Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Weer in recessie

U moet een goede lezer zijn die ook nog eens goed het nieuws volgt om het gehoord te hebben, maar we zitten, net als Japan en grote delen van Europa weer in de recessie. De economie zakte voor de derde maal op rij na de kredietcrisis tot het niveau van een economische krimp.

De werkloosheid is ook weer opgelopen en toen ik het nieuws hoorde van de ontslagen in de voor ons zo belangrijke financiële sector dan weet ik wat de toekomst ons gaat brengen. Ook kwamen er slechte cijfers uit over de Spaanse en Griekse economie.

Ik verwachtte dit al een tijdje. Maar de beurs deed hier niet veel op. Nu ben ik historisch belast met de economielessen op mijn middelbare school, waarin mij altijd verteld werd dat een economische krimp slecht voor de beurs was…

Nu kan het natuurlijk zo zijn dat de beurs een periode vooruitloopt en dit al wist. Maar heb ik dan toch de dip op de beurs gemist (lees: over het hoofd gezien)?

De EB-indicator staat op een verkoop en je zou met enige fantasie over de afgelopen maanden een hoofd-schouderpatroon in de AEX kunnen herkennen en dat zou dus theoretisch tot een beweging naar 320 kunnen leiden. Althans dat zou je volgens de TA-boekjes kunnen verwachten.

De DAX en alle andere Europese indices staan nog op een verkoopsignaal. Zowel in de EB-indicator als in de Twindicator.

En overal, ook in de Eurostoxx 50 zie ik een soort hoofd-schouderpatroon.

Alleen zoals ik vorige week ook al zei: ik wacht op verkoopsignalen uit de Verenigde Staten en als daar oude bejaarde fondsbeheerders nog mega-overnames doen op hoofdprijzen dan is de markt natuurlijk niet stuk te krijgen.

Overigens het is niet alleen de Dow Jones die door het Heinz-effect standhoudt ook de veel bredere S&P 500 staat nog steeds op een koop.

Valutaoorlog
Terwijl wij moeilijk doen over een straaljagerproject is er ondertussen een grote oorlog aan de gang,  namelijk de valutaoorlog. Iedereen is bezig  zijn valuta te verzwakken en wat dat betreft moeten we de Grieken en de Spanjaarden maar weer van stal halen...

We hebben overigens al een verkoopsignaal in de euro-yen dus ik denk dat de euro zwakker gaat worden. Georg Soros verdiende de afgelopen tijd 1 miljard aan de valutahandel en dat zal velen aanspreken.

Maar valutahandel is de meest wazige ongereguleerde business die er is. Iedere bank heeft zijn eigen casino en iedereen probeert zijn stamgasten (speculanten) van zijn geld af te helpen.

Maar dat neemt niet weg dat ik best een turbo op de euro-yen kan proberen. Japan staat nog op een koop maar als ik technisch kijk.

In de Japanse candlesticks hadden we een inverted hammer en dit is een verkoopsignaal echter voor de grote beweging moet ik wachten op het doorbreken van de Twindicator-lijn.

In de euro-dollar hebben we ook een verkoop signaal in de euro. Je zou dus verwachten dat Europa het minder goed gaat doen dan de rest.


Frank van Dongen is het pseudoniem van vermogensbeheerder en fondsmanager Cees Smit. Hij is algemeen directeur van Today’s Vermogensbeheer en Today’s Tomorrow Fondsbeleggen (For Tomorrow). Smit schrijft zijn columns op persoonlijke titel. Today's is een vergunninghoudende instelling. Today's is bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM) geregistreerd als beleggingsonderneming en beleggingsinstelling. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie is welkom op vandongen@iex.nl.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Frank van Dongen (Cees Smit)

Frank van Dongen is het pseudoniem van vermogensbeheerder en fondsmanager Cees Smit. Hij is algemeen directeur van Today’s Vermogensbeheer en Today’s Tomorrow Fondsbeleggen (For Tomorrow). Today’s is als vergunninghouder geregistreerd is bij de AFM en het DSI. Cees Smit is gespecialiseerd in ingewikkelde derivatenco...

