Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Cathie Wood: koers Tesla naar $2.600 in vijf jaar

Volgens de techbelegger zullen robo-taxi's over vijf jaar zo'n 90% van de waarde van Tesla uitmaken, dankzij de hoge marges die hierop zijn te behalen.

Cathie Wood: koers Tesla naar $2.600 in vijf jaar
Beeld: Tesla
  • De koers van Tesla zou over 5 jaar rond $2.600 moeten staan, verwacht techbelegger Cathie Wood
  • Dat is bijna tien keer zoveel als nu.
  • Volgens Wood maken de robo-taxi's van Tesla straks zo'n 90% van de waarde van het bedrijf uit
  • Daar zitten hogere marges op: 80% versus 15%-25% voor EV's

Techbelegger Cathie Wood - bekend van de ARK Innovation ETF - heeft haar steun uitgesproken voor Tesla. Het aandeel staat momenteel flink onder druk. Na de verkiezingsoverwinning van president Trump schoot de koers nog hard omhoog, maar de laatste maanden zit de klad er in. Sinds de jaarwisseling is ruim 26% aan beurswaarde in rook opgegaan, door onder andere ingezakte verkopen van Tesla's in China en Europa en onvrede over de politieke betrokkenheid van topman Elon Musk.


Concurrentie van BYD

Ook de felle concurrentie uit China speelt een rol. Vandaag werd bekend dat de Chinese aartsrivaal BYD afgelopen jaar een hogere omzet heeft behaald dan Tesla: omgerekend $107 miljard tegen $97,7 voor Tesla. Ook claimde het bedrijf een batterij te hebben ontwikkeld die vier keer krachtiger is dan die van Tesla en een elektrische auto in vijf minuten kunnen opladen. Daarmee zou de laadtijd niet veel meer onderdoen voor een tankbeurt met een auto op benzine of diesel.

Wordt Tesla niet volledig weggespeeld door de Chinezen? Techbelegger Cathie Wood is daar allerminst van overtuigd, zo blijkt uit een interview dat ze gaf voor Bloomberg TV tijdens de HSBC Global Investment Summit in Hongkong.

Volgens Wood zien de auto's van BYD er prachtig uit, maar ze is ervan overtuigd dat Tesla in staat is om de Chinese concurrent af te weren in de strijd om marktdominantie in EV's. "Als je bijvoorbeeld kijkt de actieradius en vermogen voor een bepaalde prijs, is Tesla nog altijd erg concurrerend, zo niet het meest concurrerend, afhankelijk van het model", lichtte ze toe.

'Robotaxi's maken straks 90% van waarde Tesla uit'

Wood verwacht bovendien dat de robo-taxi's van Tesla over vijf jaar zo'n 90% van de waarde van het bedrijf zullen uitmaken. Dat heeft alles te maken met de hogere marges die er te behalen zijn met software voor autonoom rijden. "Topman Elon Musk heeft aangekondigd dat hij in juni zelfrijdende robotaxidiensten commercieel gaat aanbieden in Austin, in Texas. Dan zullen analisten dit verwerken in hun modellen. De robotaxi is een Software-as-a-service-model. Die leveren enorme marges op van wel 80% of meer, tegen 15 tot 25% op EV's", aldus Wood.

Volgens haar zou de koers van Tesla over vijf jaar rond $2.600 moeten noteren. Afgezet tegen de huidige koers van $285 komt dat neer op een upside van maar liefst 812%. In dat koersdoel is nog niet eens de bijdrage meegenomen van huanoïde robots, die Tesla ook ontwikkelt.

Wat vindt u?

Wat vindt u van de voorspelling van Wood? Heeft ze een punt of is het wishful thinking? Laat het weten in de poll:

Weten beleggers autonoom rijden en de Optimus wel op waarde te schatten?

Voor CEO Elon Musk is deze steun meer dan welkom. Hij riep vorige week zjn personeelsleden op hun aandelen vast te houden, om dezelfde redenen die Wood noemt: beleggers hebben er volgens hem moeite mee om het groeipotentieel op het gebied van autonoom rijden en de Optimus humanoïde robot op waarde te schatten. Daar zit natuurlijk wel wat in: het is altijd lastig om een prijskaartje te hangen aan een technologie die nog volop in ontwikkeling is. Het is geen harde wiskunde.

Cathie Wood heeft overigens afgelopen december voor $15,3 miljoen aan stukken Tesla verkocht. Dat had niet zozeer te maken met gebrek aan vertrouwen in het bedrijf, maar met de koersrally, die leidde tot overconcentratie in de portefeuille van de ETF. Die timing bleek achteraf perfect: het aandeel is daarna hard teruggezakt.

Het volledige interview met Wood kunt u hier terugkijken:

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 
Jasperien van Weerdt

Auteur:

Jasperien van Weerdt is redacteur bij IEX, IEXGeld, Belegger.nl en Beursduivel en auteur van het boek 'Financieel fit in 30 dagen'.

