Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Verantwoording ESM-debacle

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Alexander Sassen van Elsloo

Alexander Sassen van Elsloo is directeur van Sassen Research & Consultancy Company. Voorheen was hij head of research bij Hobart Capital Markets in Londen en deed hij aandelen- en hedgefundsales bij onder andere SNS Securities en Rabo Securities. Sassen van Elsloo is ook te volgen op Twitter: @sassenvanelsloo. Sassen van E...

Meer over Alexander Sassen van Elsloo

Recente artikelen van Alexander Sassen van Elsloo

  1. dec '16 Het afscheid van de euro en van mij 40
  2. nov '16 Obligatiefeest voorbij 6
  3. okt '16 "ETF’s leiden tot crowded trades" 6

Reacties

77 Posts
Pagina: 1 2 3 4 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 4 juli 2012 11:08
    Nederland heeft gewoon nog steeds invloed. Zijn er meerdere landen die het ergens niet mee eens zijn dan zit je al snel aan een percentage dat lager is dan die 85%. Er er zullen om ons heen echt wel landen zijn die dezelfde belangenafwegingen maken als Nederland. Wat Alexander probeert te zeggen is dat Nederland geen vetorecht heeft.

    Maar wat wil je nou? Eerst gingen de colums over de besluiteloosheid in Europa en dat daarom de schuldencrisis voortwoekert. Nu worden er knopen doorgehakt en dan is het ook weer niet goed.. Tsja schiet mij maar lek hoor :-)

  2. [verwijderd] 4 juli 2012 11:11
    WAAR is eigenlijk de lijst met ESM stemmers? Is die ergens publiekelijk gemaakt? Want waar is anders een hoofdelijke stemming goed voor.

    Dan kunnen de voorstemmers achteraf persoonlijk ter verantwoording geroepen worden. (wat nooit zal gebeuren, zelfs al gaat NL in rook op)

    @Nee ontkenning is een kunst, vind je ook niet? Het gaat echt niet om actie, welke dan ook zoals je beargumenteerd.
    Het gaat om een actie nemen die daadwerkelijk iets verbetert voor zowel de korte, midden en lange termijn.
    Nederland heeft met de kleine landen geen beslissing- en geen vetorecht over het ESM fonds. Noodfondsen lossen niets op, ze stellen uit, voor een flinke prijs. Daar komt bij dat niemand meer geld heeft om in de fondsen te stoppen. Ieder - ELK - land is nu al BLUT!
    Dus wie helpt de nood bij de noodfondsen?!
  3. [verwijderd] 4 juli 2012 11:16
    quote:

    de mandril schreef op 4 juli 2012 10:58:

    De enige remedie is stemmen op de PVV maar of je hier op de langere termijn gelukkig van word is de vraag.
    Waarom? Er zijn 4 partijen die tegen de ESM stemden. Van PVV word je niet gelukkig, PvdD is nog niet echt volwassen en valt daarom lastig serieus te nemen, SP is een nogal extreme partij waar je 't wel of niet mee eens kunt zijn, maar je kunt toch prima op CU stemmen? Dat is een keurige beschaafde volwassen middenpartij, die juist in zulk soort situaties zijn poot weet stijf te houden en niet meedoet aan achterkamertjespolitiek.
  4. Marty.mcFly 4 juli 2012 11:28
    Wat vrij uniek is in Nederland is de mate waarin de burgers zo’n brede en grote belastingdruk accepteren.
    De tarieven zijn echt hoog, en je hebt te maken met zoveel soorten belastingen. Elke euro boven het minimuloon betaal je al 40% inkomstenbelasting!!!
    Dat is werkelijk ongekend in de wereld. Alle politieke partijen zijn hier debet aan. En wat zie je? Iedereen betaalt netjes z’n belasting, totaal geen weerstand hiertegen. Er is niet eens een politieke partij die verlaging van de belastingen predikt, zelfs de VVD niet. Er MOETEN meer belastingen komen en de belastingen die er zijn MOETEN omhoog, zo werkt het politieke establishement tegenwoordig, er is toch geen weerstand onder de bevolking…..
  5. [verwijderd] 4 juli 2012 12:02
    ben begonnen boeken van G. Lakoff te lezen(Don't think of an elephant). Misschien begrijp ik dan de anti-EU stemmers beter. Overigens, de EU heeft meer landbouwgronden dan Nederland zodat bij schaarste er voldoend te telen/kweken/poten is. Uitvoeren via Rotterdam dat gesubsidieerd vergroot is door de EU. Bedankt voor het geld, zeggen de anti-EU'ers. Of willen zij Rotterdam dicht laten slibben?
  6. [verwijderd] 4 juli 2012 12:07
    Prima column. Alleen de heren politici lezen toch niet en weet je...volgens mij snappen ze gewoon helemaal niks van de materie. Ze lezen alleen wat ze voorgeschoteld krijgen en zullen zelf geen onderzoek doen. Denk je echt dat een van onze politici dat Duitse youtube filmpje over ESM hebben gezien ? Dacht het niet. Voor macht(en een goede baan bij een bank ofzo) zouden ze zelfs hun eigen kinderen verkopen. Waarom stemmen we niet eens met zijn niet ? Dat er maar 5% van ALLE kiezers ofzo komt opdagen. Laat deze mensen maar eens zien en voelen dat wij weten dat ze geen idee hebben wat er in de maatschappij leeft. Kompleet los van de realiteit.
  7. benito c. 4 juli 2012 12:08
    Alexander, je begint aardig gelijk te krijgen.
    Wat denk jij dat er gaat gebeuren als de euro onhoudbaar wordt? Het probleem is m.i. dat je niet weet of de euro als munt blijft bestaan, en wie hem dan gaan voeren, noord-europa of het zuiden. Jij bent erg voor de NOK. Ik ook, de SKR lijkt me overigens ook goed. En de SFR zal met de noordelijke munt meegaan. Hoe is jouw afweging door alleen in NOK en goud te zitten?
  8. [verwijderd] 4 juli 2012 12:41
    quote:

