Over het tweede kwartaal van dit jaar noteerde Facebook wederom indrukwekkende groeicijfers. Hoewel dergelijke berichtgeving over de prestaties van Facebook bijna als vertrouwd voelen, maakt het techbedrijf zich zorgen over de impact van de nieuwe anti-advertentietrackingsoftware van Apple. Hierdoor zou Facebook zijn advertentie-inkomsten flink kunnen zien teruglopen.
Facebook noteerde over het afgelopen kwartaal een omzetstijging van 65 procent op jaarbasis tot 29 miljard dollar. Het Amerikaanse social mediaplatform versloeg hiermee zelfs de verwachtingen van analisten. De advertentie-inkomsten waren goed voor 28,5 miljard dollar en de winst verdubbelde op jaarbasis naar 10,3 miljard dollar. Voor beleggers resulteerde dit eveneens in een verdubbeling van de winst per aandeel naar 3,61 dollar. Facebook, dat naast zijn eigen gelijknamige platform ook Instagram en Whatsapp in handen heeft, zag het aantal dagelijks actieve gebruikers ten opzichte van vorig jaar met 7 procent toenemen naar 1,91 miljard.
De toename van de advertentie-inkomsten was te danken aan een gemiddelde prijsstijging per advertentie van 47 procent op jaarbasis. Ook werden er 6 procent meer advertenties verkocht ten opzichte van het tweede kwartaal vorig jaar. Facebook geeft aan dat ook in het resterende jaar de advertentieprijzen verder verhoogd zullen worden.
Facebook verwacht tegenwind
Wat betreft de outlook voor de rest van 2021 verwacht Facebook dat de omzetgroei zal teruglopen. Het Amerikaanse techbedrijf geeft aan dat de vergelijkingsbasis met de grootste impact door Covid-19 in de komende kwartalen zal wegvallen. Nog belangrijker is de recente introductie van anti-advertentietrackingsoftware door Apple, welke naar verwachting een negatieve impact op de advertentie-inkomsten zal hebben. Dit betekent namelijk dat iPhone-gebruikers de advertenties van Facebook voortaan kunnen weigeren. Het blijft natuurlijk afwachten wat het daadwerkelijke effect hiervan gaat zijn voor de primaire omzetbron van Facebook.
Een andere tegenslag voor Facebook betreft de overname het CRM-bedrijf Kustomer. De Europese Commissie heeft zijn onderzoek naar de overname uitgesteld tot 15 december. De overname van Kustomer zou Facebook de mogelijkheid geven om zijn zakelijke diensten uit te breiden met een klantenservicesysteem. Dit past binnen de strategie van Facebook om meer inkomsten te generen uit zijn berichtendiensten. De Europese Commissie vreest echter dat concurrentie binnen de markt voor CRM-software hierdoor wordt verstoord en Facebook een te dominante rol krijgt. Voorlopig staat hierdoor de overname van Kustomer door Facebook nog op losse schroeven.
Verder zorgde Facebook In Australië voor grote onrust onder mediabedrijven. Het social mediaplatform zou ten onrechte nieuwsberichten hebben gebruikt en moet dankzij een nieuw aangenomen mediawet voortaan betalen voor het gebruik van nieuwsberichten.
Koersontwikkeling
Gelet op het koersverloop lijken beleggers zich vooralsnog weinig zorgen te maken over de hierboven genoemde ontwikkelingen rondom Facebook. De aandelenkoers staat met 365,41 dollar op dit moment (25.08.2021) op jaarbasis nog altijd 39 procent hoger.
De toekomstige koers van het aandeel is onderhevig aan verscheidene politieke, industriële en sectorspecifieke alsmede economische factoren. Beleggers zouden rekening moeten houden met deze risico’s wanneer zij hun investeringsbeslissingen nemen. Ontwikkelingen kunnen op ieder moment anders zijn dan waar beleggers op rekenen, wat kan resulteren in kapitaalverliezen.
Mis nooit meer een investeringsidee. Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief van Vontobel!
Vontobelproducten op Facebook zijn verkrijgbaar bij DEGIRO.
Investeringsidee: Facebook
FB BEST Turbo Long
FB BEST Turbo Long
FB BEST Turbo Short
FB BEST Turbo Short
Ontdek Vontobels productaanbod op beursproducten.vontobel.com/NL/NL/Home.