Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Volkswagen zoekt een bodem

Technische analyse: Volkswagen

Het is crisis in de Duitse auto-industrie. Kelderende verkoopcijfers, dreigende fabriekssluitingen, felle concurrentie uit China en protesterende vakbonden. Gisteren was er topoverleg, georganiseerd door de Duitse regering, om samen met autoproducenten, toeleveranciers en vakbonden oplossingen te bespreken.

Vooral Volkswagen heeft geleden in de malaise, met een koersverlies van 65% in de afgelopen 3,5 jaar. Vanaf de top op  €128,60 dit voorjaar is de koers zo`n 30% gedaald. Beleggers zagen de bui blijkbaar al hangen.

Ik heb hier recent nog gewezen op de stille krach in de autobranche: ook andere Duitse autofabrikanten delen in de malaise, met dit jaar koersverliezen oplopend tot zo'n 30%. In de hoek van de toeleveranciers valt bandenproducent Continental op met een verlies van ruim 28% sinds 1 januari.

Deze keer bekijk ik de technische plaatjes van Volkswagen. Op basis van de indicatoren zie ik dat er een bodem wordt neergezet. Maar het is nog te vroeg om te concluderen dat het aandeel al opgepakt kan worden.

De technische analyses van BMW, Mercedes, Continental, Stellantis en Renault, alsmede de Euro Stoxx sector Automobiles & Parts-index kunt u vinden op Tostrams.nl (voor abonnees). Wilt u Tostrams.nl proberen? Ga dan naar tostrams.nl/actie en lees drie maanden onze technische analyses voor slechts €19,95. Dat komt neer op een korting van maar liefst 73%.

Korte termijn

 Volkswagen probeert weer boven de koersbodems van augustus rond €92,20  te kruipen. Een opwaartse doorbraak zou de zwakke technische conditie neutraliseren. De dalende trend krijgt een nieuwe impuls. Volkswagen heeft steun op €79,38 (bodem van 19 maart 2020). Enkel boven weerstand €98,70 (gevormd op 2 september) verbetert het beeld. 

De relatieve-sterktelijn (blauwe lijn) vlakt iets af: dat geeft aan dat Volkswagen wat minder slechter presteert dan de rest van de markt.

Hoopvol is dat de moneyflow wat begint te stabiliseren, wat betekent dat de uitstroom van kapitaal uit Volkswagen afneemt.

Conclusie: het zwakke technische plaatje draait pas als Volkswagen boven de koersbodems van augustus rond €92,20 weet te blijven.

Volkswagen was uitverkocht: RSI signaleert overreactie

De RSI van Volkswagen meet overreacties van de markt. De RSI is recent opgeveerd uit de oversold-zone. De RSI gaf dus aan dat VW over-verkocht was, oftewel uitverkocht. De RSI geeft aan wanneer de markt te ver naar onderen (of naar boven) doorschiet. Hiermee kunnen uitverkochte omstandighedem (RSI onder 30: oversold) gevonden worden.

Ook belangrijk is dat er recent sprake was van positieve divergentie. Deze situatie trad op toen de koers van Volkswagen nog lagere bodems vormde (rode pijl), terwijl de RSI al hogere bodems aan het vormen was (groene pijl). Dat zijn vaak signalen van een naderende trendverandering.

Aan de RSI kunnen echter geen directe koopsignalen ontleend worden, want een aandeel in een dalende trend kan soms een tijdlang oversold blijven. 

Conclusie: er was bij Volkswagen sprake van positieve divergentie, in combinatie met een oversoldconditie. Dit lijkt herstel aan te geven.

Lange termijn: dalende trend Volkswagen bevestigd

Nadat de koersbodem van eind 2023 werd gebroken, is de dalende trend bevestigd. Het lijkt erop dat de vrije val van de autoproducent hiermee wordt voortgezet. 

Er ligt steun rond €79,38 (bodem van maart 2020). De weerstand ligt op €123,95 (top van 31 mei).