Gerelateerd

Reacties

17 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 4 Vriendelijke 25 maart 2025 22:55
    quote:

    Ka$$a schreef op 25 maart 2025 22:04:

    Cathie Wood, I don't believe a word she says. Het zou me niet verbazen als de huidige Tesla koers overeind gehouden wordt door Trump en Musk zelf. Sell baby sell.
    Ze zeggen over 5 jaar, moeten ze eerst deze 5 jaar jaar zien te overwinnen.
    Momenteel koopt geen hond een Tesla vanwege zijn toedoen met de ontslagen in de VS, en natuurlijk niet te vergeten zijn nazi groet.
    En de prijzenoorlog is nog niet eens begonnen, dus ik wil het nog wel eens zien of het hem lukt.
  2. aandeeltje! 25 maart 2025 23:31
    Hoe werkt dit software as a service? Er is toch heel wat hardware nodig, namelijk een zware tank?
    Gaat Tesla die taxibedrijven zelf runnen, tegenover bemensde taxibedrijven. Die zullen dan geen Tesla kopen neem ik aan….ik weet ook niet hoe ver het met een en ander staat van zelfrijdende auto’s.
    We zullen wel weer zien, ik wacht voorlopig de dalingen af van de koers.
  3. Paul 26 maart 2025 08:46
    quote:

    aandeeltje! schreef op 25 maart 2025 23:31:

    Hoe werkt dit software as a service? Er is toch heel wat hardware nodig, namelijk een zware tank?
    Gaat Tesla die taxibedrijven zelf runnen, tegenover bemensde taxibedrijven. Die zullen dan geen Tesla kopen neem ik aan….ik weet ook niet hoe ver het met een en ander staat van zelfrijdende auto’s.
    We zullen wel weer zien, ik wacht voorlopig de dalingen af van de koers.
    Ik denk dat de kans groter is dat Tesla over 5 jaar 90 procent gedaald is. Technologisch is het nu al ingehaald en musk heeft de hoge merkwaarde vernietigd.

    Ik verwacht dat vooral uber gaat profiteren van zelfrijdende taxi's en niet tesla. Tesla wordt gewoon één van de vele aanbieders van taxi's en moet gaan concurreren met alle andere autofabrikanten. Uber heeft een platform waar niemand omheen kan. De app staat op iedere telefoon. Als je buiten uber om een concurrerend aanbod van autonome taxi's wilt aanbieden, zul je waanzinnig veel moeten investeren in auto's. Uber hoeft zelf niets te investeren in auto's.
  4. forum rang 6 Rowi62 26 maart 2025 09:19
    Beste Jasperien,

    Cathy runt een US ETF fund (ARKK) met daarin circa 10% TSLA en dit aandeel trekt de hele performance omlaag hetgen tot boze klanten heeft geleid. In elke tv show probeert ze al een maand Tesla omhoog te praten samen met Dan Ives.
    Cathy kwalificeert TSLA als een tech company maar formeel is het automotive aangezien dat 80% van de net profit is of beter was want er wordt mogelijk verlies geleden in 2025.

    En over goede timing:
    Verlagen van TSLA hielp ARKK maar de echte winnaars zijn de partijen die short gegaan zijn. ARKK heeft circa 200 miljoen verloren op TSLA dit jaar en voor robots en robottaxi is er net als een Mars kolonie geen geld meer zo. Tesla is over imo. Dromen van ELon zijn voorbij.
  5. Paul 26 maart 2025 16:42
    quote:

    Lepre Chaun schreef op 26 maart 2025 13:19:

    Elon Musk tovert altijd weer een konijn uit de hoge hoed.
    Elektrische voertuigen zijn de toekomst en die is al bezig.
    Schoon stromend drinkwater is misschien nog veel belangrijker voor mensen. Veel meer toegevoegde waarde. Dat wil niet zeggen dat drinkwaterbedrijven dus geld als water verdienen. Het gaat niet alleen om de vraag naar een product maar vooral om de vraag of je er als bedrijf structureel veel geld aan kunt verdienen met weinig investeringen. Autofabrikanten verdienen nauwelijks geld. Hebben een extreem lage marktwaarde. Waarom zouden zelfrijdende taxifabrikanten extreem winstgevend worden? Als het een grote markt wordt, gaan alle autofabrikanten zulke taxi's maken. Alleen het platform dat vraag en aanbod bij elkaar brengt gaat mogelijk hoge winsten maken tegen lage investeringen. Denk ik.
  6. Hangyodon 27 maart 2025 00:35
    Eerder was zei ook erg enthousiast over bedrijf Uipath kijk wat ze heeft gemaakt. En kijk wanneer zei met succes had boekt en dat was de tijd dat je bijna alles makkelijk kon kopen en ook stijgt. Op zicht lijkt me dat ze geluk had en laaste jaren toen ging het miss verkocht bij de stijging van Nvidia en nog veel andere. Haar bewering is duidelijk tesla pompen en winst ermee uit halen.. wie zou gratis bewering tip geven?
17 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.