Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Beleggers stampen bodem verder aan

Beleggers stampen bodem verder aan

Het draagvlak onder de Nederlandse beurs wordt sterker omdat het aantal stijgende aandelen dagelijks toeneemt ten opzichte van de dalers.

Het aantal stijgende aandelen neemt vrijwel elke dag verder toe. Hoewel het technische plaatje van de AEX stagneert, lijkt het draagvlak onder de markt steeds sterker te worden.

Advance/Decline-ratio

Beleggers stampen als het ware de bodem verder aan. We kunnen deze conclusie trekken aan de hand van de Advance/Decline-ratio van de Nederlandse beurs, ook wel A/D-ratio genoemd.

Deze zogenaamde breadth indicator vergelijkt elke dag het aandeel stijgende met het aandeel dalende aandelen en beoordeelt daarmee het draagvlak van de Nederlandse beurs.

Naarmate dagelijks steeds meer aandelen in de plus eindigen (stijgende ten opzichte van dalende aandelen) neemt het aantal pijlers onder de markt, waarop de hausse gefundeerd wordt, toe. Zie ook de uitleg A/D-ratio onderaan.

Technische plaatje stagneert

Omdat de opmars van de AEX is stilgelegd en de index een pas op de plaats maakt, is er sprake van een latente technische verzwakking. Maar in combinatie met het sterke draagvlak wordt de Nederlandse beurs lijkt de technische schade vooralsnog beperkt.

Op wat langere termijn bezien geeft de A/D-ratio aan dat de opmars van de Nederlandse beurs nog niet ten einde is. Technisch denk ik dat de campingrally zal doorzetten zodra de twijfel uit de markt weg is. Uiteraard zal dit niet zonder slag of stoot - dus tussentijdse dips - plaatsvinden.

Vandaag bekijk ik de AEX index, alsmede de Advance/Decline-ratio.

Nederlandse beurs weet op termijn nog hogere bodems te vormen

Het beeld van de AEX-index oogt, afgezien van de recente adempauze, niet negatief. De Nederlandse beurs stagneert op de korte termijn wel iets, wat aangeeft dat de opmars stilvalt. Maar afgezien hiervan laat de AEX hogere koersbodems op de grafiek achter, en dat duidt op een aanhoudende vraag onder beleggers.

Met een doorbraak en slotstand boven de laatste koerspiek kan de oude stijgende trend worden hervat. Zolang de steun van 654,62 punten (de bodem van 14 juli) intact blijft, oogt het beeld positief.

Weerstand hanteren we rond 743,05 punten (gevormd op 5 april).



Aantal stijgende fondsen neemt flink toe

De Advance/Decline-ratio van de Nederlandse beurs gaat verder omhoog. Onder de oppervlakte van de markt geeft dit aan dat het aantal dalers fors afneemt, ten gunste van het aantal stijgers. Deze zogenaamde 'Breadth indicator' duidt erop dat het draagvlak van de beurs verbetert.

Uitleg Advance/Decline ratio

De Advance/Decline-ratio, ook hoog/laag-verhouding genoemd, wordt dagelijks berekend op basis van het verschil tussen het aantal stijgers en het aantal dalers.

Zodra er meer winnaars zijn, zal de Advance/Decline-ratio oplopen. In het tegenovergestelde geval laat deze indicator een daling zien.

Doorgaans is de Advance/Decline-ratio een leading indicator, die vooruit loopt op de actuele marktontwikkelingen.

De Advance/Decline-ratio geeft vaak een goede indruk van het draagvlak in de markt. Een dalende indicator geeft aan dat het draagvlak in de markt zwak is. Dit duidt er op dat een stijgende beurs minder waarschijnlijk is.

Een stijgende indicator geeft aan dat er wel draagvlak in de markt is voor een stijgende beurs.

tostrams

Wilt u toegang tot Technische analyses en concrete Alert & Kooptips, meld u aan voor Tostrams

  • Dagelijks actuele en deskundige adviezen
  • Concrete koop- en verkooptips
  • Direct toegang tot NL Modelportefeuilles
Bekijk Tostrams
Royce Tostrams is technisch analist en oprichter van de Tostrams Groep. Hij schrijft zijn analyses op persoonlijke titel. De informatie in zijn analyses is niet bedoeld als professioneel of particulier beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Wij informeren u graag over ons rendement.

