Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Rente, inflatie en huizen

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Ype Schaap

Ype Schaap is portfoliomanager bij Antaurus. Antaurus is een gespecialiseerde, onafhankelijke vermogensbeheerder uit Baarn. Voorheen werkte Schaap voor de Rabobank, Van Meer James Capel en Kempen & Co. De laatste jaren heeft Schaap als zelfstandige, veel geschreven over ontwikkelingen op de beurs. Sinds 1984 bemoeit hij zich ...

Meer over Ype Schaap

Recente artikelen van Ype Schaap

  1. feb '13 Niets aan de hand, ahum 5
  2. jan '13 Failliet Frankrijk 4
  3. jan '13 Bazel, Bazel, we hebben een oplossing 7

Reacties

9 Posts
| Omlaag ↓
  1. Orca 21 november 2012 14:14
    Nee, ik wil longterm koopkracht en ik wil een munt die ik kan vertrouwen. Oplopende koersen sec zegt mij niks, zet die koersen maar 'ns af tegen de ultieme BS barometer van fiat geld: goud.
    Ik zie de koersen oplopen, daar niet van, alleen niet dankzij de centrale bankiers maar juist om weg te komen van die centrale bankiers. Liever m'n pegels in een internationaal opererend bedrijf dan op de spaarrekening.
    En dat, beste Ype, is de reden dat koersen wel zullen stijgen maar dat 't 'n heel groot vraagteken is of je daar wat aan hebt.
  2. geobeo 21 november 2012 15:43
    quote:

    Orca schreef op 21 november 2012 14:14:

    Nee, ik wil longterm koopkracht en ik wil een munt die ik kan vertrouwen. Oplopende koersen sec zegt mij niks, zet die koersen maar 'ns af tegen de ultieme BS barometer van fiat geld: goud.
    Ik zie de koersen oplopen, daar niet van, alleen niet dankzij de centrale bankiers maar juist om weg te komen van die centrale bankiers. Liever m'n pegels in een internationaal opererend bedrijf dan op de spaarrekening.
    En dat, beste Ype, is de reden dat koersen wel zullen stijgen maar dat 't 'n heel groot vraagteken is of je daar wat aan hebt.
    Ik snap je punt en dat wil ik ook. Maar gaat nooit gebeuren. Daar moet namelijk voor geleden worden en in een democratisch systeem is er geen politicus die dat op zijn hals wil nemen. Kijk maar naar de recente geschiedenis: grote banken in problemen? Gewoon opkopen. Zelfs de zorg duurder maken is al teveel gevraagd voor het volk(daar ben ik het overigens mee eens).

    Ze zullen dus (zoals altijd) voor de korte termijn non-oplossing gaan en dat is, zoals de schrijver van het column al aangeeft; inflatie.

    Zo ging het bij de Romeinen, zo gaat het bij ons ook.
  3. Orca 21 november 2012 16:55
    De Romeintjes dachten dat ze 't deficit konden fixen door de legering van hun munt te veranderen. In feite exact wat je nu ziet gebeuren. Dat experiment werkte niet en het rijk ging ten onder.
    Een economie, of ie nou groot/klein is en hoog/laag technologisch, kan geen vertrouwen in de munt ontberen. Dat is precies wat nu ook speelt. En aangezien ik niet zie dat ze knopen doorhakken en de pijn pakken gaat de euro uiteindelijk ten onder. Dat is waarom ik in aandelen zit (naast andere munten en fysieke zaken). Ik wil zo weinig mogelijk liquiditeiten aanhouden, net genoeg om van te leven en een buffertje voor onvoorziene uitgaven.
  4. [verwijderd] 21 november 2012 17:01
    "Nu ons financiële stelsel zo kwetsbaar is, lijkt - hoe dubbel het ook klinkt - geldontwaarding toch de keuze te worden van centrale bankiers.
    De andere optie om het kapitalisme zichzelf te laten zuiveren - survival of the fittest - zou namelijk onherroepelijk leiden tot het faillissement van landen en banken en voor dat scenario blijkt niemand die ook maar iets voorstelt te willen gaan.
    De grote opdracht voor de Westerse centrale bankiers is nu een gematigd tempo van geldontwaarding (5%?) te creëren samen met een zeer lage rente. Idealiter zouden beleggingen met een intrinsieke waarde het tempo van geldontwaarding moeten kunnen bijhouden."