De dalende 200-dagenlijn valideert de zwakke technische conditie. De neerwaartse B.O.B.-indicator (blauwe lijn) geeft aan dat Volkswagen slechter presteert dan de rest van de Duitse beurs.

Conclusie: het technische langetermijnplaatje van Volkswagen is intact.

Technische analyse: aandeel Volkswagen

Momentum Volkswagen stabiliseert

Op de onderste helft van deze grafiek wordt het momentum van Volkswagen weergegeven. Het momentum lijkt thans te stabiliseren (groene cirkel). Dit impliceert dat het dalingstempo afneemt. 

Met momentum wordt de veranderingssnelheid bedoeld. De momentumindicator staat nu in de koopzone (onder 20). Dit punt is gemarkeerd met de groene cirkel. Omdat het momentum momenteel zijwaarts tendeert, ligt het tempo van de koersstijging vlak. 

Overigens signaleert deze indicator pas een grotere opleving als het momentum de oranje lijn opwaarts doorbreekt. Zover is het nog niet.

Conclusie: het langetermijnmomentum van Volkswagen ligt stil. Het dalingstempo is tot stilstand gekomen. Bovendien staat het momentum in de koopzone. Deze combi geeft aan dat het aandeel voorsorteert op een rally.

Technische analyse Aandeel Volkswagen momentum

 

Probeer Tostrams Premium 3 maanden voor slechts €19,95 (73% korting)

Wilt u dagelijks technische aandelenanalyses en concrete kooptips ontvangen? Abonneer u dan op Tostrams Premium. Met een universum van meer dan 500 verschillende aandelen, grondstoffen, valuta's en indices zorgen onze specialisten ervoor dat u niets over het hoofd ziet.

U kunt ook persoonlijke alerts instellen, zodat u een seintje krijgt als er een technische doorbraak plaatsvindt of een belangrijk steunniveau wordt gebroken. Hierdoor mist u geen (ver)koopkansen meer!

Verder krijgt u als Tostrams-abonnee automatisch toegang tot maar liefst vier modelportefeuilles met de beste aandelen voor Nederland, Europa en de VS en ETF’s. De Tostrams-portefeuilles weten de markt al sinds 2006 te verslaan.

Wilt u Tostrams.nl proberen? Ga dan naar tostrams.nl/actie en lees drie maanden onze technische analyses voor slechts €19,95. Dat komt neer op een korting van maar liefst 73%.

Royce Tostrams is technisch analist en oprichter van de Tostrams Groep. Hij schrijft zijn analyses op persoonlijke titel. De informatie in zijn analyses is niet bedoeld als professioneel of particulier beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Wij informeren u graag over ons rendement.

IEX heeft de laatste jaren sterk geïnvesteerd in onze Analistenteam. Onze kooptips hebben een gemiddeld rendement per tip opgeleverd van ruim +25%.


Een gedetailleerd overzicht van alle kooptips en de gevolgde berekening is te vinden op de rendementenpagina.

Met een abonnement op IEX heeft u altijd als eerste toegang tot onze analyses en kooptips.
U leest deze al vanaf 2,41 per week. Word nu abonnee en profiteer van 30% korting!

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 
Royce Tostrams

Analyse door:

Royce Tostrams werkt sinds eind jaren zeventig op de financiële markten, onder andere bij Rabobank, Robeco, IRIS en de ING Groep als hoofd van de afdeling Technische Analyse. Hij heeft eind negentiger jaren de Tostrams Groep opgericht. Dit bureau biedt onafhankelijke beleggingsadviezen op basis van technische analyse voor par...

Gerelateerd

Reacties

29 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 handyman6 24 september 2024 10:50
    VW sorteert voor op een rally? Kweenie hoor.....
    Die Ampel olv de Groenen ,heeft volop begrip voor hun autosektor,jammert luid mee,maar heeft voorlopig dus geen geld voor steun beschikbaar.