Meer over Frank van Dongen (Cees Smit)

Recente artikelen van Frank van Dongen (Cees Smit)

  1. apr '17 De Show is over: Iedereen bedankt 77
  2. jan '17 Mindf*ck 34
  3. mei '16 De beren krijgen lucht 14

Gerelateerd

Reacties

17 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 18 februari 2013 10:21
    Beste heer van Dongen,

    Ik wil graag reageren op een column waar u een grove fout maakt.
    Ik citeer van u:
    "U moet een goede lezer zijn die ook nog eens goed het nieuws volgt om het gehoord te hebben, maar we zitten, net als Japan en grote delen van Europa weer in de recessie. De economie zakte voor de derde maal op rij na de kredietcrisis tot het niveau van een economische krimp."

    U heeft het fout dat we in een recessie zitten. Het derde en vierde kwartaal van 2012 was er sprake van economische krimp. Hieruit kan je concluderen dat er toen een recessie was. Of de economie op dit moment nog krimpt is nog maar de vraag. (inkopersmanagersindexxen laten licht krimp tot stagnatie zien)

    Conclusie: U kunt niet zeker van u zaak zijn dat Nederland op dit moment in een recessie verkeert. Deze fout maakt het nieuws ook maar al te graag en ik erger me er kapot aan. Jammer dat u in dezelfde valkuil loopt.

    Met vriendelijke groet,
    een 18 jarige jongen
  2. [verwijderd] 18 februari 2013 10:33
    Goede opmerking OT!

    Daarnaast wordt het ook nog behoorlijk overtrokken, volgens de econoom die bij Pauw en Witteman zat v/d week. Zij gaf aan dat het schommelt rond de 0 lijn, dus constant iets er boven of eronder. Dat gaat al jaren zo en zal nog jaren zo gaan.

    Dus waarom beurzen niet reageren is logisch. Echt nieuws is het niet. Ik snap daarom ook niet dat van Dongen dit zelf niet inziet en er zo verbaasd over is.

    (je komt op deze manier over als leek)
  3. sremmal1 18 februari 2013 10:59
    De reden dat de meeste zaken onbegrijpelijk zijn voor de heer Van Dongen is dat hij voornamelijk kijkt naar de koers van aandelen en niet naar de waarde. Een half jaar geleden moesten we short in Berkshire op basis van grafiekenlogica. Idem voor Apple, daar moesten we de laatste 3 jaren short zijn. Als je niet kijkt naar de waarde van een bedrijf, zoals Buffett doet, ben je puur aan het gokken. Kijk ook naar de portefeuille van Van Dongen, daar worden voortdurend korte termijn bets gedaan, die ook meestal slecht aflopen.
    In andere woorden, het is af en toe best leuk zijn stukjes te lezen, maar ze hebben geen enkele waarde voor een serieuze belegger.
  4. [verwijderd] 18 februari 2013 11:18
    quote:

    listo schreef op 18 februari 2013 11:12:

    Nee roepen dat we in een recessie zitten zonder deze met cijfers te onderbouwen is lekkker !!!! Dan hoef je nooit niets meer te zeggen .
    Gaat altijd om cijfers achteraf vinno en ot !!
    Ja precies, achteraf. Dat is waar OT het ook over heeft. Waar het om gaat is dat het schommelen op de nul lijn al jaren zo is en de "tripple dip" erger klinkt dan het daadwerkelijk is.
  5. [verwijderd] 18 februari 2013 11:37
    Of we nu een triple dip hebben of niet, lijkt me ook onbelangrijk te zijn en iets voor in schoolboeken. Ik las vanmorgen "If the economy is improving, then why are many of the largest retail chains in America closing hundreds of stores? When I was growing up, Sears, J.C. Penney, Best Buy and RadioShack were all considered to be unstoppable retail powerhouses. But now it is being projected that all of them will close hundreds of stores before the end of 2013. Even Wal-Mart is running into problems. " Voor wat het waard is. Wordt er zoveel via internet verkocht? Na de euforie van de techniek overwint alles, zelfs schulden, nu dan de terugslag met massa ontslagen en daarna ontdekken hoe nieuwe verworvenheden om te zetten in nieuwe arbeid?
  6. [verwijderd] 18 februari 2013 13:17
    quote:

    onvoorspelbare toekomst schreef op 18 februari 2013 10:21:

    Beste heer van Dongen,

    Ik wil graag reageren op een column waar u een grove fout maakt.
    Ik citeer van u:
    "U moet een goede lezer zijn die ook nog eens goed het nieuws volgt om het gehoord te hebben, maar we zitten, net als Japan en grote delen van Europa weer in de recessie. De economie zakte voor de derde maal op rij na de kredietcrisis tot het niveau van een economische krimp."

