Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Rijdende treinen

Reclame is emotie voor mij. Het kan me blij, teleurgesteld of boos maken, of me verbazen. Een Rexona-reclame met een wél scorende voetballer na een wedstrijd met missers heeft niet hetzelfde beoogde effect als nadat de wedstrijd wel winnend wordt afgesloten.  

In dit zelfde licht hoorde ik spots van collega-vermogensbeheerder Alex: "als je in de verkeerde trein stapt, moet je snel uitstappen om sneller op je bestemming te zijn" en "dit is bij dalende markten ook zo, door snel uit te stappen". Leuk bedacht, maar ik wil toch wel even reageren. 

In het voorbeeld van een stoptrein van Amsterdam naar Utrecht kan ik me enigszins vinden in deze bewering als je per ongeluk in de stoptrein naar Groningen bent gestapt. Dan kun je beter dat advies volgen en niet tot Groningen blijven zitten. Hoewel dat in de praktijk ook weer afhangt van waar je uitstapt.

De beurs: flitstrein of stoptrein?
Want wat is de frequentie van stoppende treinen op het station waar je uitstapt? Daarnaast ben je afhankelijk van hoe de vertrektijden op elkaar aansluiten en of het misschien de laatste trein is en of er nog wel een trein vanaf jouw station naar Amsterdam en naar je eerdere bestemming Utrecht vertrekt. Je kunt beter in Groningen overnachten dan in the middle of nowhere.

Nu zijn aandelenmarkten slechts heel soms zoals stoptreinen, meestal bewegen ze als fitstreinen. Maar oké, nuance is moeilijk in reclame. Nog even doorgaand op deze vergelijking: wat als je per ongeluk in de intercity van Amsterdam naar Parijs stapt terwijl je dus naar Utrecht moest? Je kunt dan helemaal niet uitstappen en uiteindelijk gaan er uit Brussel of Parijs weer heel goede en mogelijk snellere treinen naar Utrecht.

Natuurlijk is het allemaal overdrachtelijk bedoeld, maar als ervaringsdeskundige kan ik u zeggen dat op de eerste plaats je doel bij beleggen minder duidelijk is dan rijden met de trein. In sommige tijden moet je blij zijn dat je geen verlies hebt en dus op het station blijft staan, in andere tijden moet je vol meedoen en genieten van het uitzicht -  en maar zien waar hij stopt.

Wanneer stap je weer in?
Daarnaast is het bij beleggen niet zo eenvoudig dat je door af en toe even uit te stappen en te wachten tot de koers wél omhoog gaat, je wel de plek van bestemming bereikt. Bij Today’s Beheer hebben we een aantal jaren gewerkt met stoploss (het tijdelijk uitstappen), maar dan stuit je al snel op de vraag: wanneer moet je er dan weer in?

Vaak voelt het alsof je uit de markt gepest wordt en dan net als je stop geraakt is en je lekker aan de kant zit vertrekt de spreekwoordelijke trein zonder je. Uiteindelijk ben je veel later op je bestemming dan als je blijft zitten tot de machinist eindelijk draait. 

Wel kun je opties gebruiken die een uitkering geven als de trein de verkeerde kant op gaat, maar met aandelen actief uitstappen blijft op marktniveau heel moeilijk. Op fondsniveau kun je wel winst nemen of verlies nemen. Maar de totale exposure helemaal reduceren door al je aandelen te verkopen is kansloos op de lange termijn. 

Binck-trein kan vertrekken
Juist omdat timing moeilijk is in deze tijden van politieke invloeden, kom ik opnieuw terug op de crisisportefeuille, waarin ik actief voor de langere termijn beleg. Ik voeg Binck Bank daar aan toe. Omdat de grafiek wat mij betreft toch een bodem bereikt moet hebben. In treintermen: we staan nu lang genoeg te wachten op het koude station; we gaan lekker comfortabel zitten en go!

Nog één keer en dan houd ik er over op: achteraf is alles makkelijk, dan weet je precies waar de trend ophoudt of juist begint. Neem even Apple. Daar hadden we eerst een mega-mooie trend en maakte het niet uit of de topman dood of levend was, maar de laatste paar weken wordt er ineens gezegd dat de nieuwe topman een beetje nerdy is en teveel Steve imiteert .