IEX heeft de laatste jaren sterk geïnvesteerd in onze Beleggersdesk. Onze kooptips hebben een gemiddeld rendement per tip opgeleverd van ruim +25%.


Een gedetailleerd overzicht van alle kooptips en de gevolgde berekening is te vinden op de rendementenpagina.

Met een IEX Premium-abonnement heeft u altijd als eerste toegang tot onze tips.
U leest deze al vanaf 2,71 per week.

Analyse door: Royce Tostrams

Royce Tostrams werkt sinds eind jaren zeventig op de financiële markten, onder andere bij Rabobank, Robeco, IRIS en de ING Groep als hoofd van de afdeling Technische Analyse. Hij heeft eind negentiger jaren de Tostrams Groep opgericht. Dit bureau biedt onafhankelijke beleggingsadviezen op basis van technische analyse voor par...

Meer over Royce Tostrams

Recente analyses van Royce Tostrams

  1. 07:30 Koopjesjagers actief? 180
  2. 28 sep Onrust op de energiemarkten 261
  3. 27 sep Dollar door het dak (IV) 157

Gerelateerd

Reacties

153 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 8 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 JoostVLS 15 augustus 2022 08:10
    quote:

    maarten030 schreef op 15 augustus 2022 07:11:

    De verwachting is dus dat de rally zal doorzetten als de twijfel uit de markt is. Ik denk dat hij daar weleens gelijk ik kan hebben haha

    Ik lees momenteel teveel dat de bearmarket voorbij is. Tijd om weer voorzichtiger te worden..
    Helemaal eens, de 100 punten stijging vanaf 632 heeft Tostrams volledig gemist, zonde
  2. forum rang 6 d' Aandelen ' 15 augustus 2022 08:45
    quote:

    JoostVLS schreef op 15 augustus 2022 08:11:

    fd.nl/bedrijfsleven/1448194/beleggers...

    Hyzon, zeer speculatief aandeel, maar ga wel instappen vanmiddag, risk/reward :-)
    Goedemorgen Joost,

    ik kan het artikel niet lezen want dan moet ik alweer een account aanmaken en krijg ik weer te veel emails.
    Wat is de teneur van dit artikel want ik zie Plug Power en Ballard Power Systems alleen maar stijgen op het moment
  3. forum rang 6 JoostVLS 15 augustus 2022 08:49
    [quote alias=d' Aandelen ' id=14353344 date=202208150845]
    [...]

    Goedemorgen Joost,

    ik kan het artikel niet lezen want dan moet ik alweer een account aanmaken en krijg ik weer te veel emails.
    Wat is de teneur van dit artikel want ik zie Plug Power en Ballard Power Systems alleen maar stijgen op het moment
    [/quot

    In het kort
    Producent van waterstoftrucks Hyzon Motors ziet vooralsnog af van publicatie financiële resultaten.
    Het beursgenoteerde bedrijf laat het moment van het inboeken van de omzet onderzoeken.
    Ook zijn er 'operationele inefficiënties' vastgesteld bij de Europese joint venture die het bedrijf heeft met het Groningse Holthausen Clean Technology.
    Na de opmerkelijke fraude bij Nikola is opnieuw een fabrikant van waterstoftrucks in de problemen gekomen. Het gaat om Hyzon Motors, dat op de Nasdaq-beurs een notering heeft en twee jaar geleden een alliantie sloot met het Groningse Holthausen Clean Technology.

    Hyzon Motors heeft laten weten dat het maandag geen financiële resultaten publiceert. Ook meldt de start-up aan de Amerikaanse beursautoriteit dat er niet meer op de eerder gepubliceerde jaarrekening van 2021 kan worden vertrouwd.

    Het Amerikaanse bedrijf is in Nederland voornamelijk bekend vanwege de samenwerking met Holthausen. Samen wilden zij — in een joint venture onder de noemer Hyzon Motors Europe bv — in Winschoten waterstoftrucks produceren. Zo ligt er een order voor 1500 waterstoftrucks voor een energiebedrijf in Nieuw-Zeeland. Het Groningse bedrijf wil desgevraagd niet reageren op het nieuws en verwijst naar het statement van Hyzon.