    Dubbel klinkt het zeker. Maar de schrijver verwoordt het nieuwe paradigma uitstekend.

    Dit loopt een keer gigantisch mis, dat is gemakkelijk te voorspellen. Net als het duidelijk was dat de Amerikaanse hypotheekobligaties zouden ontploffen.

    Maar wanneer precies, dat blijft de vraag. Wie dat weet en wie langer solvabel blijft dan de markt fout zit, die zit gebeiteld.
  5. [verwijderd] 21 november 2012 22:45
    Dat aandelen door een waardestijging van huizen ook weer in een opwaartse beweging komen, lijkt mij een bijna vanzelfsprekendheid.

    Mij ook. Alleen die stijging van de Nederlandse huizenprijzen zie ik niet gebeuren bij stijgende werkloosheid, fiscale ontmoediging en een markt die slechts 15% gedaald is na decennialange hyperinflatie op de woningmarkt.

    Inflatie komt er ook niet bij het huidige beleid. Het opkopen van staatsobligaties door de ECB is niet inflatoir, eerder deflatoir. Er wordt immers niet alleen minder geld uitgegeven, maar ook minder ontvangen. Lage rente betekent ook niet dat er inflatie komt omdat er niemand is die geld daadwerkelijk leent van de bank of het uit de flappentap trekt.

    Zeg niet dat er geen andere factoren een rol kunnen gaan spelen, maar op basis van wat we nu weten, is het door Ype geschetste scenario niet aannemelijk.
  6. Moneyball 22 november 2012 10:34
    quote:

    promoneymaker schreef op 21 november 2012 22:45:

    Dat aandelen door een waardestijging van huizen ook weer in een opwaartse beweging komen, lijkt mij een bijna vanzelfsprekendheid.

    Mij ook. Alleen die stijging van de Nederlandse huizenprijzen zie ik niet gebeuren bij stijgende werkloosheid, fiscale ontmoediging en een markt die slechts 15% gedaald is na decennialange hyperinflatie op de woningmarkt.

    Inflatie komt er ook niet bij het huidige beleid. Het opkopen van staatsobligaties door de ECB is niet inflatoir, eerder deflatoir. Er wordt immers niet alleen minder geld uitgegeven, maar ook minder ontvangen. Lage rente betekent ook niet dat er inflatie komt omdat er niemand is die geld daadwerkelijk leent van de bank of het uit de flappentap trekt.

    Zeg niet dat er geen andere factoren een rol kunnen gaan spelen, maar op basis van wat we nu weten, is het door Ype geschetste scenario niet aannemelijk.
    Precies! Zoals ik hier eerder al zei, we krijgen geen 5% inflatie de komende jaren. Hoogst onwaarschijnlijk in een situatie van schuldafbouw en hoge werkeloosheid. Denk je dat bij 25% werkeloosheid zoals in Spanje inflatie ontstaat???
  7. [verwijderd] 22 november 2012 10:37
    quote:

    Moneyball schreef op 22 november 2012 10:34:

    [...]

    Precies! Zoals ik hier eerder al zei, we krijgen geen 5% inflatie de komende jaren. Hoogst onwaarschijnlijk in een situatie van schuldafbouw en hoge werkeloosheid. Denk je dat bij 25% werkeloosheid zoals in Spanje inflatie ontstaat???
    Why not? Dat gebeurde eind jaren zeventig, begin jaren tachtig precies zo. Ken uw klassieken.
9 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links