Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Slotcall: Hoge Amerikaanse autotarieven laten AEX redelijk koud

De AEX is vandaag met 0,26% gedaald. ArcelorMittal en onze drie chippers verloren het meest. Een treetje lager kwamen Sligro en Fastned door met cijfers en die werden slecht ontvangen. Komt er een handelsoorlog?

IEX slotcall van donderdag 27 maart 2025

AEX: +-0,26% | AMX: +0,09% | AScX: -0,82% | S&P500: -0,29%

De highlights van donderdag 27 maart 2025:

  • AEX begint en eindigt de dag lichtrood
  • Hoge Amerikaanse tarieven van 25% op geïmporteerde auto's raakt Duitse hoofdindex harder
  • Goud gedijt prima bij onrust, dus stijgt verder
  • Cijfers van Sligro en Fastned vallen tegen
  • Air France-KLM onderuit door negatief analistenrapport
  • Chipbedrijven over breed front verder omlaag
  • Dollar en olieprijs dalen
  • Na de verliezen van gisteravond komt Wall Street vandaag in eerste instantie amper van zijn plaats

De AEX opende vanochtend met een klein verliesje van 0,2%. Dat is enigszins opmerkelijk want de Amerikaanse beurzen moesten gisteren een flink veer laten. De S&P 500 verloor 1,12% en de Nasdaq bijna het dubbele (-2,04%).

Reden van de koersdalingen in de VS was vooral de aankondiging van Trump dat auto's van buiten de VS per 2 april een invoerheffing van 25% krijgen opgelegd. Een maand later gaat hetzelfde tarief in voor een aantal belangrijke auto-onderdelen. Vooral Duitse autofabrikanten worden door de nieuwe tarieven gedupeerd, want van de kleine 800.000 auto's die vorig jaar vanuit Europa naar de VS gingen was een kleine 60% in Duitsland gebouwd. 

Autofabrikanten van alle kanten geraakt

Alsof dit allemaal nog niet erg genoeg is, hebben Europese fabrikanten het lastig in China om het eufemistisch uit te drukken. Chinese consumenten kopen tegenwoordig vooral elektrische auto's en dan het liefst Chinees. Europese autobouwers hebben een inhaalslag te maken, waarbij met name de achterstand in batterijtechnologie een dingetje is. 

Overigens zijn de Amerikaanse autotarieven ook voor Amerikaanse autofabrikanten een last. Deze hebben de laatste tientallen jaren veel fabrieken verplaatst naar Mexico en Canada en moeten dus ook gewoon betalen. 

Doel van de Amerikaanse maatregel is om autoproductie terug naar de VS te halen. Mocht dat een succes worden, dan is dat wel eentje in de verre toekomst. De bouw van een autofabriek, inclusief de planning en het vergunningentraject, vergt immers de nodige tijd. De ingewikkelde productieketens maken aanpassingen binnen het productieproces bijzonder gecompliceerd. 

Oprapen?

Om iets voor half drie staat de DAX 1,2% lager. De AEX kijkt dan tegen een verlies van 0,5% aan. Het lijstje Duitse verliezers wordt aangevoerd door Volkswagen (-2,4%), BMW (-2,85%) en Mercedes (-4,4%). Het aandeel Volkswagen noteert weer onder de €100. Reden om het op te rapen? Daarover heeft gisteren IEX-analist Martin Crum een lijvige analyse geschreven. De kop Bijzonder lage waardering Volkswagen is niet zonder reden verklapt al veel van de inhoud. De brede Europese auto-index is in de afgelopen 12 maanden met bijna 25% gedaald.

Vandaag reageert Crum ook al in een opiniestuk op de mogelijke effecten van de nieuwe Amerikaanse tarieven op de Europese auto-industrie. Hij roept beleggers vooral op tot voorzichtigheid. "De verdere escalatie van het handelsconflict zal zowel de verkopen als de winstmarges verder onder druk zetten. Complicerende factor in het geheel is dat de schade nu nog niet valt te becijferen. Tegenmaatregelen vanuit de EU zullen immers weer tot vervolgstappen van de VS kunnen leiden."

Nieuwe dreigementen

Gisteren dreigde Trump overigens ook om extra heffingen op farmaceutische producten, hout en chips in te voeren. Ook zou hij strafmaatregelen nemen als de EU en Canada de economische banden verder aanhalen. Het blijft tamelijk ongelofelijk hoe een man elke dag weer het wereldnieuws weet te halen en ook de financiële markten welhaast tot een speelbal van zijn grillen heeft gemaakt.

Ferrari maakte vanmiddag bekend de prijzen van zijn auto's tot max. 10% in de VS te verhogen. Dus de tariefverhoging van 25% wordt slechts deels doorberekend. Voor een Ferrari 812 GTS moet $ 430.000 worden betaald. Nu nog. Dat wordt dan ca. $ 470.000. 