    Nieuwe banenmotor
    De joint venture met de Amerikanen was een reuzenstap voor de Groningse onderneming. Holthausen handelt sinds 1945 in zuurstof- en gasflessen, al ontwikkelde het eerder al veewagens en vuilniswagens met waterstoftanks. Het bedrijf telde eind 2020 25 werknemers. De Groningers verwachtten destijds dat de plannen met de Amerikanen zo’n duizend banen konden opleveren.

    Hyzon Motors heeft inmiddels een extern bureau ingeschakeld om te onderzoeken op welk moment omzet werd ingeboekt en om interne controles en procedures tegen het licht te houden. Daarbij wordt vooral gekeken naar de activiteiten van Hyzon in China. Het bedrijfsmanagement heeft de problemen onder de aandacht gebracht.

    Hyzon schrijft in de verklaring dat het ook 'operationele inefficiënties' heeft vastgesteld bij de Europese joint venture. De Amerikanen waren voornemens om nog eens 25% van de aandelen in de joint venture te kopen. Volgens Hyzon gaat die deal mogelijk niet door.

    Koers
    Vanwege het lopende onderzoek zal Hyzon niet zoals verwacht voor de deadline van 15 augustus de financiële resultaten publiceren. De koers van het aandeel op de Amerikaanse Nasdaq-beurs is sinds de aankondiging van eerder deze maand gekelderd en schommelt sindsdien rond de $2. Dat is zo'n 60% lager dan in augustus vorig jaar. Daarmee is het bedrijf nog iets meer dan $0,5 mrd waard.

    Het beursavontuur van Hyzon doet daarmee denken aan Nikola, een andere producent van waterstoftrucks die hard aan de weg timmerde. Deze Amerikaanse onderneming kreeg in 2020 een beursnotering, waarna de beurswaarde omhoogschoot naar $37 mrd. De beurskoers van Nikola stortte in nadat shortseller Hindenburg oprichter Trevor Milton had beschuldigd van fraude. De ceo moest daarna vertrekken. Later bleek uit onderzoek dat het bedrijf inderdaad in 2017 een misleidende video had uitgebracht waarin een truck op waterstof leek te rijden. In werkelijkheid rolde hij van een heuvel naar beneden. Nikola is op de beurs nu nog maar $3 mrd waard.

    Investeringsgeld
    Hyzon Motors, dat een handvol commerciële voertuigen op waterstof heeft ontwikkeld, kreeg in oktober 2020 meer dan $15 mln aan vers kapitaal binnen, doordat onder meer olieconcern Total instapte als investeerder. In 2021 werden plannen ontvouwd om via een fusie met een lege beurshuls (een zogenoemde spac) een notering op de Nasdaq-beurs te bemachtigen. Die moest cash

    Lees het volledige artikel: fd.nl/bedrijfsleven/1448194/beleggers...
  4. forum rang 6 Doptieman 15 augustus 2022 09:31
    quote:

    Subtropical schreef op 15 augustus 2022 08:08:

    Allemaal gebakken lucht, alles :-)
    Strak berekende poppenkast!! even 730 aantikken en weer snel naar beneden met die
    aex voordat het geld gaat kosten.(gladstrijk modus)

    Net op tijd met het sluiten van 2 calls aug 738 prijs ligt nu alweer rond het slot van vrijdag!
    Schrapers daar ....
  5. forum rang 6 d' Aandelen ' 15 augustus 2022 09:31
    @ JoostVLS,

    zeer bedankt voor het delen van het FD artikel betreffende Hyzon Motors Inc.

    Bij Plug Power hebben in ieder geval heel grote investeerders er veel geld ingestoken waaronder Blackrock maar het is een lange termijn belegging en Plug Power sluit overal ter wereld joint ventures en bouwt op het moment aan een hele grote fabriek voor de productie van waterstof en de brandstofcellen en ook in Europa o.a. in Denemarken en Duitsland bouwen ze nieuwe plants.

    Een poosje terug had een interessante mailcontact met de directeur van Taxibedrijf Noot die met taxi's rijden met waterstof en die was heel tevreden, alleen omdat er nog niet zo veel van rijden zijn de onderdelen duur en er is ook bijna geen tweedehands markt.
    Waterstof wordt omgezet in elektriciteit die de elektromotor voedt die het voertuig aandrijft en het verbruik was, zei die directeur, ongeveer 100 km op een kg waterstof, nu nog ongeveer € 10 excl. BTW maar die prijs zal bij massagebruik zeker een heel stuk lager uitkomen.
153 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 8 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links