    U heeft het fout dat we in een recessie zitten. Het derde en vierde kwartaal van 2012 was er sprake van economische krimp. Hieruit kan je concluderen dat er toen een recessie was. Of de economie op dit moment nog krimpt is nog maar de vraag. (inkopersmanagersindexxen laten licht krimp tot stagnatie zien)

    Conclusie: U kunt niet zeker van u zaak zijn dat Nederland op dit moment in een recessie verkeert. Deze fout maakt het nieuws ook maar al te graag en ik erger me er kapot aan. Jammer dat u in dezelfde valkuil loopt.

    Met vriendelijke groet,
    een 18 jarige jongen
    Ik hoop op een reactie van u
  7. taurus86a 18 februari 2013 14:54
    quote:

    korbe007 schreef op 18 februari 2013 11:37:

    Of we nu een triple dip hebben of niet, lijkt me ook onbelangrijk te zijn en iets voor in schoolboeken. Ik las vanmorgen "If the economy is improving, then why are many of the largest retail chains in America closing hundreds of stores? When I was growing up, Sears, J.C. Penney, Best Buy and RadioShack were all considered to be unstoppable retail powerhouses. But now it is being projected that all of them will close hundreds of stores before the end of 2013. Even Wal-Mart is running into problems. " Voor wat het waard is. Wordt er zoveel via internet verkocht? Na de euforie van de techniek overwint alles, zelfs schulden, nu dan de terugslag met massa ontslagen en daarna ontdekken hoe nieuwe verworvenheden om te zetten in nieuwe arbeid?
    Dit is de spijker op zijn kop. De techniek ( zie apps. van ING die 2000 man hun baan gaan kosten)gaat nu voor een enorme uitval van arbeid zorgen. Het reservoir van goed geschoolde mensen zit nu al boordevol en loopt nog voller en ook de kennisberoepen (arts; jurist; consultant etc.) zullen nog veel arbeidsuren moeten gaan inleveren.
    The big question is: What to do next? We kijken nu allemaal naar de overheid, maar zeg nou zelf, moet van die club de oplossing komen?
    Ik denk dat we beter kunnen investeren in ´Dromers´ die de techniek kunnen omzetten in waarde-genererende toepassingen.

    Grappig is hier nog wel; dat de kennisbezitters van nu zoals KPN, Imtech, Fugro, TOm TOM, allemaal in het verdomhoekje van de belegger zitten en de vetmakers Heineken en Heinz tot de toppertje behoren.

    Hier zit een les, maar welke?
  8. [verwijderd] 18 februari 2013 21:32
    Ik ben het slechts ter verder het bij de duurzaam wèl scorende oneliner "Marcel Tak for president" niet eens met onvoorspelbare toekomst dat de bepaald niet als leek overkomende deskundige auteur met het gebruiken van het woord recessie een grove fout maakt, zodat je slechts tot de conclusie kunt komen dat je er niet zeker van kan zijn dat Nederland op dit moment in een recessie verkeert, welke fout het nieuws ook maar al te graag maakt, waar je je dan aan kapot gaat ergeren, zodat het jammer is dat de auteur in dezelfde valkuil loopt.

    Dit m.i. om de simpele reden dat het volgens

    www.encyclo.nl/begrip/recessie

    zoals ik het althans begrijp, t.a.v. een zeg maar onvoorspelbare toekomst die niemand weet een definitiekwestie is van een te berekenen neergaande conjunctuurbeweging die plaats heeft gehad.

    @sremmal1 Ik ben het geheel niet eens met uw reactie.

    @listo Ik ben het geheel met uw reactie eens.

    @vinno777 Aangezien beurskoersen door de bank genomen grosso modo op- of neerwaarts ALTIJD onder welke benaming ook doorschieten, kan een doorsnee belegger m.i. met uw reactie mogelijk minder dan u mogelijk denkt.

    @taurus86a Geheel eens met uw visie t.a.v. "Ik denk dat we beter kunnen investeren in ´Dromers´ die de techniek kunnen omzetten in waarde-genererende toepassingen."

