in beroep gegaan tegen de boete en vooralsnog is daarom onzeker of de Amerikaanse webwinkelgigant deze inderdaad moet voldoen.
Ook vanuit andere Europese landen is er kritiek op het marktplaatssysteem van Amazon, waardoor nieuwe toekomstige boetes en rechtszaken niet zijn uit te sluiten. Daarnaast heeft Amazon ook te maken met interne onrust. Zo vond er tijdens Black Friday onder personeel een grootscheepse staking plaats.
Koersontwikkeling
De aandelenkoers van Amazon is sinds half november iets teruggelopen, maar staat momenteel (21.12.2021) nog altijd nog altijd ruim 4% hoger dan vorig jaar.
De toekomstige koers van het aandeel is onderhevig aan verscheidene politieke, industriële en sectorspecifieke alsmede economische factoren. Beleggers zouden rekening moeten houden met deze risico’s wanneer zij hun investeringsbeslissingen nemen. Ontwikkelingen kunnen op ieder moment anders zijn dan waar beleggers op rekenen, wat kan resulteren in kapitaalverliezen.
Mis nooit meer een investeringsidee. Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief van Vontobel!
Vontobel-producten op Amazon zijn verkrijgbaar bij DEGIRO.
Investeringsidee: Amazon
AMZN BEST Turbo Short
AMZN BEST Turbo Long
AMZN BEST Turbo Long
AMZN BEST Turbo Long
Ontdek Vontobels productaanbod op Beursproducten.vontobel.com.