Nu is Steve onvervangbaar maar los van de persoon (die is namelijk niet van groot belang) zijn ze met mooie producten gekomen. Ik geloof als Apple-scepticus dan ook in een herstel.

Facebook, de sprong van de rijdende trein.

Nokia de afgrond in?
Omdat er een spannend weekend voor de deur stond en ik mijn verlies wilde goedmaken van mijn gekochte call AEX nam ik winst in Facebook maar het was weer net als af en toe bij Apple, want ik was te vlug uit deze positie. Ik blijf wel positief maar kijk zakelijk meer naar andere fondsen. 

Nokia failliet? Nee dat denk ik niet, het wordt hoogstens gekocht door Microsoft. De media zijn net reclamemakers: niet gehinderd door enige kennis gooit men na de aankondiging van massa-onstagen bij Nokia direct het bericht erin dat het bedrijf mogelijk helemaal de afgrond in gaat. 

Maar even logisch nagedacht: als Nokia omvalt, is dit ook een streep door Microsofts ambitie om in de mobiele softwaremarkt te penetreren. Verwachting van analisten is dat de smartphone de toekomst heeft en dus zal Microsoft commitment gaan geven.

Ik zit dus veel te vroeg in de trein van Nokia. Maar In Microsoft waren we op tijd uitgestapt en zouden nu weer door een koopsignaal in de Twindicators weer kunnen instappen.

De zwarte piste. Wanneer draait de trend? Ik blijf geloven dat een (ex) marktleider niet zo ineens helemaal kapot gaat. 

Tech trekt de kar
TomTom heeft zichzelf ook weer herpakt een heeft een deal met zijn grote bedreiging (Apple) gemaakt en zie hier het voorbeeld dat het kan. 

Vorige week noemde ik ook ASML als een koopkandidaat. En ja we hadden een mooi ritje omhoog. Ik denk dat het nog veel verder gaat. Maar binnenkort als er weer cijfers zijn dan weten we pas echt meer. 

De Tech is de sector die op dit moment de kar trekt. Of beter weer moet gaan trekken. De banken verwacht ik wel in herstel maar banken zijn te zwak om de hele economie mee te sleuren. Kortom de hoop is gevestigd op de technologie bedrijven. 

Olie en banken
Oliewaarden en gerelateerde aandelen zullen nu ik verwacht dat de olieprijs gaat stabiliseren , ook weer kunnen opveren. Het meest interessante aandeel kijkend naar de grafieken in deze is SBM Offshore.

Maar Banken blijven ook leuke aandelen om op dit moment te kopen. Ik heb SocGen long maar je kan ze bijna allemaal kopen. 

 


Frank van Dongen is het pseudoniem van vermogensbeheerder en fondsmanager Cees Smit. Hij is algemeen directeur van Today’s Vermogensbeheer en Today’s Tomorrow Fondsbeleggen (For Tomorrow). Smit schrijft zijn columns op persoonlijke titel. Today's is een vergunninghoudende instelling. Today's is bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM) geregistreerd als beleggingsonderneming en beleggingsinstelling. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie is welkom op vandongen@iex.nl.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Frank van Dongen (Cees Smit)

Frank van Dongen is het pseudoniem van vermogensbeheerder en fondsmanager Cees Smit. Hij is algemeen directeur van Today’s Vermogensbeheer en Today’s Tomorrow Fondsbeleggen (For Tomorrow). Today’s is als vergunninghouder geregistreerd is bij de AFM en het DSI. Cees Smit is gespecialiseerd in ingewikkelde derivatenco...