    benito c. schreef op 4 juli 2012 12:08:

    Alexander, je begint aardig gelijk te krijgen.
    Wat denk jij dat er gaat gebeuren als de euro onhoudbaar wordt? Het probleem is m.i. dat je niet weet of de euro als munt blijft bestaan, en wie hem dan gaan voeren, noord-europa of het zuiden. Jij bent erg voor de NOK. Ik ook, de SKR lijkt me overigens ook goed. En de SFR zal met de noordelijke munt meegaan. Hoe is jouw afweging door alleen in NOK en goud te zitten?
    Gewoon je eigen munt parrallel terug invoeren en de euro ernaast laten bestaan , genoeg landen(polen ,tsjechie, hong,roem ,.......) waar dit gebeurd .Alleen de euro kunnen jullie niet drukken , maar hoe meer ze er printen hoe plezierig het dan word voor jullie in guldens . ttz je moet dan je schaarse energie al niet verspillen om die PIGSSdievenbende te controleren en proberen op te voeden ,maar gewoon werken en sterke guldens verdienen.Dan lost alles zich vanzelf op (ook jullie Euroverplichtingen).
  9. hvdeut 4 juli 2012 12:44
    Het waren begin 90-jaren oa Ruud Lubbers (CDA), Wim Kok (PvdA) en Gerrit Zalm (VVD)die de historische fout maakten mee te gaan met de Euro. Vertegenwoordigers van de 3 (toen) grootste partijen. Critici die vreesden voor het verdwijnen van ons spaargeld en pensioen naar Zuid-Europa werden weggehoond. Die critici hebben gelijk gekregen, maar de genoemde partijen durven nog steeds niet hun dramatische vergissing toe te geven. En helaas is er nu vermoedelijk geen weg meer terug.
  10. [verwijderd] 4 juli 2012 12:45
    Goed stuk.

    Nederlandse kiezers zijn per definitie (grotendeels) jaknikkers. Verdoofd door de luxe die we lang hadden, overigens verdiend door inmiddels verdreven innovatie. Particulier "in de problemen zitten" is momenteel 2 huizen hebben.
    Er zit in heel de wereld, en zeker ook in NL, zo een groot disconnect tussen waarheid en wat je polici hoort besprekenen, ik weet al jaren niet op wie te stemmen. De anti-Moslims (ben ik niet) hebben goede argumenten op andere vlakken, maar dienen voor Israël (trap ik liever niet in). Degenen die de middenklasse zouden steunen, werken mee aan het wegvagen van heel de middenklasse. Degenen die de rijken denke te steunen, steunen vooral de veel rijkeren dan zijn zelf ooit zullen worden. En nieteens perse landgenoten. De armen van NL beseffen zich amper dat ze dat zijn, en de SP heeft slechte PR waardor ze er niet gaan komen met echte invloed.

