Met de feestdagen voor de deur krijgen veel mensen een sterker gevoel van verbondenheid en verantwoordelijkheidsbewustzijn. Geweldig, zult u zeggen, maar wat heeft dit te maken met de beurs? Alles en niets!
Bedrijven die enkel winst nastreven hebben er niets mee. Maar bedrijven die duurzaam opereren zijn hier iedere dag mee bezig. Duurzame bedrijven zijn betrokken bij hun omgeving en varen op een intrinsiek goedmoreelkompas.
Voor de langetermijnbelegger is dit onderdeel van de waarde van een onderneming. Is dat altruïsme? Nee, in tegendeel, het leidt tot hogere rendementen op de beurs! Wij waren er al langer van overtuigd dat duurzaamheid een onderdeel is van kwaliteit die zich terugbetaalt in de waardering van beleggingen.
Beter op de beurs
Inmiddels tonen twee studies met een relatief lange historie dit ook aan. Onderzoekers van Robeco/SAM (2001-2008) en Harvard (1992-2010) zijn nagegaan of duurzame bedrijven het beter doen dan niet-duurzame bedrijven.
Duurzaam is in deze studies gedefinieerd als zorg voor de medewerkers, het milieu, productinnovatie en goed bestuur.
Beide studies komen tot een vergelijkbare conclusie: duurzame bedrijven doen het beter op de beurs dan niet-duurzame bedrijven.
- SAM komt tot de conclusie dat de top-20 duurzame bedrijven in de index een jaarlijkse outperformance laten zien van 1,48% ten opzichte van de markt. De achterblijvers op duurzaamheid laten juist een underperformance zien (-1,46%).
- De studie van Harvard toont aan de duurzame bedrijven het significant beter doen (jaarlijks 2,3% indien gelijk gewogen, jaarlijks 4,8% op basis van marktkapitalisatie).
Het verschil is vooral zichtbaar in sectoren waarin bedrijven de consument als klant hebben en waarin bedrijven afhankelijk zijn van grote hoeveelheden natuurlijke grondstoffen (denk aan duurzame consumptiegoederen en bedrijven in de levensmiddelenindustrie).
Goed gevoel
Heeft de aandelenmarkt dan een waardebepaling voor een goed gevoel, vraagt een belegger zich af? Nee, doorgaans wordt outperformance op de beurs behaald door bedrijven die kwaliteit weten om te zetten in omzet en winstgevendheid.
Zijn deze onderzoeken zaligmakend? Nee, want voor iedere academische conclusie over de aandelenmarkt zijn ook studies te vinden die het tegenovergestelde beweren.
Nu (bijna) iedereen beseft dat oneindige economische groei in een fysiek eindige wereld onmogelijk is, wordt het echter tijd om de component kwaliteit van leven en een moreel kompas volwaardig mee te nemen.
Kerstgevoel
Dit kan de belegger doen door de belasting van het bedrijf op klimaat, ecosystemen en natuurlijke bronnen en welzijn te analyseren. Het streven moet zijn om meer winst te halen tegen lagere maatschappelijke kosten.
Wie dit heeft gedaan zal merken dat er wereldwijd een aantal aantrekkelijk gewaardeerde kwaliteitsaandelen overblijft. Neem deze overlevers op in uw beleggingsportefeuille en zowel de wereld als uw portefeuille varen daar wel bij. Het Kerstgevoel duurt zo het hele jaar.