De eerste beleggers draaien alweer aan het juridische wiel van Facebook. Een aardige, maar voor de gemeenschap dure manier op hun frustratie over hun mislukte speculatie te verwerken.
Ja, maar, zullen sommige zeggen, ze verhoogden de uitgifte prijs vlak voor de emissie. Klopt, maar als de groenteboer de prijzen verhoogt, kunt u ook beslissen of u het alsnog wilt kopen.
Ja, maar, het geeft de illusie dat er veel vraag naar is. Klopt, dat hebben de begeleidende banken inderdaad goed gezien.
Haagse markt
Prijs is vaak een illusie en zegt niets of niet veel over de waarde. De inschatting van de waarde moeten de kopers zelf maken. Ze moeten zelf nadenken, hoe moeilijk dat ook is. Ik mocht met mijn dochters en mijn vrouw afgelopen week mee naar de Haagse Markt. Leuk, kleurrijk en leerzaam.
Daar zag ik heel veel luchtjes staan met gelijksoortige namen en flesvormen als die van hele dure parfummerken. Ze roken precies hetzelfde. Maar ze kosten maar vijf euro per 100 ml. In de parfumerie betaalt u er meer dan 100 euro voor. Dus waarde 5, prijs 100. Het is dezelfde prijsillusie, maar daar hoor ik niemand over klagen.
Facebook & World-Online
Ik heb op twitter de vergelijking tussen Facebook en World-Online gemaakt. Ga maar na:
- Gehyped;
- Duur;
- Een verdienmodel wat vooral veel hoop in de verwachtingen heeft;
- Friends en family die eerder goedkope aandelen hadden en nu willen cashen;
- Een begeleidende bank die de koers op de eerste handelsdag ternauwernood boven de uitgifte prijs kan houden;
- Een verder dalende koers in de dagen daarna.
Klik op de grafiek voor een grote versie.
Maar shame on me. U leest dit allemaal achteraf. Ik had u dit allemaal van te voren moeten zeggen. Sorry. Maar u weet toch dat de beste dag om een IPO te verkopen de eerste dag is. Dat stond tien jaar geleden al in mijn boek.
Dat is meestal zo, maar niet altijd. Google, Aalberts en Nutreco zijn een paar willekeurige voorbeelden, die u beter wel had kunnen vasthouden. Ik hoop wel dat de afloop van het bedrijf Facebook een stuk minder dramatisch wordt dan World-Online.
Getty Images
Bovendien weet ik natuurlijk niet wat de koers in die paar dagen na de introductie gaat doen. Als beleggers bereid zijn om 100 keer de winst te betalen, waarom niet 150 keer of desnoods 1000 keer. Als iets veel te duur is, wil dat niet zeggen dat het niet nog duurder kan worden.
Overigens komt de volgende grote IPO er al weer aan. Private equity heeft vier jaar geleden Getty Images gekocht voor 2,4 miljard dollar. Ze hebben hun investering al grotendeels weer onttrokken. Nu willen ze een IPO doen voor 4,0 miljard dollar. Ik lach nu al, zonder dat ik een idee heb wat hun manier van geld verdienen is. Maar zelf even nadenken lijkt me nuttig.
Maar goed, er zitten nu een aantal beleggers op de blaren. Ik hoop dat ze er van leren. Ik denk het niet. En nu klagen ze de banken en de Nasdaq aan. Nee, iedereen heeft het gedaan, behalve deze beleggers zelf (of mag ik ze speculanten noemen). Ach, niets menselijks is hen vreemd. Ik zou graag willen pleiten dat er naast een zorgplicht ook een nadenkplicht komt.