Meer over Frank van Dongen (Cees Smit)

Recente artikelen van Frank van Dongen (Cees Smit)

  1. apr '17 De Show is over: Iedereen bedankt 77
  2. jan '17 Mindf*ck 34
  3. mei '16 De beren krijgen lucht 14

Gerelateerd

Reacties

7 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 18 juni 2012 12:01
    Vandaar dat mijn Alex-portefeuille (Vermogensbeheer EUR 25.000) sinds nov. 2010 met 8% gedaald is en nog maar EUR 23.000 waard is. Als ik naar de mutatiehistorie kijk valt mij op dat vaak gekocht wordt als de koersen relatief hoog zijn en vrij vlak daarna weer verkocht op zo'n beetje een dieptepunt.
    Mijn eigen belegging Microsoft/Arcelor Mital staat nu bijna 20% in de plus!
  2. [verwijderd] 18 juni 2012 18:39
    Slechts ter duurzaam hierbij latende kennisgeving t.a.v. de zeer informatief inzicht gevende column,

    - met name gelet op de gedeelten

    “Nog even doorgaand op deze vergelijking: wat als je per ongeluk in de intercity van Amsterdam naar Parijs stapt terwijl je dus naar Utrecht moest?” en

    “De Tech is de sector die op dit moment de kar trekt. Of beter weer moet gaan trekken. De banken verwacht ik wel in herstel maar banken zijn te zwak om de hele economie mee te sleuren. Kortom de hoop is gevestigd op de technologie bedrijven.”

    alsmede het feit

    [in een doorsnee aaneenschakeling van rijdende treinen van (krediet-, banken- en schulden) crises die de suffering people in de Eurozone dienen te teisteren op een doorsnee maandag van een doorsnee mogelijk over de rest van de wereld uitslaande

    - door vakbekwame brandweerlieden die anders dan de suffering people in de Eurozone hiervoor wèl doorgeleerd hebben en beroepshalve de kar trekkend wèl de parate kennis in huis hebben om zonder hierover een referendum te houden bij een doorsnee uitslaande brand met het beschikbare materieel uit te rukken zodat de uitslaande brand niet verder over de rest van de wereld hoeft uit te slaan -

    brand van een Eurocrisis dat in een doorsnee lidstaat van de Europese Unie die in de eurocrisis in Maastricht en Lissabon overeenkwamen om het voortaan met een nieuwe munt beter te doen met een monetaire unie zonder politieke afspraken

    - dus bijvoorbeeld anders dan de lidstaat Engeland

    - waarin de politieke vertegenwoordigers in een nieuwe munt van een monetaire unie zonder politieke afspraken dan ook niets zagen en welke politieke vertegenwoordigers dan ook onder de verdragen over een nieuwe munt van de monetaire unie zonder politieke afspraken die mogelijk op een niet door politieke afspraken bewaakt ogenblik doorsnee uitslaande branden vanwege overhitte motors tot gevolg kunnen hebben –

    geen handtekening plaatsten -

    en de zeer informatief inzicht gevende reacties]

    dat een doorsnee sprinter die op de doorsnee perrons in de Eurozone van de Europese Unie gelegen lidstaat Nederland paraat staan om reizigers die in een rijdende trein van a naar b willen van a naar b te vervoeren

    – uiteraard –

    in de lidstaat Nederland waarvan politieke vertegenwoordigers toendertijd

    - dus voordat er in de Eurozone op een niet door politieke afspraken bewaakt moment een mogelijk over de rest van de wereld uitslaande brand uitbrak -

    in het Europa van de twee snelheden in het Nederlandse Maastricht en het Portugese Lissabon wèl een handtekening onder de verdragen m.b.t. de nieuwe munt van de monetaire unie zonder politieke afspraken plaatsten niet zomaar vergeleken kan worden met de een of andere stoptrein, die weliswaar rijdend reizigers van a naar b vervoert, maar dit uiteraard op een geheel andere manier dan de niet zomaar rondjes rond de kerk makende en veel sneller rijdende sprinter, het moet in de mogelijk over de rest van de wereld uitslaande brand van de Eurocrisis niet gekker worden.
  3. [verwijderd] 19 juni 2012 12:58
    Beste Groenvoer! De meningen hierover, zoals in een doorsnee feitelijk niet in de woestijn maar feitelijk aan de Noordzee gelegen democratie gebruikelijk, zullen ongetwijfeld feitelijk verschillen, maar mijns inziens geldt dit voor de feitelijke columns van de auteur alsmede de feitelijke columns van een andere auteur van IEX.nl waarvan de naam feitelijk begint met een M en de tweede letter een a is, welke tweede feitelijke letter wordt gevolgd door de feitelijke derde letter r!!
7 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links