Sligro: zeer zwakke outlook

Tot zover het tarievennieuws van vandaag. Er waren vandaag ook nog wat late cijferaars. Sligro (-3,95%) meldde over 2024 een bescheiden omzetgroei van 1,1%. Dankzij kostenbesparingen kon wel een winst van €24 miljoen worden geboekt. Dat komt overeen met een winst per aandeel van €0,52 waardoor het dividend omhoog gaat naar €0,40. Over 2023 meldde Sligro een winst van slechts €6 miljoen, €0,14 per aandeel.

Hoewel de winst van Sligro in 2024 dus vier keer hoger was dan in 2023 leidde dat geenszins tot een koersexplosie. Volgens Sligro is het jaar matig begonnen met een zeer beperkte omzetgroei. In België is zelfs sprake van een sterke krimp. Dat zijn geen geluiden die beleggers graag horen. Om kwart voor 3 staat het aandeel 3,77% lager. 

Fastned: meer omzet en meer verlies

Dan Fastned (-2,93%). De laadpalenuitbater had in 2024 geen last van traag groeiende omzet. De omzet steeg met 43% naar €86,7 miljoen. Helaas liep ook het nettoverlies op: van €19,3 miljoen naar €26,6 miljoen (+38%). Wat ook niet goed viel, was de aankondiging dat de doelen lager liggen dan bij de beleggersdag in juni 2022 gecommuniceerd. 

Om iets voor drie uur staat het aandeel 4,2% lager op een koers van 18,92. IEX-analist Teun Verhagen is dan ook al door met zijn analyse van de gang van zaken bij Fastned. Een heel vrolijk verhaal is het niet geworden."De cijfers over 2024 vallen duidelijk tegen en leiden waarschijnlijk tot nieuwe neerwaartse bijstellingen voor de komende jaren. Dit staat nog los van de naar onze mening nog altijd te optimistische blik van de markt op het tempo waarin nieuwe laadstations kunnen worden uitgerold." De simpele boodschap: Pas op!

Vanavond komt HAL (0%) door met de cijfers over 2024. Ytd is het aandeel van deze holding (eigenaar van Boskalis, FD en onder meer met grote belangen in Vopak, SBNM Offshore, Cool Blue) met iets meer dan 10% opgelopen. 

Wall Street opent licht lager

De belangrijkste indices van Wall Street openen vandaag alle iets lager om vervolgens richting de slotstand van gisteren te kruipen. Het aandeel GM noteert kort na opening 7% in het rood om maar aan te geven dat ook Amerikaanse autofabrikanten getroffen worden door het isolationistische handelsbeleid van hun president.

Buitenbeentje Tesla

Nou ja, niet alle autobedrijven staan in de min. Een bedrijf met een energieke CEO die zich ook met raketten en Amerikaanse ambtenaren bezighoudt, herstelt vandaag van recente verliezen. Het aandeel Tesla staat om iets na half vier 5% hoger.

Positief was dat de Amerikaanse economie in het vierde kwartaal met 2,4% was gegroeid in plaats van eerdere ramingen van 2,3%. Daarbij kwam de belangrijke PCE-kerninflatie uit op 2,6% in plaats van 2,7%. Positief was ook dat het aantal steunaanvragen in de week eindigend op 22 maart met 1000 was gedaald. De nieuwste cijfers over de aanstaande Amerikaanse huizenverkopen was duidelijk gemengd. Optimisten en pessimisten vinden in het rapport wat ze zoeken. 

Slotstand Amsterdam en overige Europese beurzen

Uiteindelijk verliest de AEX dus 0,26%, terwijl in de rest van Europa de verliezen veelal wat groter zijn.  De Duitse DAX sluit op -0,89%, de Franse CAC op -0,51%. Iets voor zes uur staat ook Wall Street weer in het rood. De verschillende indices ontlopen elkaar weinig. De Nasdaq staat 0,27% lager, de Dow 0,32% lager.  

Wie wint de IEX Gouden Stier?

Vanavond wordt opnieuw in Felix Meritus in Amsterdam de IEX Gouden Stier uitgereikt. 12 bedrijven, die actief zijn in de financiële wereld, van vermogensbeheerders tot brokers etc., maken kans om met een felbegeerd beeldje naar huis te gaan. Hier is het lijstje genomineerden. 

De brede markt

Rentes: stevige stijging Britse rente

Terwijl de rente van de Nederlandse, Duitse en Franse tienjaars staatsobligatie licht dalen, schiet de Britse tien jaars omhoog. Dat de Britse rente zijn eigen kant opgaat, zagen we de laatste tijd al vaker. Hardnekkig hoge inflatie, lage economische groei en ontspoorde overheidsuitgaven (onder de conservatieven) maken obligatiebeleggers enigszins huiverig om in Britse schuld te zitten.