    T.a.v. uw vraag "Hier zit een les, maar welke?". Het is t.a.v. een onvoorspelbare toekomst mogelijk dat uw conclusie niet duurzaam is, en eigenlijk min of meer iedereen na uw conclusie weer terug bij af is om de toppertjes - of juist de flopjes - op de aandelenmarkt eruit te vissen.
  9. [verwijderd] 18 februari 2013 21:57
    quote:

    Theo Benschop schreef op 18 februari 2013 21:32:

    @vinno777 Aangezien beurskoersen door de bank genomen grosso modo op- of neerwaarts ALTIJD onder welke benaming ook doorschieten, kan een doorsnee belegger m.i. met uw reactie mogelijk minder dan u mogelijk denkt.
    Wat heeft dat te maken met het feit dat van Dongen niet begrijpt dat de markt er niet op reageert?

    Het is logisch dat de markt nauwelijks reageert op de "tripple dip" gezien we al enige tijd iets onder en boven de nul-lijn bewegen. Dat is de afgelopen jaren al zo en dat zal de komende jaren nog wel even doorgaan.

    Over een paar maand zijn we weer uit de recessie en reageert de markt ook niet of nauwelijks. Vervolgens krijg je een "quatro dip".

    Niks nieuws...

  10. soundofnow 19 februari 2013 07:53
    Beste Frank,
    Denk je nou echt dat de markt nog naar de echte economie kijkt als het continue POMO heroine ingespoten krijgt. De markt heeft al afscheid genomen van de echte economie in 2009. Alleen als er grote ontslagrondes zijn is de markt blij. Voor de rest kan het de markt geen .... schelen.
    SON
  11. [verwijderd] 19 februari 2013 14:45
    quote:

    onvoorspelbare toekomst schreef op 18 februari 2013 10:21:

    Beste heer van Dongen,

    Ik wil graag reageren op een column waar u een grove fout maakt.
    Ik citeer van u:
    "U moet een goede lezer zijn die ook nog eens goed het nieuws volgt om het gehoord te hebben, maar we zitten, net als Japan en grote delen van Europa weer in de recessie. De economie zakte voor de derde maal op rij na de kredietcrisis tot het niveau van een economische krimp."

    U heeft het fout dat we in een recessie zitten. Het derde en vierde kwartaal van 2012 was er sprake van economische krimp. Hieruit kan je concluderen dat er toen een recessie was. Of de economie op dit moment nog krimpt is nog maar de vraag. (inkopersmanagersindexxen laten licht krimp tot stagnatie zien)

    Conclusie: U kunt niet zeker van u zaak zijn dat Nederland op dit moment in een recessie verkeert. Deze fout maakt het nieuws ook maar al te graag en ik erger me er kapot aan. Jammer dat u in dezelfde valkuil loopt.

    Met vriendelijke groet,
    een 18 jarige jongen
    Ik hoop nog steeds op een reactie van u
  12. [verwijderd] 20 februari 2013 14:24
    PS Overigens zie ik slechts ter verder het bij de duurzaam wèl scorende oneliner "Marcel Tak for president" latende kennisgeving op het internet op teletekst dat de niet in naam van de vrijheid met het vingertje als zondebok aan te wijzen "souvereine" lidstaat Griekenland, anders dan de "souvereine" lidstaat Nederland, op een doorsnee dag van een mogelijk over de rest van de wereld uitslaande brand van de Euro schulden- en vertrouwenscrisis als gevolg van een muntunie zonder politieke afspraken als kaal geplukte kip reeds 5 jaar in een recessie verkeert.
  13. [verwijderd] 20 februari 2013 20:36
    @onvoorspelbare toekomst

    Een ding dat m.i. in de geschiedenis van de mensheid slechts ter verder het bij de duurzaam wèl scorende oneliner "Marcel Tak for president" latende, iedereen in de Eurozone en daarbuiten verder een prettige voortzetting van de dag toewensende kennisgeving t.a.v. een onvoorspelbare toekomst overzichtelijk duidelijk is, is dat iemand die de 18 jarige leeftijd heeft bereikt, en die dus al goed weet wat naar de bekende weg vragen inhoudt en die bovendien auto zou kunnen rijden, geen "jongen" is te noemen.
17 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links