    De totale crash van het banksysteem is nog een paar maanden verder voor ons uitgeschopt. Maar de bubbel lijkt wel harder te gaan spatten dan zonder ESM. Voordeel is vooral voor de armen van Europa. Of dat nu door uitzuigen en in de hoek dwingen door Duitsland, of liegen door centrale bankiers zo is gekomen.
    We vergroten de schuldenberg, vragen om meer inflatie. En de kans dat onze lonen daar op enige termijn voor gecorrigeerd worden, verkleint meer en meer. Lijkt er alles op dat we loonsverlagingen gaan krijgen, net als in andere delen van Europa (ook buiten de EU) al geregeld wordt toegepast.
    Bezuinigen in de Eurozone is je jaarlijkse tekorten wat polijsten. Beláchelijk dat er zo'n bende van laten maken, en tegelijk ook nog de USD als reserve currency in de lucht houden. Beter worden we snel vriendjes met BRICS en het Midden-Oosten, op onze voorwaarden. De Euro was echt te redden geweest, als dat oprecht de bedoeling geweest was. Maar het moet gewoon radicaal anders.
  11. [verwijderd] 4 juli 2012 12:52
    quote:

    dentroef schreef op 4 juli 2012 12:41:

    [...]Gewoon je eigen munt parrallel terug invoeren en de euro ernaast laten bestaan , genoeg landen(polen ,tsjechie, hong,roem ,.......) waar dit gebeurd .Alleen de euro kunnen jullie niet drukken , maar hoe meer ze er printen hoe plezierig het dan word voor jullie in guldens . ttz je moet dan je schaarse energie al niet verspillen om die PIGSSdievenbende te controleren en proberen op te voeden ,maar gewoon werken en sterke guldens verdienen.Dan lost alles zich vanzelf op (ook jullie Euroverplichtingen).
    Liever meteen een fysieke munt met in grammen gestandariseerde edelmetaal gehaltes. Dan zijn ze later 1:1 om te zetten voor een goud/zilver cash courant standaard. Niks girale ellende. Gewoon wegen is weten.

    IPV een muntunie, gewoon een open source munt standaard beginnen. Muntjes van 1, 4, 10, 25, gram zilver en 1, 2, 5, 10, 25 gram goud. Plus wat kopermuntjes ofzo. Sla de kop van je locale wapen op, globaal inwisselbaar.
    Jammer van de gulden als valuta-eenheid, maar een 10 grams Silver Dutch Guilders is ook niet mis. Zodra iedereen on board is stabiliseert de edelmetaal waarde vanzelf, en zo ook de prijzen van producten..
  12. hans123 4 juli 2012 12:59
    Ze zitten zo diep erin dat als ze zich zouden terug trekken de boel omvalt .
    de toekomst zal zien of het met een sisser afloopt of dat het hele economische bestel failliet gaat .
    Als Ijsland eerder de garantie had ingetrokken waren de banken zeker failliet gegaan maar was de schade wat beperkt gebleven .
    dat was een mis gok ,nu is het alles of niets voor de euro
  13. [verwijderd] 4 juli 2012 12:59
    quote:

    Skater schreef op 4 juli 2012 12:52:

    [...]
    Liever meteen een fysieke munt met in grammen gestandariseerde edelmetaal gehaltes. Dan zijn ze later 1:1 om te zetten voor een goud/zilver cash courant standaard. Niks girale ellende. Gewoon wegen is weten.

    IPV een muntunie, gewoon een open source munt standaard beginnen. Muntjes van 1, 4, 10, 25, gram zilver en 1, 2, 5, 10, 25 gram goud. Plus wat kopermuntjes ofzo. Sla de kop van je locale wapen op, globaal inwisselbaar.
    Jammer van de gulden als valuta-eenheid, maar een 10 grams Silver Dutch Guilders is ook niet mis. Zodra iedereen on board is stabiliseert de edelmetaal waarde vanzelf, en zo ook de prijzen van producten..
    Met je eigen munt heb je eigen monetaire politiek en toekomst weer terug in je handen ,
  14. [verwijderd] 4 juli 2012 13:01
    Een ineenstorting van Europa is onafwendbaar. Hoe dan ook, het zal ineenstorten. Vind deze uitleg van Reggie Middleton zoals altijd erg verhelderend. Let wel....deze man vertelde al dat Bearn Stearn failliet zou gaan toen hun aandelen nog ruim boven de $100 stonden.

    Luister hier naar het interview:

    www.youtube.com/watch?v=J19U8iw24LI&a...
77 Posts
Pagina: 1 2 3 4 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links