    China produceert dus veel goedkoper,steunt hun sektor wel volop en last but not least ,gelooft volop in EV auto's met batterij techniek!
    Het land rijdt intussen elektrisch waar de Duitsers hun neus nog voor op halen en zich liever met hun benzine/ diesel bakken 80 km p.u. langs alweer een Baustelle heen wringen of een krakende brug op wagen.
    Dat dus.....
  2. forum rang 9 Calimero 24 september 2024 11:55
    quote:

    De verhapstukkende bekokstover schreef op 24 september 2024 09:46:

    Dat Heineken daalt en daalt maar. Als mevrouw de Carvalho niet uitkijkt moet ze ook ooit nog eens een dag gaan...werken! :O(
    Karma ??

    pbs.twimg.com/media/Fq8vUo9WIAAmNzS?f...
    www.iex.nl/Forum/Upload/2024/15439822...
    www.iex.nl/Forum/Upload/2024/15439856...

    mvg
  3. forum rang 6 d' Aandelen ' 24 september 2024 13:04
    quote:

    handyman6 schreef op 24 september 2024 12:47:

    Hmmm...
    Stukjes CNY op €5,50 verkocht. Zal dus nog wel door stijgen. Maargoed.
    Opluchting is groot vandaag,maar fundamenteel is er niks veranderd:vastgoed ligt nog steeds op ze rug.Gratis geld of niet.

    winst = winst handy 10 x 10 = ook 100 bv
  4. opa 24 september 2024 14:16
    quote:

    handyman6 schreef op 24 september 2024 10:50:

    VW sorteert voor op een rally? Kweenie hoor.....
    Die Ampel olv de Groenen ,heeft volop begrip voor hun autosektor,jammert luid mee,maar heeft voorlopig dus geen geld voor steun beschikbaar.

    China produceert dus veel goedkoper,steunt hun sektor wel volop en last but not least ,gelooft volop in EV auto's met batterij techniek!
    Het land rijdt intussen elektrisch waar de Duitsers hun neus nog voor op halen en zich liever met hun benzine/ diesel bakken 80 km p.u. langs alweer een Baustelle heen wringen of een krakende brug op wagen.
    Dat dus.....
    Ik hoorde ze gisteren nog schreeuwen voor 5000 euro korting op een nieuwe auto.
    Enne 1 pakje rookwaren willen ze met 3 euro verhogen, wordt ook tijd het is een gekkenhuis hier aan de grens met kopende en rokende Hollanders Ze komen zelfs met grote bussen .
    En bijstand uitkeringen [ burgergeld ] van luiwammesen willen ze flink aanpakken.
    Moeten ze hier ook maar eens doen.
    Heb veel werk maar nu even de werkplaats in, maak nog graag meubels voor mijn kinderen.
    Groetjes.
  5. forum rang 6 JoostVLS 24 september 2024 15:25
    quote:

    De verhapstukkende bekokstover schreef op 24 september 2024 13:06:

    Had iemand daar een paar dagen geleden hier niet voor gewaarschuwd, dat de Nasdaq misschien plotseling kan imploderen?

    invst.ly/16lc4m

    Maar wellicht valt het mee. :OI
    Was meer een dikke vinger op de verkoopknop denk ik
  6. forum rang 6 d' Aandelen ' 24 september 2024 15:55
    quote:

    De verhapstukkende bekokstover schreef op 24 september 2024 11:28:

    't Is hier enorm spannend. :OI

    invst.ly/16la95

    invst.ly/16la9o
    De MA 200 wijst omhoog, MA 50 neigt naar beneden maar koers bevindt zich ook rond de 19917 en bovenste lijntje van de KC 29, wachten op een duidelijker signaal waarbij de KC 29 ( blauwe lijn) weliswaar naar boven wijst maar zie eerdere signalen van de KC 29

    invst.ly/16lf55

    en een plaatje van de 5 min

    invst.ly/16lfd6
29 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.