  • Amerikaanse tienjaars: 4,38% (+4 bp)
  • Nederlandse tienjaars: 3,00% (- 1 bp)
  • Duitse tienjaars: 2,78% (- 1bp)
  • Franse tienjaars: 3,48% (-1 bp)
  • Britse tienjaars: 4,85% (+ 12 bp)
  • Japanse tienjaars: 1,56% (- 3 bp)

Peilmoment: 16.00 uur

Verder op het Damrak

Dit zijn de grootste stijgers en dalers van vandaag:

  • Goldman Sachs zet ING (-0,53%) op de kooplijst met het verhoogde koersdoel van 22,60.
  • Verzekeraar ASR (-1,22%) stopt volledig met beleggingen in olie- en gasbedrijven. Reden? gesprekken tot strategieveranderingen zijn op niets uitgelopen.
  • ArcelorMittal (-4,08%) daalt omdat staalbedrijven altijd het eerste slachtoffer zijn van een tarievenstrijd.
  • Jefferies is positief over Adyen (-1,55%).
  • DeGroof Petercam verhoogt het koersdoel van Exor (+1,23%) van 119 naar €125 en handhaaft het koopadvies. Vanochtend pakte IEX analist Hildo Laman uit met een uitgebreide analyse van de Italiaanse holding die volgens hem tegen een zware korting in Amsterdam wordt verhandeld. 
  • Onze chippers zijn duidelijk slachtoffer van de onzekerheid in de markt. ASML (-2,24%), ASMI (-2,23%) en Besi (-3,67%) verliezen flink. Ook in het buitenland gaan chippers allerlei van de hand. 
  • Arcadis (+1,90%) gaat verder aan de slag voor de Amerikaanse luchtmacht. Het betreft een order van $1,5 miljard, maar Arcadis werkt niet alleen.
  • Het geplaagde Ebusco (-1,74%) geeft extra aandelen uit die in handen komen van de Chinese batterijproducent Gotion die straks 10% van alle aandelen heeft.  

Laatste aandelenadviezen

Fraaie koopadviezen vandaag voor onder meer Arcadis, Sofina (3x), Shell 5x), Wolters Kluwer, RELX, Prosus, Exor en Onward Medical. Iets voor 2 uur staan Arcadis (0,30%),  Sofina (+1,78%) en Onward Medical (+3,13%) inderdaad op winst, maar dat geldt niet voor de dataproviders, Exor en Shell.

Wat er vandaag zeker hard inhakt, is het verkoopadvies voor Air France-KLM (-4,33%) van Deutsche Bank. Het aandeel staat iets voor tweeën 4,4% lager. Hebben verkoopadviezen in de regel meer impact dan koopadviezen? 

 

Agenda van vrijdag 28 maart:

Morgen om 07.00 komt InPost met zijn cijfers over Q4
Randstad gaat om 09.00 uur €1,62 ex-dividend. 

Macronieuws is er morgen meer. Om half twee komen de Amerikaanse consumentenuitgaven over februari uit. Verwachting is dat dat de persoonlijke uitgaven met 0,5% zijn gestegen (maand op maand).

Nog belangrijker is de PCE-inflatie over februari. Dat is een cijfer waar de Fed scherp naar kijken. De verwachting is dat de Amerikaanse PCE-inflatie maand op maand op 0,3% uitkomt en jaar op jaar op 2,5%. 

Om drie uur komt dat het consumentenvertrouwen van Michigan over maart naar buiten. Ook belangrijk. De Michigan Consumer Sentiment Index (MCSI) is een maandelijks onderzoek naar hoe consumenten denken over de economie, persoonlijke financiën, bedrijfsomstandigheden en koopgedrag. De University of Michigan voert de telefonische enquête uit. Ze publiceert halverwege de maand een voorlopig rapport en aan het eind van de maand een definitief rapport. De MCSI wordt gezien als een belangrijke voorlopende economische indicator, aangezien consumentenbestedingen goed zijn voor ongeveer 68,1% van de Amerikaanse economie. De marktverwachting is een daling van 64,7 naar 57,9 punten. 

En dan dit:

Waarschuwing: de tarievenimpact moet nog komen

Goudbeleggers zijn blij met onrust

Positief Europees signaal

U bent weer bijgepraat. Ik wens u een fijne avond!


Rob Stallinga is financieel journalist. De informatie in zijn artikelen is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 
Rob Stallinga

Auteur:

Rob Stallinga is sinds maart 2015 redacteur van IEXProfs. In 2004 werd hij hoofdredacteur van het beleggingsblad Safe. Daarnaast schreef hij voor Quote en andere financiële titels.

Reacties

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.